Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Malowidła w nawie południowej Zwiastowanie i Pochód Trzech Króli, ok. 1340 i k. XIV w.
0,9 × 1,62 m (Królowie); 2,15 × 0,62 m (Maria)
LOKALIZACJA: nawa południowa, 3. szkarpa, ściana południowa i zachodnia, poniżej przedstawienia św. Krzysztofa: Trzej Królowie i Archanioł na ściance zachodniej przypory , Maria na występie muru południowego.
____________________
____________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Stabilny, po konserwacji-restauracji w 1990 r. Cała kompozycja jest bardzo silnie przetarta i miejscami zupełnie nieczytelna (postać Marii, głowa i szczegóły postaci archanioła oraz napis na filakterii, twarze monarchów – wytarte są do pobiały i widoczne dzięki wyodrębnieniu z tła); obserwacja w światłach technicznych nie pozwala niestety na odczytanie słabo zachowanych fragmentów. Rysunek konturowy zachowany jest dość dobrze, ale plamy barwne są w wielu miejscach spudrowane (szaty królów). W partii tła liczne ubytki są uzupełnione i scalone kreską. Najlepiej przetrwały partie baldachimu nad klęczącą Marią oraz architektura Betlejem.
Malowidło – mimo pozornej spójności – powstało w dwóch fazach chronologicznych w XIV w. Zatynkowane, a następnie odkryte wraz z resztą dekoracji na szkarpach w końcu XIX w.: ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196–197): „Unter dem St. Christophorus übergreifend auf das vorhergehende Wandfeld eine Darstellung der Hl. Drei Könige, Gesichtszüge ganz verwischt, nur Umrisse und Lokalfarben, nicht restaurationsfähig. Neben dem Bilde eine Inschrift, vielleicht zu St. Chrisophorus gehörend, nicht deutlich“.
W dotychczasowych badaniach przyjmowano wykonanie malowidła w ramach tej samej kampanii, co obrazów na szkarpach i zgodnie datowano je na lata 1380–1390. KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2008 upatrywała w nim prywatnej donacji; BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009 wskazały na jego funkcję wotywną, powiązaną z podróżą (patroni dobrej podróży pod obrazem św. Krzysztofa, związanym z tym samym patronatem) lub z ars bene moriendi.
Malowidło jest zdecydowanie niejednorodne (sceny Zwiastowania i wędrówki Trzech Króli różnią się modelunkiem, koncepcją kompozycyjną, proporcjami figur i sposobem ujęcia): powstało w dwóch fazach. Na pierwszym etapie obejmowało przedstawienie trzech króli i Betlejem, być może dopełniała je scena z tronującą Madonną z Dzieciątkiem. Zarówno cechy fryzur i kostiumu, jak i cechy formy – linearyzm, kaligrafia linii, giętkie wiotkie figury – każą datować pierwowzory tej partii dzieła nawet na 1. ćwierć XIV w. (co jest możliwe wobec nowej chronologii budowy kościoła) i upatrywać dla nich źródła w malarstwie zachodnim (np. kolońskim). Redakcja ikonograficzna, w której tradycyjny obraz żłóbka zastąpiono aluzją do kościoła Narodzenia może czynić z tego dzieła symbol pielgrzymki do Ziemi Świętej, wynikający z franciszkańskiej opieki nad miejscami świętymi (na co wskazała BŁAŻEJEWSKA 2005 (1)); biorąc pod uwagę popularność peregrynacji do Kolonii, miejsca kultu Trzech Króli – może to być symbol praktyki pielgrzymkowej w ogóle.
W drugiej fazie powstało Zwiastowanie, cytujące obramienie architektoniczne z monumentalnych kompozycji malarskich na szkarpach, i malowane zapewne równolegle z nimi, po połowie XIV w. Wskazuje na to układ postaci Marii (por. Zwiastowanie z Poliptyku Toruńskiego), upozowanie Archanioła (z nienaturalnie ustawionymi stopami), dekoracyjne warstwowe draperie szat i jego skierowane w górę skrzydła o bardzo długich lotkach (por. Quinitas z Poliptyku Toruńskiego). Konieczność dostosowania przedstawienia do częściowo już wykorzystanego pola obrazowego może tłumaczyć rzadką inwersję postaci w Zwiastowaniu (anioł ukazany jest po prawicy, zamiast po lewicy Marii). „Łącznikiem” ikonograficznym pomiędzy obydwiema partiami malowidła uczyniono być może głowę Marii, wprowadzoną nienaturalnie, addycyjnie, w obręb przedstawienia Betlejem. Dzięki temu całość kompozycji nabrała cech narracji, przekształcając się w cykl obrazowy, związany z Inkarnacją i Epifanią Chrystusa (Zwiastowanie, Boże Narodzenie, Pokłon Trzech Króli).
DOMASŁOWSKI 1984, s. 237
DOMASŁOWSKI 1990b, s. 19
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 92
DOMASŁOWSKI 2004b, s. 103
BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), s. 83–84
POKSIŃSKA 2005, s. 168, 179
KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2008, s. 160
BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 128
KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2009, s. 48
DOMASŁOWSKI 2010b, s. 132
STEIN-KECKS 2012, s. 318
RACZKOWSCY 2023 (3), s. 233–239
DOKUMENTACJA 1990, 29–30, 35
POKSIŃSKA 1990, 16