Św. Wawrzyniec Męczennik, ok. 1350–60 (warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego)

7,9 × 1,05 m; postać: 3,7 m wys

LOKALIZACJA: nawa południowa, 3. szkarpa, ścianka frontowa.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980).
  • Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek – BROCHWICZ / LIZUN 1980): azuryt, czerń węglowa, czerwień żelazowa, kreda (CaCO3), minia, ugier, zieleń malachitowa; podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą (BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR).
  • Opracowanie malarskie wielowarstwowe; barwy czyste, nasycone, w karnacji farba wieloskładnikowa (dość dobrze zachowane całościowe opracowanie twarzy), cienie pogłębiane tonalnie (POKSIŃSKA 2005, s. 170), całość wykończona precyzyjnie prowadzony, czarnym konturem.

______________________

  • Święty ukazany jako młodzieniec o jasnych kędzierzawych włosach, z wygoloną tonsurą, w nimbie wokół głowy; odziany w powłóczystą albę modelowaną ugrem, z parurą u dołu (dekoracja linearną kratownicą) i drobnym ornamentem przy wąskich mankietach oraz w czerwoną dalmatykę z rozcięciami po bokach sięgającą kolan, przy szyi szeroki amikt modelowany szarawym błękitem; na stopach ma czarne trzewiki z długimi noskami. Upozowany frontalnie, w lekkim kontrapoście (prawa noga wspierająca), z twarzą ujętą 3/4, lekko pochyloną i zwróconą w lewo. W prawej dłoni dzierży zamknięta księgę w czarnej oprawie, w lewe trzyma kratę rusztu.
  • Ustawiony na skrawku skalistej ziemi, modelowanej brązami i żółcienią, na tle ornamentu (linearnie malowane czerwone palmety rzucone na jasno zielony podkład), imitującego tkaninę, rozpiętą gładko pomiędzy dwiema wąskimi kolumienkami (widoczne do połowy przy krawędziach ścianki) o liściastych kapitelach. Wyżej trójboczny baldachim, u dołu zakończony nadwieszonym krenelażem, zwieńczony wysoką wielostrefową smukłą wieżą z prześwitami i spiczastym hełmem, opiętą wąskimi skrzydełkowymi przyporami, całość malowana czerwienią, żółcienią i ugrem; po bokach hełmu – dwie ażurowe konstrukcje, zamknięte beczkowymi daszkami.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Św. Wawrzyniec..,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dobry, po konserwacji-restauracji 1990. Warstwa malarska na dużej powierzchni zachowana dość dobrze wraz z opracowaniem wierzchnim w partii twarzy, czerwonej tuniki i architektury; całkiem wymyta w partii dłoni świętego i częściowo spudrowana w tle; w partii szaty i tła reintegrowana za pomocą kreski (tratteggio).

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera; ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196): „St. Laurentius ohne Unterschrift, sehr schöne Figur und recht gut erhalten“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

BIBLIOGRAFIA zob.

Dokumentacja historyczna

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane