Św. Szczepan Męczennik, ok. 1350–60 (warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego)

7,34 × 1,04 m; postać: 3,1 m wys.

LOKALIZACJA: nawa południowa, 2. szkarpa, ścianka frontowa.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980).
  • Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek – BROCHWICZ / LIZUN 1980): czerwień żelazowa, minia, ugier, zieleń malachitowa; podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą (BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR).
  • Opracowanie malarskie wielowarstwowe; barwy czyste, nasycone, w karnacji farba wieloskładnikowa, cienie pogłębiane tonalnie (POKSIŃSKA 2005, s. 170), całość wykończona cienkim, czarnym i czerwonym (twarz, tunika) konturem, w partii architektury – o zróżnicowanej grubości; linearne wykończenie włosów i humerału.

________________________

  • Święty ukazany jako młody mężczyzna o ciemnej czerwonawej karnacji i jasnych kędzierzawych włosach okalających wałkiem twarz, na czubku ciemienia tonsura, wokół głowy wąski nimb; odziany w jasnozieloną tunikę o dość luźnych rękawach, sięgająca za kolana i rozciętą po bokach oraz powłóczysta, modelowaną ciemną czerwienią tunikę sfałdowaną u dołu, spod której widoczne czubki czarnych trzewików z noskami; wokół szyi biały amikt modelowany w partii cienia czerwienią. Stoi en face, w lekkim kontrapoście, wspierając ciężar ciała na prawej nodze. W lewej dłoni trzyma przed sobą niewielką zamkniętą księgę, prawą przyciska do piersi dwa kamienie.
  • Ustawiony na perspektywicznie ukazanym postumencie w kształcie odcinka murów (miejskich?) z krenelażem, basztami i bramą na osi; na tle arkady (pole wypełnione drobnym rzutem kwiatowym z kropeczek), zwieńczonej podsklepionym, wielostrefowym baldachimem zbudowanym z zespołu trzech cylindrycznych wieżyczek ze sterczynami, malowanych ugrem, czerwienią i szarością. Nad głową postaci wiszący ze sklepienia kaganek.
  • Na postumencie, pomiędzy stopami, inskrypcja minuskułowa czarną farbą: „steffan”.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Św. Szczepan..,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

Spis treści

Stan zachowania

Dobry, po konserwacji-restauracji 1990. Warstwa malarska zachowała się dobrze w partii karnacji oraz architektury, na szacie i w tle – przemyta.

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera (ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196):„St. Stephanus mit Unterschrift, gut gezeichnete Figur und gut erhalten“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

BIBLIOGRAFIA zob.

Dokumentacja historyczna

  • KKT, t. 8, nr 7 – H. Gerdom, 1898
  • MOT, sygn. A. 601, 1598 – K. Grimm, marzec 1944
  • malowidło przed konserwacją-restauracją 1988 (DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990m t. 3)
  • KPBC – W. Górski, 2000 1>>, 2>>

Dokumentacja badawcza

BRAK

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane