Św. Maria Magdalena, ok. 1350–60 (warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego)

7,4 × 1,59 m; postać: 3,8 m wys.

LOKALIZACJA; nawa południowa, 3. szkarpa, ścianka wschodnia.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980).
  • Zidentyfikowane pigmenty (bad. składu próbek – POKSIŃSKA 1990, s. 13–14, POKSIŃSKA 2005, s. 170): azuryt, biel ołowiowa, cynober, czerń roślinna, czerwień żelazowa, kreda (CaCO3), minia ołowiowa, zieleń malachitowa, ziemia zielona, pigmenty żelazowe (ugry, ochry). Nimb złocony dwójnikiem (zbijany płatek srebra i złota) na podmalowaniu z cynobru i minii ołowiowej i wytrawie olejnej (pokost).
  • Podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą (BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR); opracowanie malarskie wielowarstwowe; barwy czyste, nasycone, w karnacji farba wieloskładnikowa, cienie pogłębiane tonalnie (POKSIŃSKA 2005, s. 170), całość wykończona czarnym konturem o zróżnicowanej grubości.

________________________________

  • Młodzieńcza święta o pulchnej, owalnej, pogodnej twarzy odziana jest w wykwintny strój o cechach mody aktualnej: obcisłą powłóczystą, pierwotnie fioletową (?) suknię o długich wąskich rękawach z przedłużonymi na dłoń mankietami i łódkowatym dekoltem; ramiona okrywa płaszcz na taśmie (pierwotnie zielony z czerwonym podbiciem), przerzucony w poprzek ciała przez lewe ramię; na głowie duży kruseler ściągnięty na karku, spod którego przy skroniach wymykają się drobne loczki. Wokół głowy nimb zdobiony ząbkowaniem na czerwonym tle. Ujęta 3/4, zwrócona w lewo, upozowana w lekkim kontrapoście (ciężar ciała wspiera na lewej nodze); na otwartej prawej dłoni unosi cylindryczną puszkę o smukłym trzonie i wysokiej stopie; dwoma pacami lewej ręki ujmuje sznur czerwonych koralików z chwostem, opadający z broszy przy dekolcie.
  • Ustawiona na swobodnie malowanym, szarym, skalistym gruncie, na którym osadzone są rozbudowane, ciasno rozstawione, uskokowe przypory baldachimu. Wąski, niski, wieloboczny baldachim (bez podsklepienia), od dołu zamknięty jest nadwieszonymi arkadkami, od góry krenelażem i osadzony w rozbudowanej ażurowej konstrukcji malowanej w odcieniach czerwieni, w osi głównej zwieńczonej sterczyną z żabkami i kwiatonem. Arkadowy prześwit pomiędzy nimi, widoczny tylko nad postacią świętej, wypełniony błękitem.
  • U dołu, oddzielona czarną poziomą linią, późniejsza (przełom XV i XVI w.?) minuskułowa inskrypcja na cała szerokość ścianki (ostatnia litera w kącie ściany), teksturą gotycką o twardym konturze i ozdobnych inicjałach: „Sancta : maria : magdalena”.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Św. Maria Magdalena…,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Stabilny, po konserwacji-restauracji w 1990 r. Warstwa malarska w dużych partiach wymyta i spudrowana, duże partie kompozycji widoczne tylko konturowo, gołym okiem czytelne są  podrysowania fałdów szat). Modelunek karnacji zachowany tylko szczątkowo na twarzy; kolorystyka i szczegóły stroju – w większości nieczytelne. Najlepiej zachowało się opracowanie dolnej części płaszcza i baldachimu. Na powierzchni szaty u dołu ubytki do pobiały

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera; ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196): „Maria Magdalena mit Unterschrift ziemlich gut erhalten, einige Putzflecken, restaurationsfähig“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

BIBLIOGRAFIA zob.

Dokumentacja historyczna

  • KKT, t. 8, nr 6 – H. Gerdom, 1898
  • MOT, sygn. A. 1603 – K. Grimm, marzec 1944)
  • Herder-Institut w Marburgu, sygn.145480 – nn. (Sammlung Goettinger-Bildwerk), po 1945 >>
  • Malowidło przed konserwacją–restauracją 1988 ( DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990, t. 4).
  • KPBC – W. Górski, 2000 r. >>

Dokumentacja badawcza

Brak

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

RACZKOWSCY 2014, 383–385, il. 6

RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, 48–50

Opracowania niepublikowane