Malowidło ze św. niewiastą (św. Jadwiga / św. Elżbieta z Turyngii ?), ost. ćwierć XIV wieku

1 × 0,7 m

LOKALIZACJA: nawa południowa, 1 szkarpa, ścianka frontowa poniżej przedstawienia św. Jana Chrzciciela.

  • Tempera na pobiale wapiennej.
  • Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek –POKSIŃSKA 1990 , s. 17–18; pomiary składu pierwiastkowego XRF – J. Raczkowski, 2020): azuryt, czerń organiczna, czerwień żelazowa, kreda (CaCO3), minia ołowiowa, zieleń malachitowa, pigmenty żelazowe (ugry, ochry); błękit pruski (w partii przemalowań); wykończenie czarnym konturem.

______________________

  • Kompozycja malowana na pobiale wapiennej, zapewne wyodrębniona pierwotnie czerwoną bordiurą, z jasno zielonym (pigment miedziowy) tłem. Święta umieszczona na osi filara, ukazana en plein pied, stoi na brązowym cokole, w architektonicznym czerwono-różowym obramieniu z sześciobocznym baldachimem o błękitnym podniebiu, zdobionym linearnie malowaną, romboidalną kratką. Odziana w prosty strój: czarny płaszcz z czerwonym podbiciem, okrywający głowę i ramiona i spływający ku dołowi, na przedzie otwarty, odsłaniający długą do ziemi suknię z długimi wąskimi rękawami, pierwotnie malowana błękitem i zielenią; pod szyją biała podwika, na nogach – ciemne trzewiki z noskami. Głowę otacza kolisty nimb (być może niegdyś złocony). Upozowana jest w pozornym kontrapoście (lewa noga nieznacznie balansuje), zwrócona lekko w lewo, na prawym ramieniu poprzez połę płaszcza trzyma model kościoła o smukłej wieży z czerwonym dachem i hełmem, prawą ręką ujmuje połę płaszcza (być może trzymała w niej księgę?).

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Malowidło ze św. niewiastą
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Stabilny, po konserwacji-restauracji 1990. Warstwa malarska silnie przetarta, bez opracowania wierzchniego, czytelne kontury kompozycji i kolorystyka, ale brak pełnego modelunku malarskiego i szczegółów (np. rysów twarzy, dłoni, detali ubioru). Liczne ubytki, uzupełnienia i retusze konserwatorskie.

Historia

Malowidło zostało domalowane pod wizerunkiem św. Jana Chrzciciela jako niezależne od niego przedstawienie (wotywne?). Zatynkowane a następnie odkryte w k. XIX w. wraz z resztą dekoracji szkarp: ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196), z błędną identyfikacją: „Unter den zwei Figuren Farbspuren, auf der Nordseite scheint die Darstellung Jesu in Tempel gemalt zu sein, die Reste nicht restaurationsfähig“.

Rozpoznanie

Dane w opracowaniu …

Dokumentacja historyczna

  • KPBC – W. Górski, 2000 1>>

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane

DOKUMENTACJA 1990, 18–19, 36

POKSIŃSKA 1990, 17–18