Św. Andrzej Apostoł, ok. 1350–60 (warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego)

6,8 × 1,61 m; postać: 3,17 m

LOKALIZACJA: nawa południowa, 2. szkarpa, ścianka wschodnia.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980).
  • Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek – BROCHWICZ / LIZUN 1980): czerwień żelazowa; podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą (BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR); opracowanie malarskie wielowarstwowe; barwy czyste, nasycone, w karnacji farba wieloskładnikowa (dobrze zachowane opracowanie twarzy), cienie pogłębiane tonalnie ( POKSIŃSKA 2005, s. 170), całość wykończona grubym, czarnym konturem.

_______________________________________

  • Święty ukazany jako starzec, o pociągłej ascetycznej twarzy i smukłej szczupłej sylwecie, z długą siwą dwuszpicową brodą i włosami spływającymi dwiema falami na ramiona; wokół głowy nimb zdobiony na brzegu dekoracją z białych punktów (potrójne układy imitujące puncowanie). Upozowany frontalnie, w nienaturalnym kontrapoście, nadającym ciału układ litery C, z twarzą w ujęciu 3/4, skierowaną w lewo. Odziany w czerwoną powłóczystą tunikę z długimi luźnymi rękawami i zarzucony na ramiona szary płaszcz z zielonkawym podbiciem, przerzucony ukośnie i zebrany na prawym biodrze. Obiema rękami przytrzymuje przed sobą duży krzyż o formie litery X, zbudowany z wąskich, drewnianych listew.
  • Ustawiony pod wieżowym jednoosiowym baldachimem, malowanym szarością i zwieńczonym strzelistym, czerwonym hełmem z czołgankami. Centralna wieża oflankowana paradisami, ze schodami wiodącymi ku górze i kapliczkowym zwieńczeniem. Baldachim wsparty na dwóch ciasno rozstawionych przyporach z pojedynczymi, masywnymi uskokami modelowanymi czerwienią; za plecami świętego wąski prześwit malowany błękitem, nad jego głową ze sklepienia zwisa kaganek. Postument płaski, szarawy, ujęty perspektywicznie w widoku lekko z góry, z architektonicznymi uskokami na brzegu.

 

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Św. Andrzej..,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dobry, po konserwacji-restauracji 1990.  Wierzchnie opracowanie malarskie partiami przetarte (zarówno architektura baldachimu, jak i wierzchnia szata świętego).

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera, ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909, J. Heise, dane z maja 1892, s. 196: „St. Andreas, ziemlich gut erhalten, die unteren Theile unvollständig“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym. Przedstawienie św. Andrzeja najbardziej odstaje od reszty cyklu; zarówno kompozycją architektury, jak i sposobem malowania. Kontury są grubsze, znacznie mniej zróżnicowane, a twarz modelowana jest walorowo, bez finezyjnego opracowania detali.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

 

BIBLIOGRAFIA zob.

Dokumentacja historyczna

  • HEUER 1916, Taf. IX – prawa, H. Gerdom
  • MOT, sygn. A. 1600, 1603, 1608 – K. Grimm, marzec 1944
  • Malowidło przed konserwacją–restauracją 1988 ( DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990, t. 3).
  • KPBC – W. Górski, 2000 >>

Dokumentacja badawcza

Brak

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane