Stuła biała (S80), tkanina wierzchnia: ok. 1730 r., Lyon – manufaktura Jeana Revela; galony: XIX / XX w.

215,62 x 13,5 cm; galon: 1,5cm

LOKALIZACJA: Kościół św. Jana Ewangelisty i św. Jana Chrzciciela w Toruniu

 ________________________________

  • Broszowany lampas w stylu Jeana Revela, technika point rentré, bawełna, galon. Stuła szyta maszynowo.
  • Stuła wielkoraportowego lampasu broszowanego nićmi jedwabnymi (w kolorach zielonym, niebieskim, pomarańczowym, ciemnoróżowym) i metalowymi w kolorze srebrnym. Raport tkaniny składa się z symetrycznie rozmieszonych lewitujących, stylizowanych muszli w której umieszczone są pojedyncze gałązki bzu. Poniżej, przed muszlą znajduje się inna gałązka o bujnych zielonych liściach i kwiatem ostu. Na końcach stuły paletki w formie łopaty. Krawędzie stuły obszyte galonem z nici metalowych w kolorze srebrnym, z tego samego galonu naszyto krzyżyki. Podszewka z czerwonej bawełny.

______________________________

WPIS: ©  Katarzyna Bucław, 2025

Zalecane cytowanie:
Bucław K., Garnitur biały – stuła
Inwentarz Sztuki Torunia online, Katedra – tekstylia, 2025
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Tkanina ornatu wypłowiała na całej powierzchni ornatu, zwłaszcza z przodu. Przednia kolumna zabrudzona, na wysokości piersi przetarta. Nici metalowe skorodowane, częściowo wykruszone.

Historia

Nieznana.

Rozpoznanie

Stuła stanowi część garnituru ołtarzowego składającego się także z ornatu (O49), manipularza (M2), pary dalmatyk (D9 i D11) oraz kapy liturgicznej (K4).

Garnitur ten wykonano z tkanin w stylu Jeana Revela, francuskiego projektanta tkanin działającego w latach 30. XVIII w. Opracował technikę tkania tkanin o raportach bardzo realistycznych inspirowanych holenderskimi martwymi naturami. Tkaniny projektowane przez Revela charakteryzują się dużym stopniem realizmu – rośliny mają bardzo przeskalowane,  bujne formy – wręcz na granicy zepsucia. Charakterystyczne jest także cieniowanie najbardziej oświetlonych partii wzoru nicią w kolorze srebrnym, tworząc tzw. efekt błyskawicy.

Dokumentacja historyczna

  • Fototeka Wydziału Sztuk Pięknych UMK, Karta nr 2541.

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

KLUCZWAJD 2002, s. 160, nr kat. 124.

Opracowania niepublikowane