Stalle chórowe w prezbiterium, warsztaty toruńskie, ok. 1400 i 2. połowa XVII wieku

Stalle północne w prezbiterium: 1002 cm × 444 cm; pojedyncze siedzisko: 113 × 75 × 44 cm. Przedpiersia: wys. wraz z policzkiem 190, długość (kolejno od wschodu): 270 cm, 455 cm, 145 cm, szerokość pulpitów 43 cm. Stalle południowe w prezbiterium: 995 cm dług. Ciąg od wschodu: 572 cm dług.

LOKALIZACJA: po dwóch stronach prezbiterium. Pierwotnie do kompletu należały także stalle pod ścianą zachodnią, oraz rząd siedzisk w kaplicy południowej.

  • Drewno dębowe z północnego Mazowsza (badania: Barbara Gmińska-Nowak, Tomasz Ważny, 2021), bejcowane, z bogatą obróbką snycerską; uzupełnienia drewnem sosnowym (siedziska).

____________________________

  • Stalle jednorzędowe, 49 siedzisk. W prezbiterium naprzeciwlegle stalle o trzech ciągach: 2– (pierwotnie 3, fragment boczny przycięty)–7–4 oraz osobno ciąg 8 siedzisk o nieco innej konstrukcji. W ciągu w kaplicy południowej – 7 siedzisk, od zachodu dwa ciągi po 4 siedziska.
  • W głównej konstrukcji w prezbiterium (dwa naprzeciwległe rzędy od zachodu) po 13 głębokich siedzisk na rzucie półkola, pierwotnie ruchomych (na kutych zawiasach). Siedziska oddzielone pełnymi ściankami o łukowatym esowatym profilu, wzdłuż którego rzeźbiona jest plastyczna gałąź, zwijająca się u góry w ażurową wolutę, zdobioną na krawędzi maską. W dolnej części ścianek wydzielona jest niska kolumienka, połączona z ażurowym maswerkowym „oknem”, co druga – zdobiona maską. Na ścianki działowe nasadzone są szerokie grube podłokietniki o kształcie półkolistym, scalające konstrukcję od góry, na zakończeniach trójdzielne. Z tyłu wysokie lite zaplecki, zwieńczone ażurowymi baldachimami z nadwieszonym szeregiem wimpergowych szczytów. Całość kompozycji ograniczona po bokach ażurowymi snycerskimi policzkami; snycerskie ażurowe przegrody umieszczono także pomiędzy ciągami. Przedpiersia z szerokim pulpitem, zbudowane z prostokątnych płycin, zdobione snycersko na froncie. W ciągu przedpiersi wydzielone po dwie bramki, ograniczone ażurowymi płycinami.
  • DEKORACJA: stalle zdobione ażurami, elementami architektonicznymi (wimpergi, pinakle) oraz snycerskim ornamentem maswerkowym z dominującymi motywami: rozety, lancety, rybiego pęcherza, czwórliścia, trójkąta sferycznego, motywu skrzydłowego. Wzornik dekoracji jest zróżnicowany, każdy element ozdobiono według tej samej zasady, ale dobierając odmienne układy ornamentu. Baldachimy posiadają ażurowe szczyty z wimperg trójkątnych lub łukowatych (ośli grzbiet), oddzielonych fialami z czołganką. W trzech miejscach (pierwszy ciąg po stronie południowej chóru oraz prawy ciąg przy portalu zachodnim) pojawiają się figuralne dźwigary (postaci męskie). Zaplecki zbudowane są z drewnianych płycin. Każdy ciąg zdobiony szeregiem wysokich, płaskich, ślepych arkadowań, których osie odpowiadają rytmowi baldachimów. Od góry każdy ciąg zaplecków zwieńczony jest pasem ciągłego ornamentu z wici winnej latorośli. Zaplecek każdego siedziska ujęty jest po bokach w rzeźbione osobno, profilowane wąskie listwy, zwieńczone fialą, pomiędzy którymi u góry rozpina się łuk (wimperga) w typie oślego grzbietu, wypełniony maswerkiem i zwieńczony rozbudowanym płaskim kwiatonem – elementy te zostały wykonane osobno i nałożone na ściankę zaplecka; krawędzie łuku dekorowane są płaskorzeźbionymi mięsistymi liśćmi winnej latorośli. W tle łuków – płyciej rzeźbione lancety o drobnych formach. W tle zaplecka, za głową siedzącego, pojedyncza snycerska, płytko rzeźbiona rozeta wpisana w prostokąt i wypełniona graficznym, konturowym maswerkiem o fantazyjnych układach (motyw pięcio- i sześcioramiennej gwiazdy, promieniście lub rotacyjnie ułożone rybie pęcherze, „rozgwiazda” i in.), rzeźbiona w grubości ścianki. Podłokietniki zdobione od frontu plastycznymi główkami: ludzkimi (brodatych mężów o podgolonych fryzurach, dam w czepcach, mnichów), zoomorficznymi i fantastycznymi (smoki plujące wicią roślinną), o wydłużonych proporcjach i twardym, wyrazistym modelunku. Przedpiersia od frontu dekorowane gęstym ciągłym ornamentem maswerkowym z powtarzającymi się krzyżami z rybich pęcherzy i motywem liści winnej latorośli. Policzki: ażurowe, z dekoracją maswerkową; na policzku stall po stronie północnej prezbiterium, w zwieńczeniu – Pelikan.
  • Pod względem dekoracji wyróżnia się pierwszy od wschodu ciąg siedzisk po stronie północnej, najpewniej zarezerwowany dla władz zakonu. Dwa skrajne baldachimy mają kształt oślego grzbietu, w lewym ukazana jest postać Męża Boleści w geście ostentatio vulnerum. W łukach zaplecka w centrum – cztery medaliony z przedstawieniami ludzkich twarzy, od prawej: Chrystusa w plastycznym nimbie krzyżowym z promieni, brodatego mnicha z tonsurą, Mojżesza z rogami na czole oraz biskupa w niskiej mitrze na głowie.  W maswerkowych rozetach zaplecka tej części stall pojawiają się motywy roślinne – wić winnej latorośli i wielopłatkowe róże.
  • Rząd stall od wschodu po stronie południowej, 8-siedziskowy, o zbliżonej kompozycji, dodany później. Integruje średniowieczne siedziska ((dwa pierwsze od wschodu) a jako policzek wykorzystano ażurową ściankę działową. Pozostałe siedziska mają odmienną formę. Zachowują te same podziały, kształty siedzisk a także maswerkową dekorację zaplecków (rozety, niezachowane wimpergi) i zdobienia maskami.  Są jednak niższe o ok. 50 cm (>>), zaplecki zamyka od góry fryz roślinny z liści dębu o cechach nowożytnych; brakuje ażurowych wimperg – baldachimy mają prostą formę ukośnych daszków wykończoną od góry nadwieszonym profilowanym gzymsem, który od zachodu oparto na starszej ściance działowej, ściętej w tym celu od góry (>>). Rozety zaplecków powtarzają formy płomieniste, wykonane jednak inaczej – są cięte ażurowo i nakładane. Maski w partii siedzisk  mają formy wydłużonych ptasich głów plujących labrami. . Zaplecki są integralnej, zbliżone kompozycyjnie do pozostałych, ale dekoracyjne rozety rzeźbione były ażurowo, a od tyłu dobito do nich deski, tworzące ściankę. Od góry zaplecki zamknięto fryzem z ornamentem ciągłym – płaskorzeźbiona falista wić winnej latorośli, na którym nadwieszony po skosie lity baldachim (podniebie z pozostałościami dekoracji rocaillowej, czytelnej w NIR), zamknięty szerokim profilowanym gzymsem, są  one analogiczne jak u stall zachodnich.

 

 

_____________

WPIS: ©Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Stalle chórowe…
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Mobiliarz, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Siedziska w większości sosnowe (wtórne)

Dokumentacja fotograficzna

Historia

Wnikliwa analiza zabytkoznawcza, wsparta badaniami dendrochronologicznymi i analizą uwarunkowań historycznych, pozwala stwierdzić wielofazowość kompletu stall chórowych (por. także niżej: Rozpoznanie, oraz Historię w opisie stall  zachodnich).

  • Zasadnicza część stalli powstała po 1400 roku i obejmowała rzędy po stronie pn. i pd. prezbiterium wraz z przedpiersiami, być może na całą długość prezbiterium. Trudno zrekonstruować ich kształt – czy były to ciągi wzdłużne, czy uformowane w kształt litery L (nie znamy formy przegrody chórowej), były jednak dłuższe przynajmniej o 8 siedzisk.
  • Dekonstrukcja nastąpiła przy okazji budowy mauzoleum  Anny Wazówny (1636) – wówczas to rząd 8 siedzisk w dwóch częściach przeniesiono do strefy portalowej w zachodniej części kościoła (>>).
  • W końcu XVII wieku poszerzono ciąg południowy o  5 siedzisk, nowej konstrukcji nadano formy gotyckie (szczegóły – patrz niżej, Rozpoznanie).
  • W XVIII wieku bernardyni przemalowali stalle i przyozdobili podniebia baldachimów (>>, >>) oraz strefy pozbawione maswerków stalli południowych (>>) i zachodnich (>>) grzebieniami rocaillowymi.
  • Dokumentacja z XIX w. (HEISE 1889) ukazuje stalle bez dekoracji rokokowych, które musiały zostać w międzyczasie zabejcowane.
  • Na pocz. XX wieku stallom w prezbiterium przydano bramki (>>, >>).

Rozpoznanie

Stalle stanowią niezwykle bogaty i prestiżowy element wystroju ecclesiae interioris. Ich struktura jest jednak zdecydowanie niejednorodna. Część zachodnia (siedziska pn.) zawiera elementy pochodzące najpewniej jeszcze z dawniejszej konstrukcji. Gotyckie stalle z zapleckami i przedpiersiami były w okresie nowożytnym kilkakrotnie uzupełniane i przekształcane; ciąg po stronie południowej powstał dopiero w 2. połowie XVII w. Na tę niejednorodność nie zwracano dostatecznej uwagi.

__________________

Podejmując się określenia stylu i datowania, traktowano stalle jako integralne – należy zauważyć, że funkcjonujące propozycje dotyczą dwóch naprzeciwległych rzędów w prezbiterium (z wyłączeniem ciągu dodanego po stronie pd.) oraz poczwórnych rzędów po stronie zachodniej. Rozpiętość datowania tych partii we wcześniejszej literaturze była bardzo duża – ich metrykę wiązano z ostatnią ćwiercią XIV wieku (CLASEN 1939); początkiem wieku XV (HEISE 1889, HEUER 1916 (2)DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998) lub z jego końcem (BEEK-GOEHLICH 1961: ok. 1480 r.) – co należy odrzucić zarówno z uwagi na stylistykę, jak uwarunkowania historyczne (malejąca liczba braci w konwencie pod koniec XV w.), wreszcie – dane uzyskane w najnowszych badaniach materiałoznawczych. Niektórzy badacze trafnie przyjmowali dwuetapowość wykonania siedzisk i zaplecków, co odrzuciła jednak Beek-Goehlich, stwierdzając artystyczną jednolitość dzieła.

Należy  powrócić do propozycji datowania na początek XV w., za czym kluczowym argumentem są wyniki badań dendrochronologicznych. Stalle rozbudowano do tej monumentalnej formy najpewniej przy okazji re-aranżacji prezbiterium, które w tym okresie zasklepiono; konwent znajdował się wtedy w apogeum rozkwitu. Budowa i kompozycja stall – wysokie zaplecki, łukowate baldachimy – a także bogaty wzornik dynamicznych motywów maswerkowych (rybie pęcherze, krzywizny, formy rotacyjne), astwerk, ale też charakterystyczne maswerki w typie „śmigłowym” z repertuaru parlerowskiego, były znane w końcu XIV w. zaś cechy masek antropomorficznych  (typ fryzury i zarostu męskiego, kruselery na główkach kobiecych) wskazują na ich osadzenie w tradycji XIV/XV w. i ok. 1500 byłby niezwykle archaizujące. Warsztatowo należy wiązać je z Toruniem. Partie figuralne o twardym modelunku i ekspresyjnych głowach znajdują analogie w dziełach warsztatu Chrystusa w Grobie (również pracującego  dla toruńskich franciszkanów) i możne je przypisać tym samym snycerzom. Z owego warsztatu wyszły też – nieco późniejsze – stalle radzieckie w kościele świętojańskim (1430) oraz stalle gdańskich dominikanów (przed połową XV w.), również dokładnie datowane dendrochronologicznie.

Ikonografia dekoracji stall nie zyskała jeszcze pogłębionych analiz. Wśród motywów figuralnych fantazyjne maski, należące do standardowego wzornika w zdobnictwie stall w strefie nadbałtyckiej, przeplatają się z przedstawieniami o treściach teologicznych (Pelikan, Mąż Boleści, Mandylion, głowa Mojżesza, głowa zakonnika – św. Franciszek?). Najwięcej uwagi przykuwały sceny na zachowanym policzku >> (obecnie w ciągu po stronie zachodniej, przez lata niedostępne, rozebrane przy okazji niedanej konserwacji-restauracji w 2022 r.). Ich treści zaczerpnięto z bajek Ezopa oraz z dolnoniemieckiej, rymowanej opowieści o lisie (Reynke de vos) z XIII w. (BEEK-GOEHLICH 1961, DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998). Zdaniem Heuera, ich sens łączył się z przestrogą adresowaną do franciszkańskich braci, by nie byli dla wiernych niczym lis-kaznodzieja dla gęsi; według BEEK-GOEHLICH 1961 – program mógł być wyrazem krytyki kleru świeckiego. W rozpoznaniu ikonografii stall naj

_________________________________

Ciąg siedzisk od wschodu po stronie południowej cechuje inna konstrukcja, choć wykorzystano starsze elementy (od wschodu dwa siedziska z zapleckami – nieco przycięte na wysokość, z dosztukowanym odcinkiem fryzu wieńczącego z winną latoroślą i ażurowy policzek jako zamknięcie od wschodu) i ewidentnie miały do nich nawiązywać: Można mniemać, że poszerzenie rzędu wiązało się z potrzebami gimnazjum akademickiego (to jego uczniowie pozostawili najpewniej swoje graffiti na nowych zapleckach >>). Młodsze części datowane są dendrochronologicznie  na koniec XVII wieku, co świadczy o wyjątkowym zrozumieniu warsztatu snycersko-stolarskiego dla gotyckich form. Na podstawie rozwarstwienia chronologicznego zwrócił na to uwagę  RACZKOWSKI 2019 (online) oraz RACZKOWSKI 2023 (online), s. 61–62.

Dokumentacja historyczna

  • HEISE 1889, Beil. 20-21;
  • Książnica Kopernikańska w Toruniu (dostęp: KPBC), Teka Koernera, strona pn.: sygn. T_08_34 (ok. 1915) >>; T_08_37 (A. Jakobi, przed 1919) >>; T_08_42 (A. Jakobi, przed 1919) >>; T_08_43_04 (A. Jakobi, przed 1919) >>; T_08_43_06 (A. Jakobi, przed 1919) >>; T_08_43_08 (A. Jakobi, przed 1919) >>;  strona pd.: T_08_43_01 (A. Jakobi, przed 1919) >>; T_08_43_02 (A. Jakobi, przed 1919) >>; T_08_43_03 (A. Jakobi, przed 1919) >>; T_08_43_09 (A. Jakobi, przed 1919) >>;
  • MOT, zbiory pocztówek (strona pn.), sygn. MT/HN/J/1369/62;
  • LANKAU 1924, s. 48 (strona pn.);
  • SYDOW 1929, s. 41 (strona pn.);
  • CHMARZYŃSKI 1933 (2), nr 81 (strona pn.);
  • Kolekcja Wacława Górskiego, 1967, dostęp: KPBC:  siedziska po stronie pd. 1>>, 2>> / detale siedzisk 1>>,  2>>  3>>, 4>>, 5>>, 6>>, 7>>, 8>> , 9>>, 10>> / maswerki 1>>, 2>>, 3>>, 4>>.

Dokumentacja badawcza

  • Inwentaryzacja pomiarowo-rysunkowa (Anna Wiśniewska, 2019-2020).
  • Dokumentacja NIR (J. Raczkowski, 2021) uczytelniła negatywowe ślady po maswerkowych wimpergach na zapleckach, oraz XVIII-wieczne ornamenty rocaillowe, później zabejcowane.
  • Badania dendrochronologiczne (Barbara Gmińska-Nowak, Tomasz Ważny, 2021); próbki pobrane z  Drewno z pn. Mazowsza.
  • w badanej próbce 128 przyrostów rocznych, najstarszy 1179, najmłodszy 1306, datowanie: 1321+x/-6, po stronie pn. 103 przyrosty roczne, najstarszy 1285, najmłodszy 1387, datowanie: 1402+x/-6.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

NEY 1843, s. 146.

HEISE 1889, s. 285, 286–288, Taf. 20, 21.

HEUER 1916a, s. 114-115, Taf. XXXVI.

FüHRER 1917, s. 48.

DIECEZJA CHEŁMIŃSKA 1928, s. 675.

SYDOW 1929, s. 97, 99.

CLASEN 1939, s. 293, przyp. 243.

BEEK-GOEHLICH 1961, s. 77–98, 100.

PUCIATA-PAWŁOWSKA 1984, passim.

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 105-110.

BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 118.

RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 39.

RACZKOWSKI 2019, b.p.

RACZKOWSKI 2023, passim.

Opracowania niepublikowane