Stalle w 1. przęśle w nawie pd., dawne chórowe, ok. 1400

LOKALIZACJA: 1. przęsło nawy pd., przy ścianie pd.

  •  Konstrukcja (podesty, ścianki, zaplecki, siedzisk i podłokietniki) z drewna dębowego. Całość pokryta wtórną czarną olejną warstwą malarską.

______________________________________

  • Rząd 6 siedzisk oddzielonych ściankami działowymi, na wspólnym niskim podeście. Siedziska na rzucie prostokąta, z szerokimi, grubymi podłokietnikami o kształcie półkolistym, zakończonymi trójdzielnie; oddzielone pełnymi ściankami o łukowatym esowatym profilu, wzdłuż którego rzeźbiona jest plastyczna gałąź, zwijająca się u góry w ażurową wolutę, zdobioną na krawędzi maską, kolejno od lewej do prawej: 1. brodata twarz męska w kapturze (mnich?), 2. twarz mężczyzny o trefionych kędzierzawych włosach i dwudzielnej brodzie, 3. brodata twarz męska w kapturze (mnich?), 4. maska hybrydy zwierzęcej,  5. twarz kobiety w chustce na głowie,  6. twarz kobiety okolona kruselerem; naroże zdobione maswerkiem. W dolnej części ścianek wydzielona jest niska kolumienka, połączona z ażurowym maswerkowym „oknem”, prawdopodobnie każdy filarek zdobiony był maską (obecnie usuniętą).
  • Maski cięte twardo, o wydłużonych proporcjach i o zróżnicowanych rysach, bardzo ekspresyjne.

____________________________

WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska, 2024

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Stalle w 1. przęśle w nawie pd.
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Mobiliarz, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

Spis treści

Stan zachowania

Zły. Stalle wykazują liczne uszkodzenia mechaniczne (szczególnie w obrębie dolnej części, w której wyłamana jest duża część ażurowych maswerków). Elementy rzeźbiarskie silnie powycierane mechanicznie. Siedziska wtórne, nieruchome (pierwotne siedziska były podnoszone a ich przesuwanie umożliwiały półkoliste wgłębiania drążone w ściankach działowych). Malatura wtórnie, silnie poprzecierana.

Dokumentacja fotograficzna

Historia

Stalle należały pierwotnie do zespołu stall chórowych w prezbiterium, w yszły z tego samego warsztatu: mają identyczną konstrukcję i dekorację, maski noszą cechy tego samego stylu.

Do nawy południowej przeniesione zapewne w okresie bernardyńskim. W XIX w. dodano malowane numery na oparciach.

Rozpoznanie

Rząd południowy – część dawnego zespołu chórowego – powstał w tym samym warsztacie rzeźbiarko-stolarskim, czynnym w Toruniu ok. 1400, który można identyfikować z pracownią Chrystusa w Grobie.

Dokumentacja historyczna

  • Instytut Sztuki PAN, sygn. 0000199236. fot. J. Szandomirski, ok. 1975

Dokumentacja badawcza

Brak.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane