Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny DZIEDZICTWO ROZPROSZONE RETABULA I RELIKTY RETABULÓW Rzeźba tronującego Chrystusa z grupy Koronacji NMP, ok. 1380 (MDP)
71,5 × 33,5 × 11,2 cm
Muzeum Diecezjalne w Pelplinie, nr inw. MDP/5/I/RZ
______________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Brak obu dłoni Chrystusa, lewej stopy wraz z fragmentem podstawy (widoczna jeszcze na fot. archiwalnej) i dużego palca u prawej stopy; utrącone fleurony korony; liczne spękania polichromii, liczne drobne, a miejscami też rozległe ubytki warstwy malarskiej i złoceń (do gołego drewna).
Być może figura jest tożsama z rzeźbą z grupy Triumfu Marii, wymienioną w Inw. 1724–1730: „Ołtarz wielki, składany, foris malowana Męka Pańska, intus Christus cum Beatissima Matre” (cyt. wg MISCELLANEA 1989, s. 165).
W l. 1907–1939 r. figura stała w zakrystii, jej wcześniejsza lokalizacja nie jest potwierdzona. Od czasów publikacji Schmida 1907 uważana jest za pozostałość nastawy ołtarza głównego kościoła NMP, w której w XVII i XVIII wieku odnotowano rzeźbiarską grupę Koronacji NMP. W zbiorach MDP od 1982 r. (wpis do inwentarza i karta muzealna 15.04.1982 – R. Ciecholewski). W bliżej nieokreślonym czasie (współcześnie) poddany zachowawczym zabiegom konserwatorskim.
Rzeźba należała do grupy Koronacji Marii i znajdowała się najpewniej w centrum szafy ołtarzowej. Wprowadzona do literatury przez Bernharda Schmida (SCHMID 1907 ), była datowana od 1370 (BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009) do 1390 (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998 ), a jej korzenie stylistyczne wywodzono z Czech (CHMARZYŃSKI 1933 (1) ) lub z Erfurtu (SCHMID 1907, HEUER 1916, BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009). Szczegółowa analiza cech formy pozwala jednak z dużym prawdopodobieństwem wpisać ją raczej w nurt tzw. lubecko-hanzeatycki. Sposób opracowania pleców rzeźby oraz jej niewielka przestrzenność wskazują na jej powiązanie z nastawą ołtarzową: zabytek należał najpewniej do centralnej grupy Koronacji NMP, w starszym wariancie tzw. „Triumfu Marii”, w którym Matka Boża i Chrystus tronują obok siebie na wspólnej ławie. Takie rozpoznanie figury pojawiło się najwcześniej u Schmida 1907, który jako pierwszy powiązał ją ponadto z poliptykiem toruńskim. Choć sam konstrukt poliptyku został już w literaturze podważony – RACZKOWSKI 2016 (1) , RACZKOWSKI 2016 (2), można z pewnym prawdopodobieństwem przyjąć, że figura pochodzi z dawnej nastawy ołtarza głównego w tzw. typie szeregowym (niem. Reihenaltar), charakterystycznym dla Niemiec północnych. Nie można wykluczyć, że snycerski korpus retabulum franciszkańskiego był importem, np. z Lubeki, gdzie figura Chrystusa znajduje najbliższe analogie.
SCHMID 1907, 41
SCHMID 1913, 18
SCHMID 1915, 445, il. 446
HEUER 1916a, 66
,
SYDOW 1929, 98
SCHMID 1931, 147
MAKOWSKI 1932, 48, 63
CHMARZYŃSKI 1933 (1), 502–503
WALICKI 1935, 17
BRUTZER 1936, 47
CLASEN 1939, 196–197, nr kat. 593, s. 362; Abb. 244
CIECHOLEWSKI 1983, 307
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, 88, il. 28
CIECHOLEWSKI 2000, 106, il. s. 107
,
LABUDA 2006, 407
BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, 113, il. 99
DZIENIS 2015, passim
RACZKOWSKI 2016 (2), s. 37, il.