Rzeźba tronującego Chrystusa z grupy Koronacji NMP, ok. 1380 (MDP)

71,5 × 33,5 × 11,2 cm

Muzeum Diecezjalne w Pelplinie, nr inw. MDP/5/I/RZ

  • Rzeźba półplastyczna, z kilku kawałków drewna lipowego (dłonie były rzeźbione osobno i osadzone na kołkach; osobno rzeźbione fleurony diademu), z tyłu głęboko drążona, polichromowana na gruncie klejowo-kredowym, złocona złotem płatkowym na bolus.
  • Polichromia oryginalna, z miejscowymi przemalowaniami: karnacja jasna, włosy brunatne, rysy twarzy podkreślone malarsko (brwi i górne powieki czarne, tęczówki oczu błękitne, białka oczu i zęby białe, usta intensywnie czerwone, podmalowania walorowe wokół oczu i na kościach jarzmowych); szata spodnia złocona na całej powierzchni, płaszcz złocony wierzchem, na podbiciu czerwony; tron brunatny. Karnacja na bazie bieli ołowiowej i cynobru, wierzch szaty – cynober,  podbicie – błękit pruski (badania XRF, J. Raczkowski, 2022).

______________

  • Figura półplastyczna, z tyłu ścięta i drążona, w widoku bocznym silnie spłaszczona, przeznaczona do oglądu frontalnego, rzeźbiona razem z wieloboczną podstawą. Tronujący Chrystus, ukazany jako wyidealizowany dojrzały mężczyzna o kędzierzawej brodzie i długich włosach, ukoronowany, odziany w długą tunikę o luźnych rękawach i płaszcz, spawający z lewego ramienia, ujęty frontalnie, usadowiony na niskiej, gładko opracowanej, płaskiej ławie; prawą rękę unosi w geście błogosławieństwa, w lewej – złożonej na kolanie – trzymał niezachowany atrybut.

 

WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Spis treści

Stan zachowania

Brak obu dłoni Chrystusa, lewej stopy wraz z fragmentem podstawy (widoczna jeszcze na fot. archiwalnej) i dużego palca u prawej stopy; utrącone fleurony korony; liczne spękania polichromii, liczne drobne, a miejscami też rozległe ubytki warstwy malarskiej i złoceń (do gołego drewna).

Historia

Być może figura jest tożsama z rzeźbą z grupy Triumfu Marii, wymienioną w Inw. 1724–1730: „Ołtarz wielki, składany, foris malowana Męka Pańska, intus Christus cum Beatissima Matre” (cyt. wg  MISCELLANEA 1989, s. 165).

W l. 1907–1939 r. figura stała w zakrystii, jej wcześniejsza lokalizacja nie jest potwierdzona. Od czasów publikacji Schmida 1907 uważana jest za pozostałość nastawy ołtarza głównego kościoła NMP, w której w XVII i XVIII wieku odnotowano rzeźbiarską grupę Koronacji NMP. W zbiorach MDP od 1982 r. (wpis do inwentarza i karta muzealna 15.04.1982 – R. Ciecholewski). W bliżej nieokreślonym czasie (współcześnie) poddany zachowawczym zabiegom konserwatorskim.

Rozpoznanie

Rzeźba należała do grupy Koronacji Marii i znajdowała się najpewniej w centrum szafy ołtarzowej. Wprowadzona do literatury przez Bernharda Schmida (SCHMID 1907 ), była datowana od 1370 (BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009) do 1390 (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998 ), a jej korzenie stylistyczne wywodzono z Czech (CHMARZYŃSKI 1933 (1)  ) lub z Erfurtu (SCHMID 1907, HEUER 1916, BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009). Szczegółowa analiza cech formy pozwala jednak z dużym prawdopodobieństwem wpisać ją raczej w nurt tzw. lubecko-hanzeatycki. Sposób opracowania pleców rzeźby oraz jej niewielka przestrzenność wskazują na jej powiązanie z nastawą ołtarzową: zabytek należał najpewniej do centralnej grupy Koronacji NMP, w starszym wariancie tzw. „Triumfu Marii”, w którym Matka Boża i Chrystus tronują obok siebie na wspólnej ławie. Takie rozpoznanie figury pojawiło się najwcześniej u Schmida 1907, który jako pierwszy powiązał ją ponadto z poliptykiem toruńskim. Choć sam konstrukt poliptyku został już w literaturze podważony – RACZKOWSKI 2016 (1)RACZKOWSKI 2016 (2), można z pewnym prawdopodobieństwem przyjąć, że figura pochodzi z dawnej nastawy ołtarza głównego w tzw. typie szeregowym (niem. Reihenaltar), charakterystycznym dla Niemiec północnych. Nie można wykluczyć, że snycerski korpus retabulum franciszkańskiego był importem, np. z Lubeki, gdzie figura Chrystusa znajduje najbliższe analogie.

Dokumentacja historyczna

  • Herder-Institut w Marburgu – nn. przed 1939 (Sammlung Clasen), sygn. 99082>>, sygn. 99083>>;  sygn. 99084>>
  • ISPAN Warszawa, sygn. 2573F – nn., przed 1939

Dokumentacja badawcza

  • Badania składu pierwiastkowego pigmentów polichromii: J. Raczkowski, 2022, przenośny spektrometr rentgenowski XRF, model HITACHI  XMED Expert 8000 z kolimatorem i kompletem specjalistycznych kalibracji.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane