Retabulum ołtarza Zaśnięcia NMP, ok. 1620, z reliefem Ostatniej Modlitwy Marii, warsztat lokalny, ok. 1500

Relief w centrum: 187 × 120 × 15 cm

LOKALIZACJA: tzw.  Kaplica Kopernikańska, przy ścianie wschodniej

  • Drewno polichromowane  i złocone, z barwnymi laserunkami na srebrze.

__________________________

  • Struktura ołtarza:
  • Kwatera Zaśnięcia NMP (Ostatniej Modlitwy Marii): kwatera o formacie pionowego prostokąta, ujęta w prostą ramę (przed II wojną światową – rama z ornamentem, HEUER 1916 (1)), zdobiona snycerskimi, krzywoliniowymi maswerkami – w dolnej części wąska listwa z trzech ażurowych segmentów ornamentalnych, zdobiona drobnymi herbami (nieczytelne), stanowi cokół pod przedstawienie; w górnej partii nadwieszone dekoracyjne, architektoniczno-roślinne zwieńczenie kompozycji podzielone na dwa pseudo-arkaturowe segmenty, ujęte po bokach pinaklami. W tle: wykonana w technice tłoczeń dekoracja roślinna oraz nimby górnego rzędu apostołów.  Wielofiguralna scena Zaśnięcia NMP zajmuje ok. 65% powierzchni kwatery, zakomponowana w polu zbliżonym do kwadratu; ukazuje klęczącą Marię w otoczeniu dwunastu apostołów, w neutralnej płytkiej przestrzeni (bez sygnalizacji jakichkolwiek cech scenerii). Kompozycja kulisowa w trzech strefach opartych o piętrzenie płytkich planów, zwarta, wewnętrznie zdynamizowana. Postaci o zachwianych proporcjach ciał, w teatralnie poruszonych pozach, o sztywnej gestykulacji. Na pierwszym planie na osi kompozycji – młodzieńcza smukła Maria o pociągłym obliczu i długich, spływających na plecy włosach, w sukni o trapezoidalnym dekolcie, luźnych rękawach i marszczeniach pod biustem oraz płaszczu zarzuconym na ramiona i chuście  na głowie; klęczy na obu kolanach, zwrócona w lewo, ujęta en troi quarts, z twarzą skierowaną ku widzowi; dłonie złożone w geście modlitewnym nie stykają się. Rozwiane poły płaszcza, tworzące dwie masywne małżowiny u stóp Marii oraz silnie poruszona draperia maforium zsuwającego się z jej głowy, wyraźnie wyodrębniają postać, zamykając ją w obrysie zbliżonym do trójkąta. Po lewej stronie widoczny w całej postaci apostoł, klęczący na obu kolanach, zwrócony ku Marii (prawym bokiem do widza) w nienaturalnie skręconej pozie, trzyma przed Marią otwartą księgę; po stronie prawej widoczni dwaj apostołowie, w tym ukazany w półpostaci młodzieńczy św. Jan Ewangelista, o długich, silnie skręconych włosach, zwrócony ku Marii; wyciąga ku niej lewą rękę, ujmując połę jej płaszcza. Na drugim i trzecim planie pozostali apostołowie, widoczni tylko w partii głów lub popiersi, ustawieni w dwóch izokefalicznych szeregach; składają ręce do modlitwy lub podtrzymują atrybuty – trybularz i situlę (brakuje atrybutu w ręce św. Piotra w trzecim rzędzie). Twarzami zwróceni ku osi sceny (z wyjątkiem młodzieńczego apostoła na drugim planie, podsycającego żar w kadzielnicy). Budowa męskich postaci ciężka – duże głowy osadzone miedzy wąskimi ramionami, zbyt długi ręce. Twarze modelowane dość sumarycznie, ale zróżnicowane pod względem budowy, proporcji, detalu i mimiki; włosy i zarosty formowane według zróżnicowanych typów, opracowywane równoległymi drążeniami lub świdrem. Modelunek twardy, układy draperii dynamiczne, o ostrych, głębokich drążeniach, powierzchnia (zwłaszcza drobne detale: ornamenty na obrzeżach szat, akcesoria stroju, szczegóły atrybutów) – opracowana precyzyjnie. Kolorystyka dzieła nieco zniekształcona w wyniku prac konserwatorskich w 2017 r. Karnacje zróżnicowane kolorystycznie – u postaci młodszych karnacja jasna, u dojrzałych mężczyzn i starców ciemniejsza, o tonach ugru i ochry. Detale fizjonomiczne – oczy, brwi, usta oraz bruzdy, zmarszczki, dziurki nosa – podkreślone barwnie; policzki podbarwiane czerwienią. Włosy Marii i Jan Ewangelisty jasno brązowe (pierwotnie zapewne jasne, przed konserwacją – złocone brązą), u pozostałych figur włosy i zarosty ciemne (czarne lub ciemnobrązowe). Szaty na powierzchni złocone, podbicie płaszcza NMP, tuniki Jana Ewangelisty, a pierwotnie też apostoła z trybularzem – błękitne, podbicie płaszczy apostołów na pierwszym planie – czerwone (laserowane na srebrze). Suknia Marii fakturowana pionowymi rowkami,  srebrzona, z laserowanym czerwienią ornamentem (sumarycznie  potraktowany wzór granatu, maforium białe ze złotym brzegiem. Laserowane ornamenty także na szacie apostoła w trzecim rzezie Suknia apostoła na pierwszym planie pokryta plastycznym ornamentem, na podbiciu laserowana zielenią na srebrze; podobne podbicie u płaszcza skrajnej postaci w trzecim rzędzie po prawej stronie. Łańcuszki trybularza i brzusiec situli oraz elementy ławki srebrzone, podobnie niektóre lamówki i paski (pierwotnie najpewniej pokryte barwnymi laserunkami).

____________________________________

WPIS: ©  Monika Jakubek-Raczkowska, 2024

Zalecane cytowanie:
M. Jakubek-Raczkowska, J. Raczkowski Retabulum ołtarza Zaśnięcia NMP, ok. 1620, z reliefem Ostatniej Modlitwy Marii
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół Św. Jana – Kaplica Kopernika, 2024
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Stan zachowania ołtarza dobry. Retabulum po konserwacji w 1972 r. Usunięto wówczas przemalowania olejne, uzupełniono ubytki złoceń (brązą i szlagmetalem) oraz srebrzeń, w scenie Zaśnięcia zrekonstruowano fragmenty maswerków i chusty NMP, scalono i zawerniksowano warstwę malarską karnacji (prace wykonała Krystyna Dąbrowska, PPKZ Toruń). Kolejny raz poddane konserwacji-restauracji w 2017 r. (zob. ZIEMLEWICZ 2017SMENTEK 2023, s. 129-148 (dok. fot. z robót).

Stan zachowania reliefu Zaśnięcia dobry. Brakuje niektórych atrybutów (świec, kropidła); na fot. u Heuera wokół głowy Marii jest widoczna gloria, dodana w bliżej nieokreślonym czasie kosztem fałdy płaszcza (zd. Heuera – nowożytna), oraz wieniec w jej rękach. Rzeźba była przemalowywana (Heuer wzmiankuje: brązowe włosy Marii, srebrzoną suknię, błękitny płaszcz z zielonym podbiciem zdobiony liliami i złotą bortą, szata apostoła z księga była zielona, płaszcz brązowy ze złotym otokiem, szata św. Jana fioletowa a płaszcz brązowy z fioletowym podbiciem). Relief po dwukrotnej współczesnej konserwacji. W 1972 r. (Krystyna Dąbrowska, PPKZ Toruń) usunięto przemalowania olejne, uzupełniono ubytki złoceń (brązą i szlagmetalem) oraz srebrzeń, zrekonstruowano fragmenty maswerków i chusty NMP, scalono i zawerniksowano warstwę malarską karnacji. W 2017 r. (Dok. 2107 – Ziemlewicz, s. 25) oczyszczono powierzchnię rzeźby, uzupełniono ubytki, scalono warstwy malarskie, zmyto uzupełnienia z poprzedniej konserwacji, doprowadzając do zafałszowania niektórych partii (np. niekanoniczna kolorystka włosów NMP i św. Jana Ewangelisty).

Historia

Ołtarz wprowadzony do kościoła w okresie jezuickim (ok. 1610) na miejsce wzmiankowanego wcześniej przyfilarowego ołtarza o patrocinium NMP – BMV (OLIŃSKI 2008, s. 203), ufundowanego w 1500 r. przy pierwszym od zachodu filarze po stronie północnej (Górski / Gołembiowski, Prebendy, s. 169; OLIŃSKI 2008, s. 203) przez kanonika chełmińskiego i plebana kościoła w l. 1497–1510, Jana Schmolle (Smolle). Była to fundacja niemal równoległa do ołtarza św. Wolfganga, zlokalizowana w tym samym przęśle (pierwsza para filarów od zachodu), po stronie północnej (po przeciwnej stronie – Wolfgang). W 1521 przy ołtarzu funkcjonował odpust, nadany przez legata papieskiego Zachariasa (HEUER 1916 (1), 111). Wymieniony przez kanonika Strzesza (VIS. 1667–1672 [1903]s. 209: „Ad altare Dormitionis Mariae, veteri sculptum arte, nec usquequaqnam vulgari, optima consertum mensa”).

Po II wojnie światowej retabulum przeniesione pod ścianę wschodnią, na miejsce ołtarza św. Rozalii, który został w 1946 roku sprzedany do Starogrodu

W 1973 r. przeniesione do tzw. Kaplicy Kopernikańskiej i umieszczony przy ścianie wschodniej, na dawnym miejscu ołtarza św. Michała Archanioła (Anioła Stróża), gdzie znajduje się do dziś.

W 1972 r. oraz w 2017 r. poddane konserwacji-restauracji.

Rozpoznanie

Brak źródeł pisanych dotyczących daty powstania, twórcy i fundatora nastawy.  Jej obecny kształt jest wynikiem działań w duchu nowożytnego historyzmu: późnogotycki relief został celowo zaadaptowany w retabulum o formach nowożytnych, późno-manierystycznych, bez naruszenia jego integralności (jest to cała kwatera).. Oba elementy mimo różnej metryki łączy dobra, choć raczej standardowa jakość artystyczna, oba są wytworem warsztatów lokalnych.

 

RETABULUM jest w literaturze łączone z warsztatem toruńskim (SULEWSKA 2004, s. 113–119) lub gdańskim (KLUCZWAJD / TYLICKI 2009), któremu przypisywany jest również prospekt organowy w koście NMP oraz prospekt i balustrady empory w kościele św. Jakuba. Zdaniem KOFEL 2020, s. 195, ołtarz mógł być wykonany w lokalnym cechu snycerzy, którzy naśladowali tylko gdańskie formy; jej zdaniem na warsztat toruński wskazuje sposób wykonania i opracowania dekoracji ornamentalnej. Przyjmowane jest datowanie 1610 (SULEWSKA 2004, s. 250–251) lub 1615  (ŁYCZAK 2012 (1), s. 65; ŁYCZAK 2015 (1), s. 90).

KWATERA Z ZAŚNIĘCIEM NMP (OSTATNIĄ MODLITWĄ MARII). Format kwatery (pionowy prostokąt) sugeruje, że to mogła ona stanowić część rzeźbionego awersu skrzydła bardzo dużej nastawy ołtarzowej o programie mariologicznym, lub – co bardziej prawdopodobne – wypełnienie środkowej części przyfilarowego tryptyku, najpewniej z obustronnie malowanymi skrzydłami. Byłby to rzadszy w sztuce regionu oraz na obszarze niemieckojęzycznym typ późnogotyckiego retabulum z kompozycją sceniczną w centrum; dość wyjątkowy byłby format z wąskim korpusem, do rzadkości na przełomie XV i XVI wieku należy też temat Zaśnięcia NMP jako scena główna. Relief prezentuje rozpowszechniony w XV wieku wariant tzw. Ostatniej Modlitwy Marii, z wyobrażeniem młodzieńczej Marii podczas modlitwy na kolanach, w asyście dwunastu apostołów modlących się lub biorących udział w rytuałach ostatniego namaszczenia / egzekwii. Pozbawiona jest zwyczajowego motywu Omdlenia Marii, przedstawienia Levatio coelestis oraz elementów scenerii (klęcznik, łoże).  W literaturze powszechnie zakładany jest związek tej kwatery z pierwszym retabulum przyfilarowego ołtarza o patrocinium NMP – BMV (OLIŃSKI 2008, s. 203), ufundowanego w 1500 r. (WOŹNIAK 2002, s. 287 – „wyobrażenie patrocinium”), przy czym późnogotycka nastawa nie jest znana – jest to zatem jedynie hipoteza. Dopiero w okresie nowożytnym (od 1541) ołtarz funkcjonował pod patrocinium Zaśnięcia NMP – Dormitionis BMV (VIS. 1667–1672 [1903]s. 209; WOŹNIAK 1999 (1), s. 402; WOŹNIAK 2002, s. 279); donacja jezuicka z 1616. Relief od początku był natomiast integralną częścią nastawy manierystycznej na tym miejscu.

ROZPOZNANIE STYLOZNAWCZE.  Relief nie znajduje analogii formalnych w sztuce Torunia ani regionu. Charakterystyczna jest dlań konwencjonalizacja maniery; twardy modelunek, uproszczenia kompozycyjne, niezborny sposób budowania głębi, nienaturalne skróty i deformacje anatomiczne oraz schematyzacja mimiki twarzy decydują o przeciętnej klasie artystycznej dzieła. Prezentuje ono za to niezły poziom rzemiosła, typowy dla późnogotyckiej produkcji cechowej, wyrażający się szczególnie w precyzji opracowania realistycznie traktowanych detali (szczegóły fizjonomiczne i kostiumowe, przedmioty: kadzielnica o puklowanej czarze, otwarta księga z wersetami, kociołek o dekoracyjnym brzuścu) oraz w finezji ornamentalnych wykończeń. Dzieło jest zgodnie datowane ok. 1500 r., w powiazaniu z fundacją ołtarza NMP. Geneza stylowa dzieła nie była przedmiotem pogłębionych studiów. Krótkie wzmianki w dotychczasowej literaturze sugerują jedynie południowoniemiecki krąg odziaływań artystycznych (PILECKA 2011, s. 405).

Wydaje się, że relief stanowi przykład produkcji cechowej, opartej na znajomości wzorców graficznych i typowych dla stylu łamanego rozwiązań formalnych, czerpanych z różnych źródeł. Jego związek Toruniem jest jednak bardzo luźny. Nie można wykluczyć, że kwatera jest dziełem gdańskim z 1 ćw. XVI w., i została wmontowana w manierystyczne retabulum w miejscu jego wykonania  (wskazywałyby na to zarówno ogólne cechy w kształtowaniu twarzy, draperii, opracowania bujnych, rzeźbionych ze świdra włosów), jak i zamiłowanie do powierzchniowych detali, charakterystyczne dla warsztatów gdańskich.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

HEUER 1916 (1), s. 111–112, Taf. XXXIV.

ORŁOWICZ 1924(1), s. 35.

ORŁOWICZ 1924(2), s. 117.

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 506.

DEHIO / GALL 1952,

DORAWA 1972, 414, 415.

ŁOZIŃSKI 1992, s. 478.

DEHIO / ANTONI 1993,

WOŹNIAK 1999 (1), s. 402.

KWIATKOWSKI 2002, s. 308.

WOŹNIAK 2002, s. 279, 287, 291

SULEWSKA 2004, s. 113–119, 250–251, 338.

DOMASŁOWSKI 2003, s. s. 150–151, 176–177, il. 78.

BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 166, 168.

KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 210–211.

FUNDACJE ARTYSTYCZNE 2010, t.1, nr kat. III.1.1, s. 209 (M. Jakubek-Raczkowska).

PILECKA 2011, s. 415–416.

ŁYCZAK 2012 (1), s. 65.

ŁYCZAK 2015 (1), s. 87, 89–90.

ŁYCZAK 2018, s. 16.

KOFEL 2020, s. 194–202.

ŁYCZAK 2021, s. 67.

RACZKOWSCY 2023 (1), s. 74–76.

SMENTEK 2023, s. 129–148.

Opracowania niepublikowane

ZIEMLEWICZ 2017, s. 5, 6, 8–9, 15–17, 18, 19–21, 22–23, 24–25.