Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny OŁTARZE Ołtarz główny Retabulum ołtarza głównego, 1730-1731
Lokalizacja: Prezbiterium, w pobliżu ściany wschodniej
_________________________
_________________________
KONSTRUKCJA
___________________
WPIS: © Franciszek Skibiński & Michał F. Woźniak, 2023
Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud
Opis konstrukcji: Weronika Kofel
Dobry. Obecny wygląd ołtarza jest rezultatem konserwacji i restauracji w 2014 r.
Źródła: ADP, Monastica, Bernardyni- Toruń, sygn. 1, s. 142, 358; APT, Klasztor franciszkanów-bernardynów w Toruniu, sygn. 6, k. 91, 92; APT, AMT, C 4346, k. 8; APT, AMT, C 13770, k. 114v.
Środki na budowę ołtarza zbierano już w 1724 r., kiedy dziekan lubawski Franciszek Barnicki ofiarował na ten cel 1.000 zł (ADP, Monastica, Bernardyni- Toruń, sygn. 1, s. 358; Łyczak 2018, s. 217). 13 października 1730 r. tenże ks. Barnicki, tytułowany kanonikiem inflanckimi i dziekanem malborskim, oraz gwardian franciszkanów Jan (Johannes) Sense wraz z całym konwentem zawarli kontrakt na budowę ołtarza ze snycerzem Georgiem Guhrem i stolarzem Christianem Kühnastem (APT, Klasztor franciszkanów-bernardynów w Toruniu, sygn. 6, s. 91-92; Jakubowska 1965, s. 208-209). Wg umowy wys. ołtarza „według podaney formy i modeluszu” wraz z koroną wynosić miała 24 łokcie, szer. 12 łokci. Ponad siedmioma kolumnami miała być umieszczona korona podtrzymywana przez czterech aniołów, w niej znaleźć się miał „anioł z karteluszem”, zaś „między kraksztynami Archanioł zwiastujący N. Maryi P.”. Tabernakulum miało być wykonane „według abrysu wrocławskiego”. Zapewne chodziło tu o ołtarz w Kaplicy Elektorskiej przy katedrze wrocławskiej, powstały wg projektu Johanna Bernharda Fischera von Erlach i poświęcony w 1724 r. (GOŁAWSKA 1968, s. 215; Gumiński 1985, s. 18-19). Ołtarz został konsekrowany 7 grudnia 1731 przez sufragana chełmińskiego Macieja Aleksandra Sołtyka (ADP, Monastica, Bernardyni- Toruń, sygn. 1, s. 142; Łyczak 2018, s. 51, 217). 14 czerwca 1733 r. Jan Sense, zwany teraz prefektem fabryki, zawarł umowę z Karolem Eglauerem snycerzem i Andrzejem Wrońskim stolarzem, obaj z Chełmna, na wykonanie wg abrysu za kwotę 300 florenów baldachimu nad ołtarzem, mającego sięgać „od ściany do ściany, wzwyż do samego sklepienia”, z suchego i zdrowego drewna „żeby ciężaru nie było wielkiego”, z terminem realizacji na uroczystość św. Franciszka 4 października tegoż roku (Jakubowska 1965, s. 209-210). Nie wiadomo nic o realizacji tego kontraktu.
W 1825 r. kolumny zostały pobielone (Praetorius 1832, s. 67-68). Restaurowany w 1850 r. przez Franza Szymańskiego („Szimanski”; inskrypcja na odwrociu). Częściową konserwację (złocenie kolumn, malowanie cokołów) przeprowadzono w 2014 r.
Ołtarz reprezentuje typ architektonicznego retabulum o przestrzennej kompozycji, o włoskiej genezie, który zyskał popularność w Europie Środkowej pod koniec XVII w. (Gumiński 1985; Bania 2018). Istotnym, wczesnym przykładem jest ołtarz główny w kościele pw. św. Wacława w Świdnicy (1690-1694; Bania 2018). Od architektonicznej struktury nawiązującej do tempietta odróżnia go brak belkowania łączącego kolumny, zastąpionego rzeźbiarską formą korony (Bania 2018, s. 144). Wg Gumińskiego bezpośrednim wzorem dla kompozycji ołtarza mogła być fontanna wykonana w Wiedniu w 1657 r. wg projektu Gerwazego Mattmüllera, której widok został opublikowany w 1664 r. w dziele Georga Andreasa Böcklera Architectura curiosa nova (Gumiński 1985, s. 26-27).
Brak