Relikwiarz św. Apostołów i Męczenników, herma – warsztat zachodni, ok. 1400, skrzynia i puszka (kasetka) – warsztaty toruńskie ok. 1640 (MDT)

Herma 26,5 × 21 × 10,5 cm / skrzynka relikwiarzowa 32,5 × 44 × 20 cm / kasetka.: 9,7 × 18,3 × 9,8 cm.

LOKALIZACJA:  Muzeum Diecezjalne w Toruniu, nr inw. MDT-RZ-44

  • Herma – drewno lipowe (lipa wąskolistna) polichromowane, srebrzone i złocone. Skrzynka relikwiarzowa – buczyna polichromowana i złocona; ornamenty – drewno lipowe, złocone; szkło. Kasetka – żelazo, złocona miedź, papier, pergamin, kości, wosk, sznurek, pasamon.

__________________________

  • Budowa analogiczna jak relikwiarza św. Biskupów i Wyznawców. Zasadniczą część relikwiarza, osadzoną na toczonych niskich nóżkach (4,5 cm wys.), tworzą dwie płaskie graniaste skrzynki osadzone jedna na drugiej, malowane na czarno: dolna, większa (17 × 44 × 20 cm), z głównym repozytorium / ostensorium relikwiowym, górna mniejsza (11 × 31 × 13,2 cm), trwale zespolona dołem z wiekiem skrzynki dolnej i pełniąca rolę cokołu po hermę relikwiową. Obie ze złoconymi profilowanymi wklęskowymi cokolikami i złoconym profilem górnym w formie wałka; fronty zdobione są bardzo płaskimi ornamentami – rzeźbionymi osobno i złoconymi; boki – ornamentami wypełnionymi złotem płatkowym i wykończonymi płynną czarną kreską; odwrocie jest pozostawione w stanie surowym, bez polichromii i zdobień. Front skrzynki dolnej jest zaopatrzony w centrum w owalne przeszklone przezrocze (20 × 10 cm), które ujęte jest po obu stronach w symetryczny, motyw ornamentalny z cienkich wolutowych esownic z przylistkami (późna forma schweifwerku); z każdej strony są to dwie leżące antytetycznie esownice. Boki dekorowane są pojedynczym, symetrycznym, ażurowym motywem z esownic. Płaskorzeźbiony ornament wolutowy na froncie skrzynki górnej (cokolika) tworzy dwa leżące, stykające się z sobą serca; w partii boków złocony ornament przybiera formę czteropłatkowej rozety z wolutowymi listkami.
  • Herma młodzieńca, osadzona na górnej skrzyneczce, ujęta jest frontalnie, o głowie silnie wychylonej ku przodowi. Rzeźba pełnoplastyczna, opracowana rzeźbiarsko ze wszystkich stron, ale jej bryła jest silnie spłaszczona – o półkolistym przekroju dolnym (torso jest w efekcie półplastyczne), co może być efektem wtórnych przekształceń. Torso wraz z głową wykonane są zasadniczo z jednego kawałka drewna (z osobno rzeźbioną, niezachowaną pokrywą czerepu). Od spodu figura jest wydrążona, z pozostawaniem wyraźnych śladów pracy dłutami (płaskim i łyżkowym), jej ścianka frontowa jest bardzo gruba, dołem wygładzona (zachowało się oznaczenie rzymską cyfrą „I”). Tył rzeźby został jednak wtórnie ścięty i wygładzony, od spodu cienką ściankę tylną zesztukowano ze ścinek drewna, połączonych grubą warstwą zaprawy; boczne partie ramion postaci są dosztukowane. W centrum drążenia osadzony jest – najpewniej oryginalnie – drewniany, ręcznie obrobiony trzpień stabilizujący, przeznaczony do osadzenia w cokole, który zaczopowano. Rzeźba drążona także górą: czerep figury jest ścięty, wydrążony centralnie na całą wysokość głowy na głębokość 6 cm gł., podobnie jak w hermie dziewczęcej. Regularne poziome ślady dłuta biegnące po okręgu i tu wskazują, że do wybrania drewna użyto tokarki. W dnie widoczny czop osadzonego dołem trzpienia. Otwór w głowie – stosunkowo niewielki (ø 6,5 cm) – był zapewne zaślepiony wieczkiem opracowanym w linearny rysunek włosów (żłobienia takie zachowały się wokół krawędzi otworu), podobnie jak herma dziewczęca.
  • Rzeźba ukazuje młodzieńca o kędzierzawych włosach zakrywających uszy i ułożonych w grube, nieregularne, plastyczne ślimacznice. Postać nosi strój o cechach mody aktualnej, przy czym grube ściemniałe przemalowania utrudniają obecnie analizę szczegółów i kolorystyki. Ciemnoszary ubiór wierzchni (pociemniałe srebro i relikty skorodowanych złoceń – badania XRF, J. Raczkowski, 2022) opina ramiona i zaopatrzony jest w postawiony do góry kołnierz, klinowato rozchylony pod szyją i ukazujący obcisły, szaro-brunatny kaftan spodni, zaopatrzony w niską stójkę. Na czubku głowy młodzieniec nosi czepiec w formie grubego wałka bourrelet. Owal gładkiej twarzy postaci jest lekko wydłużony, z wysokim lekko wypukłym czołem; grube przemalowania i wtórne uzupełnienia fałszują modelunek oblicza; w obecnym stanie rysy twarzy są obecnie dość grube – o małych oczach, dużym nosie z szeroką nasadą oraz krótkich, ale bardzo szerokich ustach. Wtórna karnacja jest różowawa, z podkreśloną czerwienią policzków i ust; łuki brwiowe namalowano grubą czarną kreską.
  • Puszka (kasetka) relikwiowa ma formę żelaznej skrzynki z ruchomym wiekiem, na powierzchni którego schematyczna trybowana dekoracja – prostokątne pole otoczone stylizowanymi liliami, wewnątrz pola trybowana data „1641”. Do pokrywy i bocznych ścianek korpusu przylutowane tuleje służące do zamocowania taśm, na których, pośrodku pokrywy, woskowy odcisk pieczęci parafii świętojańskiej. Górną i dolną krawędź korpusu relikwiarza zdobi taśma ze złoconej miedzi, dekorowana pionowymi żłobieniami. Pomiędzy nimi dość surowa dekoracja ornamentalna z motywem trójliści. Wewnątrz skrzyneczki kilka papierowych przewiązanych sznurkami kopert z zapewne kilkudziesięcioma relikwiami świętych oraz pismo informujące o zawartości skrzynki. Prawdopodobnie do tego relikwiarza należy także znaleziona oddzielnie blaszana kapsuła z odciskiem pieczęci oficjała generalnego J. A. Dorpowskiego (Legenda na otoku: „GEOR ALEX DORPOWSKI CAN ET OFFIC GENE ECL CULMEN”). Do frontowej ścianki relikwiarza przytwierdzona prostokątna kartka papieru z majuskułowym napisem „RELIQUIAE SANCTORUM APOSTOLORUM” („Relikwie świętych Apostołów”).

____________________________________

WPIS: ©  Monika Jakubek Raczkowska i Juliusz Raczkowski (herma), Alicja Grabowska-Lysenko (kasetka), 2022

Zalecane cytowanie:
M. Jakubek-Raczkowska, J. Raczkowski, A. Grabowska-Lysenko, Relikwiarz św. Biskupów i Wyznawców,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół Św. Jana – Dziedzictwo rozproszone, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Relikwiarz snycerski zachowany jest w złym stanie: nie zachował żadnej zawartości relikwiowej. Ścianka tylna nie ma zaślepienia; toczone nóżki są uzupełnione. Zarówno herma, jak i skrzynie, wykazują liczne ubytki struktury, silne naruszenie substancji przez drewnojady, a przede wszystkim – wielowarstwowe przemalowania i przezłocenia, zachowane w bardzo złym stanie (z ubytkami, odspojeniami, spękaniami i nieumiejętnie założonymi uzupełnieniami).

Stan zachowania metalowej kasetki jest dobry, wszystkie elementy relikwiarza wymagają oczyszczenia. Odcisk pieczęci parafii świętojańskiej uszkodzony mechanicznie.

 

Historia

Kasetka, wraz z relikwiarzami św. Biskupów i Wyznawców oraz św. Dziewic i Wdów, powstała prawdopodobnie w warsztacie lokalnym dla pomieszczenia partykuł świętych przechowywanych w różnych relikwiarzach kościoła świętojańskiego, a w 1641 r. uporządkowanych przez Fryderyka Szembeka. Zachował się spis kilkudziesięciu relikwii – chrystologicznych (włos z brody Chrystusa, cząstka drzewa Krzyża św.), sacra pignora (kamień z góry Synaj, kamień z Grobu Pańskiego i z miejsca Wniebowstąpienia), oraz św. Apostołów i Męczenników. Informuje także, że relikwie te pochodzą częściowo ze starych relikwiarzy przechowywanych w kościele świętojańskim, częściowo zaś zostały pozyskane przez jezuitów. Zostały one złożone i zapieczętowane w relikwiarzu dnia 1 kwietnia 1641 r.

Pełna treść pisma:

„IN HAC LIPSANOTHECA SERVANTUR HAEC SACRA PIGNORA. / De barba D. nostri Iesu Christi. / De ligno Crucis eiusdem. / Lapis de sepulchro eiusdem / De loco Ascensionis eiusdem et aliis locis terrae sanctae Hierusalem. / De sanctis Petro, Paulo, Iacobo, Bartholomaeo, Andrea, Iacobo et Philippo, Simone et Iuda, Matthaeo et Thoma Apostolis. / De SS. Luca, Marco, Evangelistis. / De S. Ioanne Baptista. / De veste pilosa eiusdem. / De SS. Tribus Pueris. / De SS. Innocentibus. / De S. Cleopha Discipulo Domini M. / De SS. Martyribus Stephano, Laurentio, Vincentio, Abundantio, Adriano, Alberto Romano, Alexandro Romano, Andrea Romano, Anastasio, Anselmo Romano, Antimo, Aniano, Antonino, Bartholomaeo milite, Bonifacio, / Chrystophoro, Cyrillo, Calixto, Calocero. / Item de SS. Decim militibus MM. De SS. Decem millibus Martyrum. / De SS. Erasmo, Erico Rege Sveciae, Ernesto, Eustachio, Faustino, Faelice et Adaucto, Flavio, Floriano, Fortunato, Georgio, Germano, Gereone, Hippolito, Innocentio, Ioanne Romano, Iuliano, Leone, Liberato, Luciano, Magno, Marcellino, Mauricio Thebeo, Mauricio Romano, Nicomede. / Praeterea de SS. Paulino, Pancratio, Pantaleone, Petro Romano, Philippo, Philitrimo, Priscilliano, Proculiano, Quirino, Richardo, Sebastiano, Secundino, Silvestro, Sisimo, Syxto, Symphoriano, Stephano Romano, Tiburtio, Theodoro, Thymoteo, Valerio, Valeriano, Valentino, Venceslao, Vendelino, Vito, Urbano Martyribus. / Praeterea de ossibus aliorum SS. quorum nomina prae vetustate legi non potuerunt. / De monte Synai. / De loco Rubi ardentis incombusti. / Crux Caravacensis. / Quae omnia, partim in antiquis reliquiariis, templi huius SS. Ioannis Baptistae et Evangelistae Torunii servabantur privatim, sine honore debito, partim mgnam diligentiam Patrum Societatis Iesu, variis ex Provinciis conquista, in hanc thecam Authoritate Illustrissimi ac Reverendissimi Domini Gasparis a Działyń Dei Gratiae Episcopi Culmensis et Pomesaniae Sunt inclusa, et rite obsignata, et publicae populi veneratione exposita Anno Domini 1641. Die I. Aprilis Feria 2 Paschalis. / AD MAIOREM DEI GLORIAM ET SS. EIUS HONOREM. / De Spinea corona D. nostri Iesu. / De veste alba D. nostri Iesu Chr. / De vestimentis S. Petri Apostoli”.

Kasetkę umieszczono w barokowym skrzyniowym relikwiarzu snycerskim (jednym z trzech podobnych sprawionych w tym samym czasie z inicjatywy Szembeka) i 1 kwietnia 1641 r. wystawiono na jednym z ołtarzy kościoła świętojańskiego, prawdopodobnie w kaplicy Bożego Ciała. Wszystkie trzy skrzynie w bliżej nieokreślonym czasie (być może w 1641 r. lub, co bardziej prawdopodobne, później, po 1703 r.) zostały ozdobione gotyckimi popiersiami z przełomu XIV i XV w. różnej proweniencji, bez ikonograficznego związku z zawartością relikwiarzy. Jedynie w relikwiarzu św. Biskupów i Wyznawców przetrwała do dziś kasetka na jedwabnej poduszce, pozostałe rozproszyły się.

W 1709 r. wszystkie trzy relikwiarze, a także czwarta skrzynia z fundacji Działyńskiego, trafiły na ołtarz św. Marii Magdaleny, gdzie kronika jezuicka wymienia cztery zakupione („comparatae”) przez P. Hanslera i wyzłocone na nowo („de novo deaurate”) – czyli stare – drewniane skrzynie relikwiarzowe z popiersiami („cum Bustis”) świętych (HISTORIA TEMPLI, s. 112; GRABOWSKA-LYSENKO 2021). Umieszczenie przynajmniej w dwóch relikwiarzach poduszek wypełnionych słomą w obleczeniu z tkanin z k. XVII–XVIII wieku wskazuje na dokonane w tym czasie modyfikacje we wnętrzach relikwiarzy. Z tego czasu pochodzą paski z majuskułowymi określeniami relikwii, wypisanymi w ramce z czerwonych i czarnych linii; w omawianym relikwiarzu jest to napis z czerwonym inicjałem: „Reliquaie Sanctorum Apostolorum”. Relikwie św. Dziewic i Wdów przeniesiono na ołtarz główny.

W XIX w. wszystkie trzy zachowane drewniane relikwiarze Szembeka umieszczono w ołtarzu św. Rozalii, gdzie znajdowały się tam do II wojny światowej. Prawdopodobnie wtedy pokryto je kolejną warstwą polichromii, która ujednoliciła ich oddziaływanie. Po 1951 r. oba relikwiarze z hermami kobiecymi po konserwacji-restauracji umieszczono na ołtarzu głównym, relikwiarz z popiersiem młodzieńca – w zakrystii, w l. 90. XX w. trafiły tam również dwa pozostałe. Obecnie drewniane relikwiarze św. Biskupów i Wyznawców oraz św. Apostołów i Męczenników (od 2014 r.) przechowywane są w zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Toruniu a drewniany relikwiarz św. Klary pozostaje w kościele świętojańskim w Toruniu.

Metalowa kasetka z zawartością relikwiową została odnaleziona poza drewnianą obudową w czasie prac inwentaryzacyjnych w 2020 r. W 2022 r. zabytek prezentowany na wystawie czasowej Dioecesis nostrae patroni – wspólne dziedzictwo diecezji chełmińskiej i toruńskiej, Muzeum Diecezjalne w Toruniu 25 III–31 VIII 2022 (zob. DIOECESIS NOSTRAE PATRONI 2022, nr kat. 10–12).

 

Rozpoznanie

Hermę młodzieńca trafnie łączono z hermą dziewczęcą z relikwiarza św. Biskupów i Wyznawców; są one zbliżone skalą, kostiumem, proporcjami, przy czym postać młodzieńca jest inaczej upozowana (z wychylona głową) a oryginalny sposób opracowania spodu hermy był nieco inny (z płytszym drążeniem i pozostawieniem grubszych ścianek, bez wykroju do spasowania); zasadnicze różnice wynikają jednak z późniejszych przekształceń, wskutek których bryła hermy młodzieńca uległa spłaszczeniu. Obie hermy – od początku o funkcji relikwiowej – były podobnie osadzone na pierwotnej podstawie (trzpienie) i mają podobnie drążone reservaculum w czerepie (u młodzieńca otwór ma nieco mniejszą średnicę). Mimo utrudniających analizę przeróbek i przemalowań, można jednak uznać ten zabytek za dzieło tego samego warsztatu (import?). Strój postaci, podobnie jak u hermy dziewczęcej, można łączyć z modą franko-flamandzką (burgundzką) początku XV w., choć toczek na głowie młodzieńca nie należy do typowych dla tego czasu rozwiązań (w stroju dworskim dominowały kaptury, różnorako formowane na wałku). Pierwotną funkcję tej rzeźby należy rozpatrywać podobnie, jak w przypadku hermy dziewczęcej, przy założeniu, że obie pochodzą z tej samej średniowiecznej struktury / lokalizacji.

Dokumentacja historyczna

Znane są fotografie obrazu w ołtarzu św. Rozalii, całkowicie przesłoniętego aplikacjami, z końca XIX w.:

  • Archiwum Kurii Diecezjalnej Toruńskiej.
  • Instytut Historii Sztuki UJ w Krakowie, sygn. P009135 (J. Assam).
  • Bildarchiv Foto Marburg, sygn. fm619117

Stan obu herm o proweniencji zachodniej, z rozległymi przemalowaniami, jest udokumentowany na fot, przechowywanej w Instytucie Herdera w Marburgu.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

WERNICKE 1858, s. 60–61.

Literatura

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 505.

CHMARZYŃSKI 1933 (2), s. 16.

CLASEN 1939, s. 201 i 351.

DEHIO / GALL 1952, s. 74.

WOŹNIAK 1999 (2), s. 40–41.

KLUCZWAJD 2002, kat. nr 8, s. 26.

DOMASŁOWSKI 2003, s. 138.

BUCŁAW 2021 (1), 216–217 (poduszka).

GRABOWSKA-LYSENKO 2021, s. 174–175.

DIOECESIS NOSTRAE PATRONI 2022, nr kat. 10, s. 345–351 (M. Jakubek-Raczkowska, J. Raczkowski - HERMA); nr kat. 11, s. 352–355 (A. Grabowska-Lysenko - KASETKA), nr kat. 12, s. 356–359 (A. Grabowska-Lysenko - PISMO).

Opracowania niepublikowane