Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny ZABYTKI SEPULKRALNE Nagrobki Relikty nagrobka Bartłomieja i Jakuba Tylickich, warsztat chęciński (Bartholomeo Venosta ?), ok. 1609/1615
płyta pierwsza (Bartłomiej Tylicki?) szer. 84 cm, dł. 183 cm; płyta druga (Jakub Tylicki?) szer. 70 cm, dł. 169 cm; płyta inskrypcyjna wys. 43 cm, dł. 110 cm
LOKALIZACJA: nawa południowa, przęsło zachodnie, przy ścianie południowej
__________
__________
WPIS: © Franciszek Skibiński & Michał Woźniak, 2023
Opinia technologiczno-konserwatorska Elżbieta Szmit-Naud
Lekcja inskrypcji wg odczytu własnego, odpisów Semraua i Szołdrskiego oraz rekonstrukcji i interpretacji Jacka Tylickiego;
weryfikacja inskrypcji: Marta Czyżak, tłumaczenie: Magdalena Awianowicz
Nagrobek poddawany w przeszłości naprawom, większe ubytki formy rzeźbiarskiej nieuzupełnione.
Tablica inskrypcyjna w połowie szerokości pęknięta ukośnie, szczelina i płytszy ubytek przy krawędziach pęknięcia, przy dolnej krawędzi szeroki; mniejsze ubytki na całej powierzchni. W nagrobku Bartłomieja Tylickiego duży ubytek płyty (ponad połowa tła), uzupełniony wtórnie płasko sztucznym kamieniem. Większe ubytki w obrębie obu figur – prawe stopy i do wysokości powyżej kostki włącznie. W postaci Bartłomieja ubytek części lewej stopy, lewa ręka poniżej łokcia, zarost brody. W nagrobku Jakuba Tylickiego ubytek dolnej lewej krawędzi płyty, fragmentu trzonu buławy, palca prawej dłoni. Powierzchnia zabrudzona.
Źródła:
__________________________
Zachowane elementy stanowiły część nagrobka przyściennego, prawdopodobnie piętrowego, wzniesionego w kaplicy pw. Św. Róży przy dominikańskim kościele pw. św. Mikołaja. Przemawia za tym najstarszy opis (APT, AMT, Kat. II, sygn. X-17; Szołdrski 1929, s. 53) oraz to, że obydwaj zmarli zostali upamiętnieni wspólną inskrypcją. Figury były pierwotnie ujęte niezachowaną architektoniczną ramą. Nagrobek upamiętniał braci Bartłomieja Tylickiego, kasztelana brzeskokujawskiego, starostę rogozińskiego i człuchowskiego (†1609), oraz Jakuba Tylickiego, cześnika kaliskiego (†1615). Figury wykonano ok. 1609 lub 1615 r.; w 1616 r. legat bpa krakowskiego Piotra Tylickiego, brata zmarłych, na msze w kaplicy (APT, AMT, kat. II, X-9, k. 28-29; FANKIDEJSKI 1880 (2)). Możliwe, że Piotr Tylicki był fundatorem nagrobka.
W 1836 r. nagrobek został zburzony, zaś figury zmarłych przeniesione do kościoła NMP. Tablica inskrypcyjna została odnaleziona 30 V 1892 na podwórzu kamienicy przy ul. Chełmińskiej 22 (tzw. Kulmbacher Bierhalle), przekazana przez właściciela Siudowskiego kościołowi NMP, przeniesiona tam na koszt Coppernicusverein ( SEMRAU 18921).
Wg Chmarzyńskiego nagrobek wykonany przez warsztat lokalny, ulegający impulsom północno- i południowoeuropejskim (CHMARZYŃSKI 1933a). Krzyżanowski sugerował, że może być dziełem czynnych w Gdańsku Willema van dem Blocke lub Willema van der Meer (Krzyżanowski 1966). Wg Krzysztofiaka każda z figur została wykonana przez inny warsztat: północny, znajdujący się pod wpływem twórczości Willema van den Blocke, oraz południowy, być może związany z Mistrzem Nagrobka Provany, identyfikowanym z krakowskim mistrzem Giovannim da Simonis (Krzysztofiak 2005).
Cechy formalne istotnie wskazują na to, że każda z figur została wykonana przez innego rzeźbiarza. Niemniej hipotezy łączące rzeźby nagrobne ze środowiskiem gdańskim, zwłaszcza z warsztatami Willema van den Blocke i Willema van der Meer, są nieprzekonujące i należy je odrzucić. Zarówno cechy formalne, jak też użyty materiał wskazują jednoznacznie na warsztat czynny w południowej części ówczesnej Rzeczypospolitej, zapewne w Chęcinach (Kluczwajd/Tylicki 2009; Skibiński 2013; Wardzyński 2017). Ostatnio rzeźby zostały przypisane warsztatowi kierowanemu przez Bartholomeo Venostę, pochodzącego z Tyrolu rzeźbiarza czynnego w Chęcinach. Ten sam warsztat, tożsamy z warsztatem tzw. Mistrza wyprostowanych figur, wprowadzonym do literatury przedmiotu przez Mariusza Karpowicza, wykonał liczne inne, analogiczne dzieła, które trafiły w wiele miejsc na obszarze dawnej Rzeczypospolitej (Wardzyński 2012; Wardzyński 2014; Wardzyński 2017, s. 225, 227). Jako najbliższe analogie dla figury Bartłomieja(?) Tylickiego, Wardzyński wskazuje przedstawienia Jakuba(?) z Zimnej Wody Leśnowolskiego (Rzeszów, Muzeum Okręgowe) oraz Stanisława Zapolskiego (Chojne pod Sieradzem); wg Wardzyńskiego rzeźby te zostały wykonane przez tego samego rzeźbiarza, który wykonał rzeźbę toruńską (Wardzyński 2017, s. 227-228).
Brak