Strona główna Kościół pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu ZABYTKI SEPULKRALNE PŁYTY NAGROBNE Płyta nagrobna małżonków von Soest, Flandria (Tournai lub Brugia), po 1361
320 × 176 cm
LOKALIZACJA: południowa ściana prezbiterium, wtórnie wmurowana.
__________________________
_______________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska, Juliusz Raczkowski, 2024
Dobry, po konserwacji-restauracji
Płyta stanowi dowód pielęgnowanej w wielkich miastach pruskich memorii mieszczańskiej i notuje splendor elity władzy wielkich miast ziemi chełmińskiej. Inskrypcja na płycie upamiętnia jedynie Jana von Soest, zm. w 1361 roku, burmistrza Torunia w latach 1351, 1354 i 1358, ale zawiera też herby rodowe jego małżonki, (zm. ok. 1369), córki Tylmana von Herken, burmistrza Chełmna. Płytę sprowadzono do kościoła farnego zapewne za sprawą Małgorzaty, kryła grób pary małżeńskiej, zlokalizowany w obrębie prezbiterium, przed ołtarzem głównym. Wyjęta z posadzki podczas prac archeologicznych i konserwatorskich prowadzonych na pocz. l. 90 XX w. Poddana zabiegom konserwatorskim, nie wróciła na kamienne podłożone, które przepadło; zamontowana na pd. ścianie prezbiterium, w 3. przęśle od wschodu.
Dzieło jest importem z Flandrii – najprawdopodobniej z Tournai lub Brugii – i należy do sporej grupy podobnych obiektów, rozproszonych w pasie nadbałtyckim, a powtarzających ustalony schemat ikonograficzny oraz kompozycyjny. Stanowi w tej grupie rzadki przykład zachowanej do naszych czasów fundacji mieszczańskiej, i znajduje poza Niderlandami tylko dwie współczesne analogie: w znanej z przedwojennej dokumentacji płycie nagrobnej Jana Klingenberga w Lubece oraz w płycie burmistrza Alberta Hövenera z 1357 roku w Stralsundzie.
Płytę sprowadzono do Torunia już po śmierci Jana von Soest, a fundatorki można upatrywać w jego żonie, która żyła jeszcze w 1363 r. i prowadziła czynny handel z Flandrią. Potwierdzeniem datowania na lata ok. 1360-70 są szczegóły ukazanych z dużą pieczołowitością strojów pary małżeńskiej, oparte na zachodnim franko-flamandzkim modelu o cechach zdecydowanie arystokratycznych.
CREENY 1884, s. 16.
EHRENBERG 1920, s. 18-19.
LANKAU 1924, s. 57-58.
ORŁOWICZ 1924(1), s. 62, 114.
MAKOWSKI 1932, s. 96.
KRUSZELNICKI 1957 (1), passim.
BOUQUET 1967, s. 28-29.
GUMOWSKI 1970, s. 12, 158.
KOBIELUS 1991, passim.
JARZEWICZ / KARŁOWSKA-KAMZOWA / TRELIŃSKA 1998, s. 121-123.
PILECKA 2002, s. 141, 155-156.
DOMASŁOWSKI 2003, s. 134-136
CZYŻAK 2005, s. 225, 226, 237, 240, 243.
VAN BELLE 2006, s. 144, 239, 509.
BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 105-107, 153.
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2014, s. 279-284.
JURKOWLANIEC 2015, 308-312, nr kat. 255.1.
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2020, s. 101-106.