Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYPOSAŻENIE I SPRZĘTY O UZUSIE LITURGICZNYM Organy, 1601-1609, mechanizm instrumentu
Rozmieszczenie poszczególnych sekcji instrumentu
Opis mechanizmu instrumentu
Organy wyposażone zostały w system wiatrownic typu rejestrowego stożkowego (niem. Kegellade), działające w połączeniu z trakturą elektro- pneumatyczną. Wiatrownice zarówno z 1924 roku jak i z 1976 wykonano z drewna sosnowego. Skala wiatrownic manuałowych z 1924 roku to 56 dźwięków C – g3 natomiast wiatrownice manuałowe z 1976 roku posiadają skalę 58 dźwięków C – a3. Dodatkowe dźwięki nie zostały włączone do użytku.
Skala wiatrownic pedałowych głównych 30 dźwięków C – f1
System powietrzny: Organy wyposażone są w cztery miechy sytemu pływakowego. Trzy miechy znajdują się na kondygnacji empory nawy północnej w pomieszczeniu pod emporą organową. Miech główny dodatkowo wyposażony jest w czerpaki klinowe poruszane za pomocą dźwigni nożnych – Kalikant. Miech zasila sekcję pierwszego manuału i pedału. Nad miechem głównym umieszczony jest kolejny z miechów który zasila sekcję trzeciego manuału. Miechy ww. pochodzą z 1924 roku. W 1976 roku zmieniono układ podłączenia i zasilania sekcji drugiego manuału wprowadzając dodatkowo miech pod wiatrownicą drugiego manuału oraz mały miech wspomagania traktury pneumatycznej w drugim manuale, umieszczając go w pomieszczeniu przy miechu głównym. Zarówno miechy jak i kanały powietrzne wykonane zostały z drewna sosnowego pokryte warstwą papieru, a skrzynia miecha głównego pomalowana żółtą farbą olejną. Za sprężanie powietrza odpowiada dmuchawa elektryczna umieszczona w pomieszczeniu strychu poklasztornego przylegającego do północnej ściany kościoła. od 1928 roku do 2019 służyła dmuchawa firmy Meidinger. Po nieodwracalnych uszkodzeniach silnika, w 2020 roku została zainstalowana nowa dmuchawa węgierskiej firmy Konves o wydajności 52 m3/min.
Ciśnienie na miechu głównym wynosi 95 mmSW
Traktura gry oparta jest o system elektromagnetyczny i pneumatyczny. System wykonany w 1976 roku przez firmę Bronisława Cepki z Popowa k. wielkopolskich Wronek. Wyposażenie kontuaru i elektromagnesy zakupiono w niemieckiej firmie Aug. Laukhuff Weikersheim we wschodniej Wirtemberdze. Napięcie robocze 12/14 DCV.
Stół gry wolnostojący na mobilnym podeście pozwalający na swobodne zmienianie jego usytuowania na emporze. Obudowa o prostych gładko opracowanych ścianach fornirem dębowym. Kolor naturalnego dębu lakierowany. Opracowanie części obudowy przy klawiaturach manuałów oraz manubriów fornirem mahoniu bejcowanego o odcieniu czerwieni i brązu lakierowanego na wysoki połysk.
Skala manuałów: C-a’’’ 58 klawiszów (użytkowa 56 dźwięków ze względu na krótszą skalę wiatrownic z 1924 roku).
Skala pedału: C – f’ 30 klawiszy
Marubria wykonane w formie przechyłkowych włączników z szyldami z białego tworzywa sztucznego. Nazwy głosów grawerowane – czernione. rozplanowane po dwóch stronach klawiatur oraz na desce czołowej nadklawiaturowej. Po prawej stronie górny rząd stanowią manubria obsługujące sekcję głównego pierwszego manuału. Dolny rząd manubriów obsługuje registry sekcji pedałowej. Po prawej stronie umieszczone są w górnym rzędzie manubria obsługujące registry trzeciego manuału a w dolnym registry drugiego manuału. Na desce czołowej znajdują się manubria wolne. Również na desce czołowej znajdują się wskaźnik napięcia elektrycznego traktury, wskaźniki świetlne połączeń ułożenia żaluzji wałka crescenda i łączników pomocniczych, wyłączniki poszczególnych głosów językowych.
Nad klawiaturą pedałową zainstalowane zostały pomocnicze urządzenia w formie pistonów sterowania kombinacjami oraz połączeniami. Centralnie usytuowane są wałek crescendo oraz pedał żaluzji II manuału.
Klawiatura pedałowa jest w układzie radialnym.
Dyspozycja
Dyspozycja 1721 r. (wg Renkewitz/Janca 1984, s. 100-102; Dorawa 1971, s. 71; Dorawa 2005, s. 338-339; Dorawa 2011, s. 88-89
Pozytyw
I Manuał
Principal 8’
Flöte 8’
Salicional 8’
Octava 4’
Waldflöte 4’
Blockflöte 4’
Quinta 3’
Superoctava 2’
Gemshorn 2’
Sifflet 2’
Mixtur
Cimbel
Trommete 8’
Instrument zasadniczy
II Manuał
Bordun 16’
Principal 8’
Quintadena 8’
Octava 4’
Quer-Pfeiffe 4’
Quinta 3’
Superoctava 2’
Mixtur
Cimbel
Trommete 8’
Krum-Horn 8’
Pedał
Untersatz 16’
Gedact 8’
Quintadena 4’
Waldflöte 4’
Feld-Pfeiffe 2’
Posaune 16’
Dulcian 8’
Cornet 2’
Dyspozycje XX-wieczne (1924 r. wg Dorawa 2005, s. 339-341; Dorawa 2011, s. 88-89; 1976 odczyt wg stołu gry)
Dyspozycja 1924 r., Dominik Biernacki | Dyspozycja 1976 r. (obecna), Bronisław Cepka |
I Manuał
1. Pryncypał 16’ 2. Pryncypał 8’ 3. Gamba 8’ 4. Dubeltflet 8’ 5. Amabilis 8’ 6. Trompet 8’ 7. Oktawa 4’ 8. Rorflet 4’ 9. Kwinta 3’ 10. Superoktawa 2’ 11. Cornet 3-5ch 12. Mikstura 4ch |
Manuał I
16. Pryncypał 16’ 17. Pryncypał 8’ 18. Gamba 8’ 19. Dubletflet 8’ 20. Oktawa 4’ 21. Flet rurk(owy) 4’ 22. Kwinta 2 ⅔’ 23. Oktawa 2’ 24. Cornet 3-5’ 25. Scharf 4x 26. Mixtura 5x 27. Trąpet 8’ 28. Klarnet 8’ |
II Manuał (schwellwerk)
13. Rorflet 8’ (16’) 14. Pryncypał skrzypcowy 8’ 15. Flet łagodny 8’ 16. Fugara 8’ 17. Flet harmonijny 8’ 18. Klarnet 8’ 19. Waltornia 8’ 20. Salicet 8’ 21. Flet 4’ 22. Wiola 4’ 23. Picolo 2’ 24. Progresja 2-4ch
|
Manuał II (Schwellwerk)
48. Flet rurk(owy) 8’ (jest 16’) 49. Prync[ypał]-skrz(ypcowy) 8’ 50. Flet harm. 8’ 51. Salicjonał 8’ 52. Aeolina 8’ 53. Vox coelestis 8’ 54. Waltornia 4’ 55. Prestant 4’ 56. Nasard 2 ⅔’ 57. Pikolo 2’ 58. Mixtura 4x 59. Obój 8’ 61. Szałamaja 4’ 60. Vox humana 8’
|
III Manuał (schwellwerk)
25. Kwintaton 16’ 26. Cremona 8’ 27. Bourdon 8’ 28. Aeolina 8’ 29. Vox coelestis 8’ 30. Traversflet 4’ 31. Obój 8’ 32. Vox humana 8’ 33. Fugara 4’ 34. Clarion 4’ 35. Waldflet 4’ 36. Oktawa 2’ 37. Rauszkwinta 2ch
|
Manuał III
32. Bordun 8’ 33. Kwintadena 8’ 34. Pryncypał 4’ 35. Trawersflet 4’ 36. Oktawa 2’ 37. Flet leśny 2’ 38. Kwinta 1 ⅓’ 39. Tercja 1 ⅗’ 40. Sifflet 1’ 41. Cymbel 3x 42. Krzywy róg 8’ 43. Clarion 4’ |
Pedał
38. Puzon 16’ 39. Subbas 16 40. Wiolonbas 16’ 41. Harmonikabas 16’ 42. Pryncypałbas 16’ 43. Kwintbas 10.2/3’ 44. Oktawbas 8’ 45. Wiolonczela 8’ 46. Fletbas 8’ 47. Oktawa 4’ 48. Kwintaton 16’ tr. III 49. Bourdon 8’ tr. III 50. Clarion 4’
|
Pedał
1. Prync-bas 16’ 2. Violonbas 16’ 3. Subbas 16’ 4. Kwintbas 10 ⅔’ 5. Oktawbas 8’ 6. Fletbas 8’ 7. Chorałbas 4’ 8. Mixtura 4x 9. Puzon 16’ 10. Dulcjan 16’ 11. Trąpet 8’ 12. Clarion 4’ 13. Kornetino 2’ |
Włączniki pomocnicze (Połączenia)
II – I III – I III – II I – P II – P III – P SUPER I SUPER II SUPER III SUPER OKT. PED. II – SUPER III – I SUPER III – II SUPER III – I SUB II – I SUB III – II SUB
|
Włączniki pomocnicze (Połączenia)
14. II–Ped. 15. III–Ped. 29. Tremolo (I) 30. II–I 31. I–Ped. 44. Tremolo (III) 45. III–II 46. III–I 47. (zapasowy) 62. Tremolo (II)
|
Przykładowy opis głosu
Vox coelestis 8’Rejestr XX-wieczny, zachowany w całości. Obsadzony wyłącznie piszczałkami metalowymi, wykonanymi z cynku (większe piszczałki) i z metalu organowego (dyszkant). Konstrukcja piszczałek analogiczna względem metalowej części piszczałek rejestru Vox coelestis 8’. Stan piszczałek dobry.
_____________
WPIS: © Michał Klepacki, 2023