Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny ZABYTKI SEPULKRALNE Nagrobki Mauzoleum królewny Anny Wazówny, Wilhelm Richter (?), Gdańsk, przed 1636 (sarkofag) i ok. 1636 (portal kaplicy)
Wymiary portalu: wys. 9,89m; szer. max. 5,78m; wys. sarkofagu (wraz z cokołem) 3,71m
LOKALIZACJA: prezbiterium, przy północnej ścianie w obrębie drugiego przęsła od wschodu, otwarte do wnętrza kościoła.
__________
WPIS: © Franciszek Skibiński & Michał F. Woźniak, 2023
Mauzoleum poddawane kilkakrotnie renowacjom i konserwacji i restauracji, z częściową rekonstrukcją rzeźbiarskiej formy, ostatnio w 1995 r. Aktualny stan zabytkowej materii i rekonstrukcji dobry.
Źródła:
________________________
Mauzoleum upamiętnia Annę Wazównę (†1625), córkę króla Szwecji Jana III Wazy i Katarzyny Jagiellonki, siostrę króla Polski Zygmunta III Wazy. Anna została pierwotnie pochowana w Brodnicy. Z inicjatywy króla Władysława IV Wazy, jej bratanka, szczątki przeniesiono do kościoła NMP w Toruniu, gdzie w 1636 r. urządzono uroczysty pogrzeb. Organizację uroczystości, a być może również budowę pomnika nagrobnego nadzorował w imieniu króla wojewoda wileński Krzysztof Radziwiłł, zaś bieżącymi sprawami organizacyjnymi zajmowali się jego agenci, Andrzej Rey i Zygmunt Guldenstern (SAAR-KOZŁOWSKA 1986, s. 170; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 101). Krzysztof Radziwiłł mógł też odpowiadać za dostarczenie tekstu inskrypcji nagrobnej, która jednak najprawdopodobniej nie została ostatecznie sporządzona i jest znana jedynie w postaci drukowanej (Cieśla 1952; SAAR-KOZŁOWSKA 1986, s. 160; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 100, 115–116; SAAR-KOZŁOWSKA 1999).
W Riksarkivet w Sztokholmie zachowany jest rachunek Władysława IV na sumę 4 000 florenów związany z budową kaplicy („na kaplicę w Toruniu 4 000 florenów”; za: SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 100; autorka powołuje się na Riksarkivet w Sztokholmie, Extranea Polen, 82). Mauzoleum z sarkofagiem i figurą nagrobną, ufundowane przez króla Władysława IV (Saar-Kozłowska 1986, s. 168; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 100), istniało już w czasie uroczystego pogrzebu księżniczki w kościele NMP w Toruniu, który odbył się 16 lipca 1636 r. Potwierdza to list Zygmunta Guldensterna do Krzysztofa Radziwiłła z 4 lipca 1636 r. (AGAD, Arch. Radz., dział V, sygn. 4885, s. 1) oraz relacje z pogrzebu (Opitz 1636, k. A2–A2v; Relatio 1636; Sacrum 1636, st. tyt.; patrz też SAAR-KOZŁOWSKA 1986; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 101). Brak informacji o tym, czy istniał już wtedy portal kaplicy (SAAR-KOZŁOWSKA 1986, s. 168; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 101). Król Władysław IV widział wzniesiony z jego inicjatywy „kosztowny nagrobek” podczas wizyty w kościele 16 października 1647 r. (ZERNECKE 1727 s. 318).
Wg opisu Heinricha Frochnaua z 2 poł. XVII w. dach nad kaplicą był w tym czasie w złym stanie i wymagał remontu (APT, AMT, kat. II, XVII-2, k. 16; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 129). W 1826 r. została otwarta krypta (WERNICKE 1858, s. 293). W latach 1825–1830 przeprowadzono renowację pomnika (PRÄTORIUS 1832, s. 68; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 103; SAAR-KOZŁOWSKA 1999); zachowane inskrypcje (graffiti) wskazują, że byli w nią zaangażowani m.in. August Jakubowski i Robert Lutterkorth. Kolejne prace przeprowadzono w latach 1859 (Franz Szymanski), 1900 (Herman Still z Malborka, prace prowadzono ze środków szwedzkich i pruskich, pod nadzorem Coppernicus-Verein i Arthura Semraua), 1904–1905 (ponowna instalacja wrót; Goldtuch i Schultz), 1930–1931, 1934 i 1980 (za: SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 103–104; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 131; AADDT, Parafia pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu, sygn. 86).
Na przestrzeni dziejów pomnika uszkodzeniom uległy figury wieńczące portal, zwłaszcza ich atrybuty. Na fotografii z k. XIX w. brak już większości z nich (Książnica Miejska w Toruniu, teka nr 8, nr 49; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 132). W przypadku figury w lewej strony portalu znany z wcześniejszej ikonografii, zniszczony atrybut w prawej ręce (gałązka) zastąpiono kielichem (k. XIX w. – przed 1939); ob. ponownie gałązka (zrekonstruowana). Drugi atrybut jest oryginalny, choć częściowo rekonstruowany w XIX w. W przypadku figury z prawej strony zniszczeniu uległ krzyż trzymany w lewej ręce (obecnie ponownie krzyż, nowy), a na podstawie fotografii z k. XIX – również księga (wg Saar-Kozłowskiej oryginalna, patrz SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 114; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 133). W przypadku figury wieńczącej portal brak było obydwu atrybutów, choć zachował się relikt jednego z nich (gałązka oliwna lub palmowa; patrz: SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 113–114). Atrybuty zostały zrekonstruowane, częściowo niezgodnie z pierwotnym kształtem (były one wtedy interpretowane jako personifikacje Wiary, Miłości i Nadziei), w trakcie restauracji mauzoleum przeprowadzonej w 1900 r. przez Hermana Stilla (Bericht 1904; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 113; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 155)
Ostatnie prace konserwatorskie miały miejsce w 1995 r. W tym czasie poza zabiegami konserwatorskimi przeprowadzono daleką idące zabiegi rekonstrukcyjne. Objęły one zwłaszcza atrybuty rzeźb wieńczących portal oraz inskrypcję na tablicy trzymanej przez jedną z figur. Podstawą rekonstrukcji była dawna ikonografia, przede wszystkim rysunek Johanna Debesa z poł. XVIII w. W przypadku figury z lewej strony portalu kielich zastąpiono ponownie kwitnącą gałązką, w przypadku figury z prawej strony uzupełniono krzyż w lewej ręce oraz poprawiono tekst inskrypcji, a w przypadku figury wieńczącej – wieniec i gałązkę oliwną lub palmową. W tym czasie zdemontowano również snycerską bramę zamykającą mauzoleum.
___________________
Wrota i zwieńczenie
Rysunki z poł. XVIII i pocz. XX w. wskazują, że do mauzoleum prowadziły drewniane wrota, zamknięte zwieńczeniem w formie kartusza. Wrota były dwuskrzydłowe, ze środkową kolumienką, zamknięte gzymsem. W dolnej części skrzydeł znajdowały się wąskie, prostokątne płyciny z wklęsłymi narożami, wypełnione ornamentem, wyżej duże, prostokątne otwory, wg rysunku Debesa z poł. XVIII w. wypełnione ażurowym ornamentem małżowinowym, z torsami uskrzydlonych, zwróconych ku sobie postaci pośrodku.
Saar-Kozłowska jako prawdopodobną datę zamontowania wrót wskazuje okres po 1724 r. (SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 129), co jest jednak niezgodne z przekazami źródłowymi. Mauzoleum było zamknięte wrotami już przed 1720 r., ponieważ zostały one, wraz z częścią istniejącej dziś inskrypcji na zwieńczeniu, odnotowane w MEMORANDA BAUMGARTENA [1989] s. 123-124; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 117; Łyczak 2018, s. 74). Wrota zostały również odnotowane na rysunku Johanna Debesa, datowanym ostatnio na ok. 1750 r. (ŁYCZAK 2018, s. 155).
Według Saar-Kozłowskiej oraz Teresy i Jacka Tylickich mógł to być rysunek projektowy (SAAR-KOZŁOWSKA 1992 , s. 304; TYLICCY 2016, s. 100; Tyliccy piszą wręcz o projekcie portalu). Konsekwencją tej hipotezy byłoby założenie, że wrota widoczne na rysunku Debesa nie są tożsame z tymi wspomnianymi przez Baumgartena i że w poł. XVIII w. wcześniejsze (jeszcze wówczas istniejące?) wrota zastąpiono nowszymi. Przeciwko takiej konstrukcji przemawia fakt, że widoczne na rysunku wrota zamykające mauzoleum – zarówno ich ażurowe kwatery jak zwieńczenie – wykazują dojrzałą dekorację małżowinową z hybrydowymi półpostaciami w obrębie kwater i ornament małżowinowo-chrząstkową z kartuszem i wazonami po bokach w zwieńczeniu. Saar-Kozłowska tłumaczyła to w ten sposób, że w XVIII w. posłużono się elementami snycerskimi wykonanymi w późnym XVII i na pocz. XVIII w. (SAAR-KOZŁOWSKA 1992, s. 304) lub ok. 1680 r. (SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 129).
Łyczak słusznie zakłada inwentaryzacyjny charakter rysunku Debesa, być może wykonanego na zlecenie Johanna Jacoba Haselaua (ŁYCZAK 2018, s. 74). Wg niego analiza porównawcza zachowanych fragmentów snycerski wskazuje, że powstały w one 3 ćw. XVII w. (Łyczak 2018, s. 74). Interpretacja ta i datowanie jest zapewne trafne, ponieważ kompozycja ażurowych kwater widoczna na rysunku Debesa przypomina m.in. projekty Friedricha Unteutscha publikowane w cyklu Neues Zieratenbuch, den Schreinern, Tischlern oder Küstlern und Bildhauer sehr dienstlich (tabl. 12, 13) z ok. 1650 r. Zachowane zwieńczenie również można datować na połowę XVII w.; jego forma jest również bliska projektom wspomnianego Unteutscha (np. Neues Ziratenbuch, dem Schreinern, Tischlern oder Künstlern und Bildhauer sehr dienstlich, tabl. 7).
Wg Tylickich wrota zostały zniszczone na początku XIX w. i zastąpione niskim płotkiem z żerdzi. Ok. 1904 r. przywrócono kratę, zrekonstruowaną według rysunku Debesa (Schmid 1907, s. 8; SAAR-KOZŁOWSKA 1999; TYLICCY 2016, s. 100), jednak – zdaniem tych badaczy – ornament rocaille widoczny jakoby na tym rysunku zastąpiono ornamentem małżowinowo-chrząstkowym, odpowiadającym dekoracji zachowanego zwieńczenia (rysunek Goldtucha i Schultza, SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 143); co – jak wspomniano – jest piętrową hipotezą, wynikającą z nieprawidłowego odczytania ornamentu na rysunku Debesa; wahania badaczy odnośnie do datowania i identyfikacji ornamentu wynikają z interpretacji form małżowinowych przez rysownika przyzwyczajonego do motywów rocaille’owych. Ponownie zdemontowane w 1995 r. (SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 131–132; ŁYCZAK 2018, s. 74). Zwieńczenie obecnie przechowywane na emporze kościoła.
Wg dawnych opisów w zwieńczeniu znajdowała się inskrypcja o treści: „Monumentum Annae Princ. Svec.” (MEMORANDA BAUMGARTENA [1989], s. 124; , ZERNECKE 1727s. 294; Lengnich 1729, s. 160). Na rysunku Goldtucha i Schultza z 1904 r. odnotowano już inskrypcję w dzisiejszym brzmieniu. Na to, iż data jest wtórna, wskazuje jej brak w rękopiśmiennym opisie Praetoriusa z 1714 r. ( PRAETORIUS 1714–1715, EPITAPHIA, k. 382) oraz na rysunku Debesa z poł. XVIII w. Wg Saar-Kozłowskiej, za którą Łyczak, inskrypcja datująca pochodzi z czasu prac restauratorskich przeprowadzonych w XIX w. lub w 1904 r. (SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 143, 145; ŁYCZAK 2018, s. 74).
Mauzoleum
Mauzoleum nie zostało w pełni ukończone. Przede wszystkim brak inskrypcji nagrobnej, na co zwrócił uwagę już Baumgarten ( MEMORANDA BAUMGARTENA [1989], s. 124; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 100; Saar-Kozłowska 1999, s. 155). Wg Saar-Kozłowskiej na tumbie miała się prawdopodobnie znaleźć inskrypcja, której drukowana wersja została opublikowana z okazji pogrzebu (SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 115-116; Saar-Kozłowska 1999, s. 116, 156-163; wcześniej Cieśla 1952). Brzmi ona: Deo Opt. Max. | et | Memoriae Aeternae | Serenissimae Principi | Annae | Gustavi I. Nepti, Ioannis III Regum Sueciae Filiae, | Sigismundi III. Poloniae ac Suecor. Regis Sorori, | magnitudine animi ultra genium sexus, | pietate ac Constantia supra mores saeculi euectae, | beneficentia, pudicitia, innocentia, | incomparabili, | III. Id. Febr. Anno Sal. M.DC.XXV. Aetat. LVII. | Brodnicii humanis rebus exemptae, | Wladislaus IV. | Poloniae Suecorumque Rex, | Fundator Publicae Quietis, | Fortissimus ac Triumphalis semper, | Amitae Benemerentissimae, | Ipse immortalitate dignissimus, | opera studioque | Celsissimi Principis | Christophori D. Radzivilii / Palatini Vilnensis. | Fieri Fecit (Biblioteka Elbląska, sygn. Pol.7.III.316; wg Saar-Kozłowskiej 1999, s. 159 druk został ponadto załączony do egzemplarza druku Opitza z 1636 r. w zbiorach biblioteki Carolina Rediviva w Uppsali, Saar-Kozłowska 1999, s. 159).
Kontrowersje budzi identyfikacja figury wieńczącej portal. Saar-Kozłowska identyfikuje ją jako personifikację pokoju lub zwycięstwa (SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 123-125; Saar-Kozłowska 2006). Pośrednio odnosi się do tego Skibiński, który identyfikując rzeźbę stanowiącą pierwotnie planowaną część nagrobka Jana III Wazy w Uppsali jako personifikację nieśmiertelności (Skibiński 2015, s. 335; Skibiński 2020, s. 187). Do rzeźby tej jako analogicznej dla figury z portalu mauzoleum Anny Wazówny odnosiła się Saar-Kozłowska (SAAR-KOZŁOWSKA 2006, s. 580). Skibiński motywuje swoją opinię odnosząc się do tradycji przedstawieniowej istniejącej w kręgu Cornelisa Florisa, z którego wywodzi się rzeźba w Uppsali, przede wszystkim do rysunkowego projektu nagrobka królów Danii Chrystiana III i Fryderyka II. Łyczak rzeźbę identyfikuje natomiast jako personifikację zwycięstwa (Łyczak 2021, s. 69). Ostateczne rozstrzygnięcie tego problemu utrudnia fakt, iż oryginalne atrybuty figury wieńczącej portal, podobnie jak część atrybutów pozostałych figur, nie zachowały się i są rekonstruowane na podstawie ikonografii.
Niewyjaśniony pozostaje problem autorstwa rzeźbiarskiego wystroju mauzoleum. Saar-Kozłowska wskazała na podobieństwa portalu do wystroju wnętrza kaplicy Kołudzkich przy katedrze w Gnieźnie, a także do ołtarza Opłakiwania w kościele pw. św. Mikołaja w Gdańsku, przypisanego przez Janusza Pałubickiego gdańskiemu warsztatowi Wilhelma Richtera (Saar-Kozłowska 2010). Autorka sugeruje tym samym gdańskie pochodzenie wystroju kaplicy Kołudzkich, a w konsekwencji również rzeźbiarskiego wystroju mauzoleum Anny Wazówny, nie wiąże jednak tych dzieł z konkretnym warsztatem. Jeśli przyjąć tezę o wspólnym autorstwie wystroju kaplicy Kołudzkich i mauzoleum Anny Wazówny, uprawdopodabnia to gdańskie pochodzenie mauzoleum Anny Wazówny, bowiem zgodnie z przekazem Stefana Damalewicza z 1649 r. wystrój kaplicy Kołudzkich został wykonany w Gdańsku (Damalewicz 1649, s. 31; Skibiński 2013). Ostatnio również Wardzyński uznał wystrój mauzoleum za dzieło nieustalonego warsztatu gdańskiego (Wardzyński 2015, s. 503). Za taką proweniencją przemawiają argumenty natury stylistycznej i materiałoznawczej. Jedynie Łyczak zasugerował ostatnio możliwe elbląskie pochodzenie dzieła, jednak bez głębszego uzasadnienia, przyjmując zarazem możliwość jego gdańskiego pochodzenia (Łyczak 2021, s. 69). Podążając za wywodem Saar-Kozłowskiej, a także biorąc pod uwagę obecny stan wiedzy o gdańskim środowisku rzeźbiarskim tego czasu, do najbardziej prawdopodobnych twórców rzeźbiarskiego wystroju mauzoleum należy zaliczyć warsztat Wilhelma Richtera.
Wg niektórych opinii sarkofag z rzeźbą nagrobną mógł powstać wcześniej, być może jeszcze za panowania Zygmunta III (Wytyszkiewicz 1954; SAAR-KOZŁOWSKA 1986).
MEMORANDA BAUMGARTENA [1989], s. 123–124
PRAETORIUS 1714–1715, EPITAPHIA, k. 378, 382–382v, 389v;
INV. 1724 [BMV] [1989], s. 165
INV. 1817 (BER) [2015], s. 439
STAROWOLSKI 1655, s. 392–393
HARTKNOCH 1684, s. 507
ZERNECKE 1727, s. 293–294, 318
PRÄTORIUS 1832, s. 68–70
WERNICKE 1842, s. 99
NEY 1843, s. 146–147
NIEMCEWICZ 1858, s. 106
, s. 76
SEMRAU 1892, s. 33
HEISE 1889, s. 289
WRANGEL 1899, s. 3
ZIELIŃSKI 1906, passim
SCHMID 1907, s. 8
CUNY 1921, s. 21–22
DIECEZJA CHEŁMIŃSKA 1928, s. 675
MAKOWSKI 1932, s. 160
CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 527
CIEŚLA 1952, s. 483
REMER 1970, S. 127
SAAR-KOZŁOWSKA 1986, passim
ŁOZIŃSKI 1992, s. 480
SALMONOWICZ 1994, s. 176
SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 99–128
SAAR-KOZŁOWSKA 1996, passim
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 123–129
SAAR-KOZŁOWSKA 1999, passim
SAAR-KOZŁOWSKA 2003, passim
BIRECKI 2005a, s. 291
SAAR-KOZŁOWSKA 2006, s. 569, 578–581, 583
BIRECKI 2007, s. 334–335, 379
WARDZYŃSKI 2008, s. 327, 351
KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 205–207, 271
SAAR-KOZŁOWSKA 2010, s. 18–20, 40, 43–48
SAAR-KOZŁOWSKA 2013, passim
SKIBIŃSKI 2013, s. 216–218
WARDZYŃSKI 2015, s. 19, 248, 261, 493, 503
WICHA 2018, s. 33
BIRECKI 2021, s. 34, 35
ŁYCZAK 2021, s. 69–70