Mauzoleum królewny Anny Wazówny, Wilhelm Richter (?), Gdańsk, przed 1636 (sarkofag) i ok. 1636 (portal kaplicy)

Wymiary portalu: wys. 9,89m; szer. max. 5,78m; wys. sarkofagu (wraz z cokołem) 3,71m

LOKALIZACJA: prezbiterium, przy północnej ścianie w obrębie drugiego przęsła od wschodu, otwarte do wnętrza kościoła.

  • Architektura mauzoleum, cokół i tumba nagrobka – czarny wapień (dębnicki lub mozański), posłanie i figura zmarłej, rzeźby dekorujące architekturę i inne  elementy dekoracyjne: alabastrze, pełnoplastycznie bądź w reliefie wypukłym,  lokalnie złocone.
  • Wejście do kaplicy zamknięte półkoliście, ujęte architektonicznym portalem umieszczonym na niskim cokole, z rozbudowanym zwieńczeniem. Otwór ujęty profilowaną archiwoltą, z blokowymi impostami i wolutowym zwornikiem oraz chustami w przyłuczach. Dalej dostawione korynckie kolumny o attyckich bazach i gładkich trzonach. Boczną krawędź portalu stanowią korynckie pilastry posadowione na plintach, o attyckich bazach i gładkich trzonach przewiązanych przedłużeniami impostów w 2/3 wysokości, zwężających się powyżej. Część główna portalu zamknięta zredukowanym gzymsem z wydatną płytą. Ponad kolumnami i pilastrami imposty złożone z architrawu i gładkiego fryzu oraz zredukowanego gzymsu z wydatną płytą, będącego przedłużeniem gzymsu zamykającego część główną portalu. Powyżej pilastrów i kolumn odcinki naczółka segmentowego. Na nich rzeźby w półleżącej pozie, postać kobieca z lewej trzyma kwitnącą gałązkę i ptaka (na jego piersi wtórna inskrypcja: AUGUST / Ja[kubowski], pochodzącą z czasów renowacji pomnika w latach 1825–1830), postać kobieca z prawej krzyż i otwartą księgę, w której inskrypcja: SINE | FIDE | IMPOS|SIBILE | EST | DEO | PLAC-|ERE | НЕ. | XI. С.6. || (Bez wiary zaś nie można podobać się Bogu, Hbr 11,6). Pomiędzy nimi na osi masywne zwieńczenie w formie zbliżonego do kwadratu pola ujętego profilowaniem, z narożnymi wyłamaniami z guzami, flankowanego przez masywne woluty u góry oraz aplikami w formie trzech koron po stronie lewej i wspiętego lwa z prawej. W polu  rozczłonowany, małżowinowy kartusz z herbem Wazów, zwieńczony koroną.  Zwieńczenie zamknięte gzymsem, na nim cokół w dolnej części ujętym wolutami, na którym rzeźba przedstawiająca siedzącą kobietę, ukazaną frontalnie, z wieńcem w prawej dłoni i gałązką laurową w lewej, z wieńcem na głowie.
  • W niszy nagrobek przyścienny, w formie sarkofagu z leżącą postacią zmarłej umieszczonego na wysokiej tumbie. Tumba posadowiona na cokole, wydzielona odeń płytą i odwróconą simą, o gładkim licu, zwieńczona wydatną płytą i ujęta spływami dekorowanymi pękami owocowymi, złączonymi dołem ze ślimacznicami. Sarkofag dwuczęściowy, przedzielony wklęską. Część dolna i wklęska ujęte trzema konsolami dekorowanymi motywem tryglifu, dołem przechodzącymi w nogi w formie masywnych lwich łap. Figura zmarłej pełnoplastyczna, o zwartej bryle i sumarycznym modelunku. Postać ukazana leżąca na plechach, ze złożonymi dłońmi, odziana w suknię i płaszcz, dekorowany w płytkim reliefie  floralnym haftem a fiori, z kryzą. Na piersi wydatne klejnoty w formie zawieszeń i pontalików oraz łańcuchy, na nadgarstkach bransolety. Twarz opracowana sumarycznie, z dużymi, głęboko osadzonymi oczodołami, wydatnym czołem i podbródkiem oraz niewielkim, prostym nosem.
  • Na nagrobku liczne inskrypcje (graffiti) powstałe w czasie renowacji mauzoleum przeprowadzonych w XIX i na początku XX w. (dokładnie na ten temat  SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 149–155, tam fotografie). Na tylnej ścianie wezgłowia posłania inskrypcja: 3/1 octobr 1825 Augusti Jakubowski Robert Lutterkorth Carl May Tischler ||; na posłaniu: Antoni Karpieński Jan u.(?)nd Jezenber Anno 1826 ||; na piersi figury zmarłej: Franz Symanski 1859 ||. Ponadto na posadzce znajduje się pochodząca z 1995 r. czarna płyta z inskrypcją wersalikami: ANNA WAZÓWNA 1568-1625 ||.
  • WROTA: zachowane tylko zwieńczenie wykonane z drewna, polichromowane (szer. 283 cm, wys. 125 cm) w formie rozbudowanego kartusza tworzonego przez twardo członowany ornament małżowinowo-chrząstkowy w formie ceowników i esowników schweifwerkowych, z poprzecznym karbowaniem i z towarzyszącymi liśćmi akantu. Pośrodku owalne pole ujęte wieńcem laurowym, w nim malowana na złoto inskrypcja majuskułowa: MONU-|MENTUM | ANNAE | PRINC. | SVEC. | 1637 ||. Powyżej maszkaron ujęty liściastymi wolutami, nad nim oraz nad skrajnymi ceownikami cokoliki, na których pierwotnie sterczyny małżowinowe.

 

__________

WPIS: © Franciszek Skibiński  & Michał F. Woźniak, 2023

Zalecane cytowanie:
Skibiński Franciszek, Michał Woźniak, Mauzoleum królewny Anny Wazówny,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Zabytki sepulkralne, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Mauzoleum poddawane kilkakrotnie renowacjom i konserwacji i restauracji, z częściową rekonstrukcją rzeźbiarskiej formy, ostatnio w 1995 r. Aktualny stan zabytkowej materii i rekonstrukcji dobry.

Historia

Źródła:

________________________

Mauzoleum upamiętnia Annę Wazównę (†1625), córkę króla Szwecji Jana III Wazy i Katarzyny Jagiellonki, siostrę króla Polski Zygmunta III Wazy. Anna została pierwotnie pochowana w Brodnicy. Z inicjatywy króla Władysława IV Wazy, jej bratanka, szczątki przeniesiono do kościoła NMP w Toruniu, gdzie w 1636 r. urządzono uroczysty pogrzeb. Organizację uroczystości, a być może również budowę pomnika nagrobnego nadzorował w imieniu króla wojewoda wileński Krzysztof Radziwiłł, zaś bieżącymi sprawami organizacyjnymi zajmowali się jego agenci, Andrzej Rey i Zygmunt Guldenstern (SAAR-KOZŁOWSKA 1986, s. 170;  SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 101). Krzysztof Radziwiłł mógł też odpowiadać za dostarczenie tekstu inskrypcji nagrobnej, która jednak najprawdopodobniej nie została ostatecznie sporządzona i jest znana jedynie w postaci drukowanej (Cieśla 1952; SAAR-KOZŁOWSKA 1986, s. 160; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 100, 115–116; SAAR-KOZŁOWSKA 1999).

W Riksarkivet w Sztokholmie zachowany jest rachunek Władysława IV na sumę 4 000 florenów związany z budową kaplicy („na kaplicę w Toruniu 4 000 florenów”; za: SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 100; autorka powołuje się na Riksarkivet w Sztokholmie, Extranea Polen, 82). Mauzoleum z sarkofagiem i figurą nagrobną, ufundowane przez króla Władysława IV (Saar-Kozłowska 1986, s. 168; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 100), istniało już w czasie uroczystego pogrzebu księżniczki w kościele NMP w Toruniu, który odbył się 16 lipca 1636 r. Potwierdza to list Zygmunta Guldensterna do Krzysztofa Radziwiłła z 4 lipca 1636 r. (AGAD, Arch. Radz., dział V, sygn. 4885, s. 1) oraz relacje z pogrzebu (Opitz 1636, k. A2–A2v; Relatio 1636; Sacrum 1636, st. tyt.; patrz też SAAR-KOZŁOWSKA 1986; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 101). Brak informacji o tym, czy istniał już wtedy portal kaplicy (SAAR-KOZŁOWSKA 1986, s. 168; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 101). Król Władysław IV widział wzniesiony z jego inicjatywy „kosztowny nagrobek” podczas wizyty w kościele 16 października 1647 r. (ZERNECKE 1727  s. 318).

Wg opisu Heinricha Frochnaua z 2 poł. XVII w. dach nad kaplicą był w tym czasie w złym stanie i wymagał remontu (APT, AMT, kat. II, XVII-2, k. 16; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 129). W 1826 r. została otwarta krypta (WERNICKE 1858, s. 293). W latach 1825–1830 przeprowadzono renowację pomnika (PRÄTORIUS 1832, s. 68; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 103; SAAR-KOZŁOWSKA 1999); zachowane inskrypcje (graffiti) wskazują, że byli w nią zaangażowani m.in. August Jakubowski i Robert Lutterkorth. Kolejne prace przeprowadzono w latach 1859 (Franz Szymanski), 1900 (Herman Still z Malborka, prace prowadzono ze środków szwedzkich i pruskich, pod nadzorem Coppernicus-Verein i Arthura Semraua), 1904–1905 (ponowna instalacja wrót; Goldtuch i Schultz), 1930–1931, 1934 i 1980 (za: SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 103–104; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 131; AADDT, Parafia pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu, sygn. 86).

Na przestrzeni dziejów pomnika uszkodzeniom uległy figury wieńczące portal, zwłaszcza ich atrybuty. Na fotografii z k. XIX w. brak już większości z nich (Książnica Miejska w Toruniu, teka nr 8, nr 49; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 132). W przypadku figury w lewej strony portalu znany z wcześniejszej ikonografii, zniszczony atrybut w prawej ręce (gałązka) zastąpiono kielichem (k. XIX w. – przed 1939); ob. ponownie gałązka (zrekonstruowana). Drugi atrybut jest oryginalny, choć częściowo rekonstruowany w XIX w. W przypadku figury z prawej strony zniszczeniu uległ krzyż trzymany w lewej ręce (obecnie ponownie krzyż, nowy), a na podstawie fotografii z k. XIX – również księga (wg Saar-Kozłowskiej oryginalna, patrz SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 114; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 133). W przypadku figury wieńczącej portal brak było obydwu atrybutów, choć zachował się relikt jednego z nich (gałązka oliwna lub palmowa; patrz: SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 113–114). Atrybuty zostały zrekonstruowane, częściowo niezgodnie z pierwotnym kształtem (były one wtedy interpretowane jako personifikacje Wiary, Miłości i Nadziei), w trakcie restauracji mauzoleum przeprowadzonej w 1900 r. przez Hermana Stilla (Bericht 1904; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 113; SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 155)

Ostatnie prace konserwatorskie miały miejsce w 1995 r. W tym czasie poza zabiegami konserwatorskimi przeprowadzono daleką idące zabiegi rekonstrukcyjne. Objęły one zwłaszcza atrybuty rzeźb wieńczących portal oraz inskrypcję na tablicy trzymanej przez jedną z figur. Podstawą rekonstrukcji była dawna ikonografia, przede wszystkim rysunek Johanna Debesa z poł. XVIII w. W przypadku figury z lewej strony portalu kielich zastąpiono  ponownie kwitnącą gałązką, w przypadku figury z prawej strony uzupełniono krzyż w lewej ręce oraz poprawiono tekst inskrypcji, a w przypadku figury wieńczącej – wieniec i gałązkę oliwną lub palmową. W tym czasie zdemontowano również snycerską bramę zamykającą mauzoleum.

___________________

Wrota i zwieńczenie

Rysunki z poł. XVIII i pocz. XX w. wskazują, że do mauzoleum prowadziły drewniane wrota, zamknięte zwieńczeniem w formie kartusza. Wrota były dwuskrzydłowe, ze środkową kolumienką, zamknięte gzymsem. W dolnej części skrzydeł znajdowały się wąskie, prostokątne płyciny z wklęsłymi narożami, wypełnione ornamentem, wyżej duże, prostokątne otwory, wg rysunku Debesa z poł. XVIII w. wypełnione ażurowym ornamentem małżowinowym, z torsami uskrzydlonych, zwróconych ku sobie postaci pośrodku.

Saar-Kozłowska jako prawdopodobną datę zamontowania wrót wskazuje okres po 1724 r. (SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 129), co jest jednak niezgodne z przekazami źródłowymi. Mauzoleum było zamknięte wrotami już przed 1720 r., ponieważ zostały one, wraz z częścią istniejącej dziś inskrypcji na zwieńczeniu, odnotowane w MEMORANDA BAUMGARTENA [1989] s. 123-124; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 117; Łyczak 2018, s. 74). Wrota zostały również odnotowane na rysunku Johanna Debesa, datowanym ostatnio na ok. 1750 r.  (ŁYCZAK 2018, s. 155).

Według Saar-Kozłowskiej oraz Teresy i Jacka Tylickich mógł to być rysunek projektowy (SAAR-KOZŁOWSKA 1992 , s. 304; TYLICCY 2016, s. 100; Tyliccy piszą wręcz o projekcie portalu). Konsekwencją tej hipotezy byłoby założenie, że wrota widoczne na rysunku Debesa nie są tożsame z tymi wspomnianymi przez Baumgartena i że w poł. XVIII w. wcześniejsze (jeszcze wówczas istniejące?) wrota zastąpiono nowszymi. Przeciwko takiej konstrukcji przemawia fakt, że widoczne na rysunku wrota zamykające mauzoleum – zarówno ich ażurowe kwatery jak zwieńczenie – wykazują dojrzałą dekorację małżowinową z hybrydowymi półpostaciami w obrębie kwater i ornament małżowinowo-chrząstkową z kartuszem i wazonami po bokach w zwieńczeniu. Saar-Kozłowska tłumaczyła to w ten sposób, że w XVIII w. posłużono się elementami snycerskimi wykonanymi w późnym XVII i na pocz. XVIII w. (SAAR-KOZŁOWSKA 1992, s. 304) lub ok. 1680 r. (SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 129).

Łyczak słusznie zakłada inwentaryzacyjny charakter rysunku Debesa, być może wykonanego na zlecenie Johanna Jacoba Haselaua (ŁYCZAK 2018, s. 74). Wg niego analiza porównawcza zachowanych fragmentów snycerski wskazuje, że powstały w one 3 ćw. XVII w. (Łyczak 2018, s. 74). Interpretacja ta i datowanie jest zapewne trafne, ponieważ kompozycja ażurowych kwater widoczna na rysunku Debesa przypomina m.in. projekty Friedricha Unteutscha publikowane w cyklu Neues Zieratenbuch, den Schreinern, Tischlern oder Küstlern und Bildhauer sehr dienstlich (tabl. 12, 13) z ok. 1650 r. Zachowane zwieńczenie również można datować na połowę XVII w.; jego forma jest również bliska projektom wspomnianego Unteutscha (np. Neues Ziratenbuch, dem Schreinern, Tischlern oder Künstlern und Bildhauer sehr dienstlich, tabl. 7).

Wg Tylickich wrota zostały zniszczone na początku XIX w. i zastąpione niskim płotkiem z żerdzi.  Ok. 1904 r. przywrócono kratę, zrekonstruowaną według rysunku Debesa (Schmid 1907, s. 8; SAAR-KOZŁOWSKA 1999; TYLICCY 2016, s. 100), jednak – zdaniem tych badaczy – ornament rocaille widoczny jakoby na tym rysunku zastąpiono ornamentem małżowinowo-chrząstkowym, odpowiadającym dekoracji zachowanego zwieńczenia (rysunek Goldtucha i Schultza, SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 143); co – jak wspomniano – jest piętrową hipotezą, wynikającą z nieprawidłowego odczytania ornamentu na rysunku Debesa; wahania badaczy odnośnie do datowania i identyfikacji ornamentu wynikają z interpretacji form małżowinowych przez rysownika przyzwyczajonego do motywów rocaille’owych. Ponownie zdemontowane w 1995 r. (SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 131–132; ŁYCZAK 2018, s. 74). Zwieńczenie obecnie przechowywane na emporze kościoła.

Wg dawnych opisów w zwieńczeniu znajdowała się inskrypcja o treści: „Monumentum Annae Princ. Svec.” (MEMORANDA BAUMGARTENA [1989], s. 124; , ZERNECKE 1727s. 294; Lengnich 1729, s. 160).  Na rysunku Goldtucha i Schultza z 1904 r. odnotowano już inskrypcję w dzisiejszym brzmieniu. Na to, iż data jest wtórna, wskazuje jej brak w rękopiśmiennym opisie Praetoriusa z 1714 r. ( PRAETORIUS 1714–1715, EPITAPHIA, k. 382) oraz na rysunku Debesa z poł. XVIII w. Wg Saar-Kozłowskiej, za którą Łyczak, inskrypcja datująca pochodzi z czasu prac restauratorskich przeprowadzonych w XIX w. lub w 1904 r. (SAAR-KOZŁOWSKA 1999, s. 143, 145; ŁYCZAK 2018, s. 74).

 

Rozpoznanie

Mauzoleum 

Mauzoleum nie zostało w pełni ukończone. Przede wszystkim brak inskrypcji nagrobnej, na co zwrócił uwagę już Baumgarten ( MEMORANDA BAUMGARTENA [1989], s. 124; SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 100; Saar-Kozłowska 1999, s. 155). Wg Saar-Kozłowskiej na tumbie miała się prawdopodobnie znaleźć inskrypcja, której drukowana wersja została opublikowana z okazji pogrzebu (SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 115-116; Saar-Kozłowska 1999, s. 116, 156-163; wcześniej Cieśla 1952). Brzmi ona: Deo Opt. Max. | et | Memoriae Aeternae | Serenissimae Principi | Annae | Gustavi I. Nepti, Ioannis III Regum Sueciae Filiae, | Sigismundi III. Poloniae ac Suecor. Regis Sorori, | magnitudine animi ultra genium sexus, | pietate ac Constantia supra mores saeculi euectae, | beneficentia, pudicitia, innocentia, | incomparabili, | III. Id. Febr. Anno Sal. M.DC.XXV. Aetat. LVII. | Brodnicii humanis rebus exemptae, | Wladislaus IV. | Poloniae Suecorumque Rex, | Fundator Publicae Quietis, | Fortissimus ac Triumphalis semper, | Amitae Benemerentissimae, | Ipse immortalitate dignissimus, | opera studioque | Celsissimi Principis | Christophori D. Radzivilii / Palatini Vilnensis. | Fieri Fecit (Biblioteka Elbląska, sygn. Pol.7.III.316; wg Saar-Kozłowskiej 1999, s. 159 druk został ponadto załączony do egzemplarza druku Opitza z 1636 r. w zbiorach biblioteki Carolina Rediviva w Uppsali, Saar-Kozłowska 1999, s. 159).

Kontrowersje budzi identyfikacja figury wieńczącej portal. Saar-Kozłowska identyfikuje ją jako personifikację pokoju lub zwycięstwa (SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 123-125; Saar-Kozłowska 2006). Pośrednio odnosi się do tego Skibiński, który identyfikując rzeźbę stanowiącą pierwotnie planowaną część nagrobka Jana III Wazy w Uppsali jako personifikację nieśmiertelności (Skibiński 2015, s. 335; Skibiński 2020, s. 187). Do rzeźby tej jako analogicznej dla figury z portalu mauzoleum Anny Wazówny odnosiła się Saar-Kozłowska (SAAR-KOZŁOWSKA 2006, s. 580). Skibiński motywuje swoją opinię odnosząc się do tradycji przedstawieniowej istniejącej w kręgu Cornelisa Florisa, z którego wywodzi się rzeźba w Uppsali, przede wszystkim do rysunkowego projektu nagrobka królów Danii Chrystiana III i Fryderyka II. Łyczak rzeźbę identyfikuje natomiast jako personifikację zwycięstwa (Łyczak 2021, s. 69). Ostateczne rozstrzygnięcie tego problemu utrudnia fakt, iż oryginalne atrybuty figury wieńczącej portal, podobnie jak część atrybutów pozostałych figur, nie zachowały się i są rekonstruowane na podstawie ikonografii.

Niewyjaśniony pozostaje problem autorstwa rzeźbiarskiego wystroju mauzoleum. Saar-Kozłowska wskazała na podobieństwa portalu do wystroju wnętrza kaplicy Kołudzkich przy katedrze w Gnieźnie, a także do ołtarza Opłakiwania w kościele pw. św. Mikołaja w Gdańsku, przypisanego przez Janusza Pałubickiego gdańskiemu warsztatowi Wilhelma Richtera (Saar-Kozłowska 2010). Autorka sugeruje tym samym gdańskie pochodzenie wystroju kaplicy Kołudzkich, a w konsekwencji również rzeźbiarskiego wystroju mauzoleum Anny Wazówny, nie wiąże jednak tych dzieł z konkretnym warsztatem. Jeśli przyjąć tezę o wspólnym autorstwie wystroju kaplicy Kołudzkich i mauzoleum Anny Wazówny, uprawdopodabnia to gdańskie pochodzenie  mauzoleum Anny Wazówny, bowiem zgodnie z przekazem Stefana Damalewicza z 1649 r.  wystrój kaplicy Kołudzkich został wykonany w Gdańsku (Damalewicz 1649, s. 31; Skibiński 2013). Ostatnio również Wardzyński uznał wystrój mauzoleum za dzieło nieustalonego warsztatu gdańskiego (Wardzyński 2015, s. 503). Za taką proweniencją przemawiają  argumenty natury stylistycznej i materiałoznawczej. Jedynie Łyczak zasugerował ostatnio możliwe elbląskie pochodzenie dzieła, jednak bez głębszego uzasadnienia, przyjmując zarazem możliwość jego gdańskiego pochodzenia (Łyczak 2021, s. 69). Podążając za wywodem Saar-Kozłowskiej, a także biorąc pod uwagę obecny stan wiedzy o gdańskim środowisku rzeźbiarskim tego czasu, do najbardziej prawdopodobnych twórców rzeźbiarskiego wystroju mauzoleum należy zaliczyć warsztat Wilhelma Richtera.

Wg niektórych opinii sarkofag z rzeźbą nagrobną mógł powstać wcześniej, być może jeszcze za panowania Zygmunta III (Wytyszkiewicz 1954; SAAR-KOZŁOWSKA 1986).

 

Dokumentacja historyczna

  • APT, Zbiory kartograficzne AMT, sygn. 438, teka 348, rysunek Johanna Debesa, ok. 1750?
  • Carolina Rediviva, Kart och planschavdelningen, Topografiska Planscher, Tyskland, teczka nr 35, nr 58158, 58159, rycina Józefa Sierakowskiego, 1789 (za:  SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 113)
  • Książnica Kopernikańska w Toruniu, teka nr 8, nr 49, fot., k. XIX
  • KPBC, kolekcja fotograficzna Wacława Górskiego, 1>> 2>> 3>>

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

RELATIO 1636,

SACRUM 1636,

STAROWOLSKI 1655, s. 392–393

HARTKNOCH 1684, s. 507

ZERNECKE 1727, s. 293–294, 318

PRÄTORIUS 1832, s. 68–70

WERNICKE 1842, s. 99

NEY 1843, s. 146–147

NIEMCEWICZ 1858, s. 106

, s. 76

SEMRAU 1892, s. 33

HEISE 1889, s. 289

WRANGEL 1899, s. 3

ZIELIŃSKI 1906, passim

SCHMID 1907, s. 8

CUNY 1921, s. 21–22

DIECEZJA CHEŁMIŃSKA 1928, s. 675

MAKOWSKI 1932, s. 160

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 527

SYDOW 1948,

CIEŚLA 1952, s. 483

REMER 1970, S. 127

SAAR-KOZŁOWSKA 1986, passim

ŁOZIŃSKI 1992, s. 480

SALMONOWICZ 1994, s. 176

SAAR-KOZŁOWSKA 1995, s. 99–128

SAAR-KOZŁOWSKA 1996, passim

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 123–129

SAAR-KOZŁOWSKA 1999, passim

SAAR-KOZŁOWSKA 2003, passim

BIRECKI 2005a, s. 291

SAAR-KOZŁOWSKA 2006, s. 569, 578–581, 583

BIRECKI 2007, s. 334–335, 379

WARDZYŃSKI 2008, s. 327, 351

KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 205–207, 271

SAAR-KOZŁOWSKA 2010, s. 18–20, 40, 43–48

SAAR-KOZŁOWSKA 2013, passim

SKIBIŃSKI 2013, s. 216–218

WARDZYŃSKI 2015, s. 19, 248, 261, 493, 503

WICHA 2018, s. 33

BIRECKI 2021, s. 34, 35

ŁYCZAK 2021, s. 69–70

Opracowania niepublikowane