Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny DZIEDZICTWO ROZPROSZONE WITRAŻE średniowieczne Relikty witraży z nawy południowej Kwatera witrażowa Mater Dolorosa i fragmenty baldachimów, warsztat toruński, połowa XIV w. (MOT i Schnutgen Museum w Kolonii)
Kwatera z Marią: 66,5 × 51 cm; baldachim w MOT: 66 × 50,5 cm; baldachim koloński 131 × 43 cm.
Lokalizacja: Maria Bolesna w Muzeum Okręgowym w Toruniu (Galeria Sztuki Gotyckiej, eskpozycja stała); nr inw. MT/Ad/1352/, eksponowana razem z fragmentem baldachimu, nr inw. MT/Ad/1351/, zob. >>. Drugi zachowany baldachim – zbiory Muzeum Schnütgena w Kolonii, nr inw. M 609.
___________________________
______
WPIS: © Monika Jakubek Raczkowska, 2024
Dość dobry.
Kwatery należały do szkleń w prezbiterium lub korpusie, wprowadzono je po ukończeniu XIV-wiecznej rozbudowy kościoła (około połowy stulecia).
Zachowane w sporych połaciach do XIX w., szklenia średniowieczne uległy w dużej części zniszczeniu w 1812 r. Ich pozostałości zostały usunięte podczas prac remontowych na przełomie XIX i XX w., kiedy wykonano nowe szklenia witrażowe. Obie kwatery z MOT oraz już nieistniejąca postać Chrystusa przy kolumnie, trafiły w 1819 r. do Malborka, gdzie później za sprawą C. Steibrechta wprawione zostały w kompozycję okna w kościele zamkowym. Przekazane w depozyt przez MKiS w 1956r., poddane konserwacji w 1958 przez toruńskie PKZ. Drugi baldachim trafił droga antykwaryczną do Kolonii (od 1908 w Kunstgerwerbemuseum, a od 1932 r. w Muzeum Schnutgena).
Zachowane fragmenty oszkleń świadczą o bogactwie oddziaływania wnętrza kościoła franciszkańskiego po jego przebudowie, zakończonej najpewniej około połowy XIV w. W literaturze zwracano uwagę na ich stylistyczną odmienność od pozostałych zachowanych kwater, wynikająca z sięgnięcia do wcześniejszych wzorów czeskich z kręgu Mistrza z Vyssego Brodu (KALINOWSKI / MAŁKIEWICZ 1995, s. 169).
Mapa autentyczności. Szare szrafowanie – szkła nieautentyczne. Oprac. i rys. Alicja Graczyk
KWIATKOWSKI 1963, s. 101, 111–112, 130–133.
FRYCZ / KWIATKOWSKI 1977, s. 112–115.
KARŁOWSKA-KAMZOWA 1990, s. 62.
ARS SACRA 1993, nr 7a, s. 37–38 (Katarzyna Kluczwajd).
KALINOWSKI / MAŁKIEWICZ 1995, s. 135–136.
KLUCZWAJD 2005, nr 1a, s. 49.
RACZKOWSCY 2005, s. 6.
BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 125.
KLUCZWAJD 2010, s. 231.
GĄSIOROWSKI 2011, s. 78.
GRACZYK 2021, s. 320–321, il. 38, 41.