Malowidło ze św. Rycerzem, początek XV w.

ponadnaturalnej wysokości, szerokie na całą szerokość ścianki podłucza (pomiar niedostępny)

LOKALIZACJA: kaplica św. Józefa, na ściance podłucza arkady po stronie zachodniej.

  • Tempera na pobiale wapiennej, z wykorzystaniem mocnego, modelującego, czarnego konturu.

__________________

  • Całopostaciowy wizerunek en plein pieds, pod architektonicznym baldachimem, na błękitnym neutralnym tle, postać stoi na fragmencie podłoża (malowanego zielenią na czerwonym podkładzie).
  •  Święty, o smukłej budowie ciała, ujęty frontalnie, w „tanecznym” kontrapoście (stopy rozstawione skierowane na zewnątrz, czubkami w dół; prawa nieznacznie wysunięta w przód, balansuje na podłożu czubkiem trzewika, lewe biodro lekko wygięte).  Jasnowłosy o krótkich kędzierzawych włosach, młodzieńczy (bez zarostu), w malowanym czerwono (podmalówka?) nimbie wokół głowy i mitrze lub wieńcu (?). W pełnej zbroi płytowej, dobrze oddającej kształty ciała (pancerz bombiasty przewężony w talii, szeroki dusing z kolistymi ogniwami opuszczony na biodra, osłony płytowe na nogi, rękawice z mankietami, karbowane obuwie o długich noskach z ostrogami wokół kostek). Na ramiona ma zarzucony czerwony płaszcz o zielonym podbiciu, udrapowany w miękkie, rozłożyste kaskady. W prawej ręce, zgiętej w łokciu i odstawionej od torsu, unosi miecz ostrzem do góry; lewą ręką podtrzymuje niewielką tarcze herbowa z orłem, z mieczem jako atrybutem; obraz położony na starszej warstwie, z której zachowany tylko fragment maswerkowego zwieńczenia; na podłuczu wschodnim zachowany relikt naprzeciwległego malowidła z podobnym zwieńczeniem.
  • Baldachim na trzech podporach, malowany jasną rozbieloną czerwienią, podsklepiony, zwieńczony  krenelażem i spiczastym karmazynowym szczytem przypominającym wierzchołek namiotu.

 ________________________________

WPIS: ©  Monika Jakubek-Raczkowska, 2024

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska M.  Św. rycerz
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kaplica św. Józefa, 2024
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Malowidło zachowane w złym stanie, silnie przetarte, częściowo jedynie w postaci podmalowań, retuszowanych kreską. Rysy twarzy postaci, nakrycie głowy, szczegóły stroju i ewentualny atrybut w lewej dłoni – nieczytelne.

Historia

Malowidło pochodzi sprzed okresu budowy obecnej kaplicy i należało do nieznanego już dziś, większego programu.

Rozpoznanie

Dokumentacja historyczna

Dokumentacja badawcza

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane