Malowidło ze św. Biskupami, 1664

Kompozycja na cała szerokość ścianki podłucza i ściany zachodniej (pomiar niedostępny)

LOKALIZACJA: kaplica św. Barbary, ściana zachodnia.

  • Tempera na pobiale wapiennej.

__________________

  • Po lewej stronie św. Wojciech zwrócony en trois quarts w lewo, ukazany w stroju biskupim: w czerwono-złocistej kapie z zielonym podbiciem nałożonej na dalmatykę, pod którą alba i rokieta; na głowie mitra, zapewne z dużym kamieniem na przednim cornu i z krzyżykiem w szczycie; ponadto insygnia metropolity: paliusz i krzyż podwójny w lewej ręce; w prawej trzyma atrybuty: dwie włócznie i wiosło skierowane piórem ku dołowi, z nimbem wokół głowy. Postać o dostojnym wyglądzie, pogłębionym obfitym zarostem. Święty ma wzrok skierowany ku górze, gdzie z obłoków wyłania się konturowo zarysowana postać widoczna w popiersiu (Matka Boża z Dzieciątkiem?), od której wychodzą promienie padające na twarz świętego. Nad postacią inskrypcja majuskułowa (dwie ostatnie litery minuskułowe): S. ADAİB(ERTVS): ARCHİEPİ(SCOPVS): [G]N(E)[S]NE(NSIS) | ET MARTİİR İN PRVSSİA: sc [?] ||.
  • W centrum św. Marcin z Tours ukazany frontalnie, z głową lekko pochyloną ku żebrakowi u jego stóp, ukazanemu w znacznie mniejszej skali i zarysowanego konturowo. Św. Marcin z nimbem wokół głowy, w stroju biskupim, w złocistej kapie o zielonym podbiciu założonej na albie, z pastorałem o złotej krzywaśni z wypustkami roślinnymi o uproszczonej formie. Na głowie wysoka biała mitra ze złotym circulum i krzyżykiem w zwieńczeniu; na przednim cornu dwa kamienie w zielonej oprawie. Prawą rękę z monetą [?] wyciąga ku żebrakowi. Ten klęczy na jednej nodze, na trawie, prawą ręką podpierając się na kiju (kuli?); trzyma wyciągniętą ku św. Marcinowi lewą rękę z misą. Rysunek posiada wyraźny, czarny kontur. Nad postacią św. Marcina inskrypcja majuskułowa: S(ANCTVS)· MARTINVS· EPİSCOPVS·TVRONENSİS· || Na wysokości nóg św. Marcina inskrypcja majuskułowa: ANNO D(OMI)NI.  1. 6. 6. 4. | D(IE). 8. AVGVS(TI).|| Przedstawienie św. Marcina w stroju biskupim, dającego żebrakowi monetę, jest niezgodne z tradycją, według której – będąc jeszcze rycerzem – podzielił się z żebrakiem połą płaszcza, ponieważ nie miał przy sobie pieniędzy. W scenie tej św. Marcin jest ukazywany zazwyczaj na koniu. Zmiana być może zastosowana dla kompozycyjnej zgodności z pozostałymi wizerunkami.
  • Po prawej stronie wizerunek św. Stanisława w stroju biskupim, zachowany fragmentarycznie – widoczna jest niemal cała głowa (z mitrą) i lewa połowa nimbu oraz fragment popiersia. Widoczny jest także fragment konturowo zarysowanego Piotrowina, ukazanego w znacznie mniejszej skali u nóg świętego. Nad głową świętego zachowany fragment inskrypcji majuskułowej: [S]TANISLAVS E[PISCOPUS] | [CR]ACOVİENSİS || Kolorystyka postaci mało intensywna.

 ________________________________

WPIS: ©  Michał F. Woźniak, Monika Jakubek-Raczkowska, 2024

Zalecane cytowanie:
Woźniak M.F., Jakubek-Raczkowska M., Malowidło z trzema św. biskupami
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kaplica św. Barbary, 2024
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Reliktowy. Malowidła są silnie zrekonstruowane. Przedstawienie św. Stanisława w stroju biskupim zachowało się fragmentarycznie – widoczna jest niemal cała głowa (z mitrą) i lewa połowa nimbu oraz fragment popiersia. Widoczny jest także fragment konturowo zarysowanego Piotrowina, ukazanego w znacznie mniejszej skali u nóg świętego. Kolorystyka oraz wyraźnie zaakcentowane kontury są analogiczne do przedstawienia św. Marcina.

Historia

Malowidło powstało na starszej kompozycji, z której zachował się jedynie fragment bordiury oraz tła wypełnionego splotami czerwonego i zielonego akantu.

Inskrypcja wskazuje na czas powstania malowideł w 1664 r. Kontekst ani fundator nie są znani.

Rozpoznanie

Malowidła nie reprezentują najwyższej klasy artystycznej, kompozycje są schematyczne, proporcje postaci nieforemne, dukt inskrypcji nierówny i niezgrabny.

Zestawienie św. Wojciecha i św. Stanisława, dokumentuje nowożytny kult o polskim charakterze, pielęgnowany w okresie Kontrreformacji. Identyfikacja św. Wojciecha jako arcybiskupa gnieźnieńskiego zawiera świadome nadużycie, podkreślające mit założycielski archidiecezji gnieźnieńskiej, z kolei podkreślenie jego męczeństwa w Prusach to akcent lokalny (istotny w okresie wzmożonej działalności jezuickiej na rzecz regionalnych patronatów o średniowiecznej genezie).

Dokumentacja historyczna

Dokumentacja badawcza

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane