Malowidło wotywne ze św. Barbarą i adorantami, koniec XIV w.

2,2 × 1,7 m

LOKALIZACJA: nawa południowa, ściana zachodnia.

  • Tempera na drobnoziarnistym tynku.

________________

  • Kompozycja w polu pionowego prostokąta, z własnym malowanym obramieniem. W centrum postać kobieca w nimbie wokół głowy, niegdyś ukoronowana, ujęta en trois quarts, zwrócona w prawo. Jej jasne włosy są rozpuszczone; odziana jest w obcisłą czerwoną suknię z łódkowatym dekoltem, przepasaną na biodrach szerokim pasem i rozszerzającą się ku dołowi oraz zarzucony na ramiona błękitny płaszcz. Prawe ramię silnie odchyla od torsu, chroniąc pod połą płaszcza trzy (?) postaci (słabo czytelna jest postać klęcząca na pierwszym planie, prawdopodobnie kobieca, w przepasanej na biodrach szacie o bufiastych rękawach zwężonych do nadgarstka, wyciągająca ręce ku górze, głowy dwóch innych są słabo widoczne na archiwalnych fotografiach). Gest lewej ręki świętej jest słabo czytelny, wydaje się, iż wyciąga ją przed siebie, podtrzymując przez połę płaszcza atrybut – model wieży, z którego zachował się tylko spiczasty hełm z linearnie modelowanymi dachówkami.
  • U dołu po prawej postać męska w stroju aktualnym (jopula, nogawice, poulains, czapka), w pozie genuflexio i ze złożonymi do modlitwy rękami, zwrócona ku świętej przytrzymuje sztywną filakterię.

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Malowidło wotywne ze św. Barbarą…
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Malowidło jest bardzo słabo czytelne – warstwy malarskie i podrysowanie jest wytarte a podłoże spękane, okiem nieuzbrojonym widać tylko bordiurę i ogólny zarys kompozycji – linie konturujące sylwetkę świętej, obrys nimbu, podrysowanie i wyblakłe podmalowanie; warstwy leżące wyżej zachowane szczątkowo na hełmie wieży, sukni świętej i strojach adorantów (uczytelniają się w UV). Ani zdjęcia w podczerwieni, ani w świetle UV, nie uczytelniają słabo zachowanych partii na tyle, by można było w pełni zrekonstruować kompozycję obrazu.

Historia

Malowidło powstało w końcu XIV w. i najpewniej nie było potem zatynkowane. Zostało odnotowane przez Johanna Heisego w 1892 r. (ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909), s. 197: „Auf der südlichen Hälfte anscheinend zwei Bilder übereinander, das obere darstellend die Jungfrau Maria als patrona apostolorum, die Apostel unter ihrem Mantel schützend, nur zum Theil erkennbar, nicht restaurationsfähig“. Na dokumentacji sprzed II wojny światowej widoczne są jeszcze pozostałości modelunku malarskiego.

Rozpoznanie

Do literatury obraz wprowadził HEUER 1916, interpretując go jako wyobrażenie Mater Misericordiae z klęczącym rycerzem;  ŻANKOWSKI / OWSIANY 1993oraz  DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998 na podstawie fragmentu wieży po prawej stronie kompozycji zidentyfikowali je jako obraz wotywny ze św. Barbarą, co przyjęło się w dalszej literaturze. Dość zaskakujące jest połączenie przedstawienia tej świętej z motywem płaszcza opiekuńczego, podkreślające wotywny lub błagalny sens tego obrazu. Miękko prowadzone linie i cechy ubioru, a także zastosowanie błękitnego tła, pozwalają datować dzieło na ostatnią ćwierć XIV wieku; archiwalna dokumentacja fotograficzna, choć słabej jakości, pozwala stwierdzić, że modelowane było pierwotnie miękko i tonalnie, a zachowane podrysowanie zdradza typową dla pracowni toruńskich manierę opracowania twarzy (z okularowymi obwódkami oczodołów). Nie ma jednak obecnie podstaw, by wiązać je z konkretnym warsztatem.

Dokumentacja historyczna

  • Bildarchiv Foto Marburg, sygn. fm619131 (k. XIX w.)
  • MOT, sygn. A. 1604 (K. Grimm, marzec 1944).

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane