Krucyfiks późnogotycki, ok. 1500

Krzyż 360 × 210 cm, postać 240 × 170 cm (rozpiętość ramion)

LOKALIZACJA: Ściana północna 1. przęsła od wschodu w nawie głównej

  • Drewno lipowe, polichromowane i złocone.

____________________________

  • Bryła rzeźby pełnoplastyczna, opracowana ze wszystkich stron, przeznaczona do oglądu frontalnego. Chrystus wyobrażony jako młody mężczyzna o wystylizowanym szczupłym, nadmiernie wysmukłym ciele i nienaturalnie wydłużonych proporcjach; perizonium wąskie, modelowane twardo, owinięte ściśle wokół bioder, o dynamicznie rozwianych na boki krańcach. Postać w osi krzyża, wyprostowana, naprężona, z głową zwieszoną ku prawemu ramieniu. Twarz ascetyczna, nacechowana ekspresją, o silnie zapadniętych policzkach i wysokich, ostro podciętych kościach jarzmowych, okolona krótką dwudzielną brodą. Postać modelowana bardzo precyzyjnie, o drobiazgowo potraktowanej anatomii.
  • Polichromia wtórna: karnacja jasna w odcieniu chłodnej szarości, włosy ciemnobrązowe, perizonium złocone, na ciele malowane drobne strużki krwi.

 

_______________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Krucyfiks późnogotycki,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Rzeźby i obrazy, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Struktura rzeźby naruszona przez drewnojady (widoczne na powierzchni ślady żeru); uszkodzenia mechaniczne (pęknięcie w miejscu łączenia prawej ręki z torsem, ubytki przy palcach, pasmach włosów, koronie cierniowej); odpryski i złuszczenia wierzchniej warstwy farby w partii karnacji, liczne spękania i wykruszenia pozłoty perizonium.

Historia

  • Pierwotne miejsce rzeźby w kościele nie jest znane. Być może umieszczona była na lektorium, co pozostaje luźną propozycją badawczą, ponieważ jego forma nie jest znana.
  • Przed aranżacją nowego łuku tęczowego przez bernardynów (1731 r.) a od czasów przejęcia kościoła przez protestantów, krucyfiks był prawdopodobnie umieszczony na belce jako część kompozycji tzw. krzyża podwójnego, opisanej w XVIII-wiecznych źródłach.
  • Memoranda Baumgartena wspominają o dwóch krucyfiksach, jeden z nich (wg ZERNECKE 1727 fundacja protestancka z 1563 r.) umieszczony był od strony chóru; drugi, opisany jako „starożytnej roboty”, z inskrypcją łac. odnowioną w 1675 – od strony nawy i towarzyszyły mu snycerskie figury asysty: „In ipso chori ingressu supra trabem altitudinis ad duas perticas transversim parietibus immisam, videtur figura Salvatoris crucifixi in ligno crucis pendentis, ab una parte in choro altare versus, cum subscriptione: ‘Mir macht die Lieb so viel und grosse Plagen Sie bloss nicht meine Schuld, hat mich ans Creutz geschlagen’. Sub cruce: ‘Anno 1563’. Altera vero ad reliquam templi partem spectans, prisci laboris, adstantibus ab utroque latere, Beatissimae Virginis atque s. Johannis Ewangeliste staturis in ipsa trabe sequens renovate legitur inscriptio: ‘Hic mea me pietas lingo confixit in alto, Hic me solus amor, non mea culpa tenet. 1675’.” Z opisu nie wynika, czy chodzi na pewno o rzeźbę późnogotycką. Napis pod krzyżem został odnotowany w 1678 r. przez słowackiego pisarza, Jana Simonidesa (1648-1708), Väznenie, vyslobodenie a putovanie Jána Simonidesa a jeho druha Tobiáša Masníka, ed. 1981>>: „V torunskom chráme Blahoslavenej Panny Márie je pod krížom napísané: Ita mea me pietas ligno confixit in alto. Hic me solus amor, non mea culpa tenet. * (Na toto drevo hor moja láska ma pribila pevne. Tu ma nedrží vina, láska len drží ma tu.)”
  • Inwentarz kościoła NMP i budynków klasztornych, spisany przy przejmowaniu ich przez bernardynów w 1724 roku wymienia: „In medio ecclesiae krzyż na belce ex utraque parte Passja Christi Domini, statua Beate Virginis Mariae i św. Jana z drzewa rżnięte”.
  • W bliżej nieokreślonym momencie krucyfiks trafił na rewers bernardyńskiego krzyża tęczowego, gdzie znajdował się do 1931 r., kiedy po konserwacji (I. Zelek) został przeniesiony na obecne miejsce.

Rozpoznanie

W literaturze zgodnie zwracano uwagę na bardzo wysoką klasę tej późnogotyckiej rzeźby, którą datowano na ok. 1500 r. i wiązano z wpływami grafiki niderlandzkiej i niemieckiej z 2. poł. XV w. (mistrz E.S.). Proweniencji jej autora upatrywano bądź w kręgu północnym (Kluczwajd [w:] ARS SACRA 1993; DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998), bądź południowo-niemieckim (np. WOZIŃSKI 1996, WOZIŃSKI 2005a). Z krucyfiksem nietrafnie łączone są także dwie inne rzeźby z warsztatu toruńskiego – z kościoła św. Jana w Toruniu oraz ze Świerczynek ( ZALSKA 1966, Kluczwajd [w:] ARS SACRA 1993) – pod względem formy i wartości artystycznej nie znajduje on jednak w Toruniu dokładnych analogii i nie można wykluczyć jego importu. Nasycone silną ekspresją, dzieło to jest bodaj ostatnim w Toruniu świadectwem artystycznym tradycyjnej, dolorystycznej duchowości franciszkańskiej o głęboko mistycznym podłożu, wprowadzonym do kościoła niemal w przededniu sekularyzacji konwentu.

 

Dokumentacja historyczna

  • Herder-Institut w Marburgu, sygn. 4e54- nn., 26 XI 1943 (Sammlung Keyser) >>
  • KPBC, akwaforta Barbara Narebska-Dębska, 1848 >>

Dokumentacja badawcza

BRAK

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 508

ZALSKA 1966, s. 137

KRUSZELNICKA 1967, s. 137

KRUSZELNICKA 1968, s. 69

KRUSZELNICKA 1973 (2), s. 36–37, 91–92

ARS SACRA 1993, nr kat. 46, s. 53 (K. Kluczwajd)

WOZIŃSKI 2005a, passim

BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 181–183

RACZKOWSCY 2013a, s. 112

RACZKOWSCY 2017, s. 117

RACZKOWSKI 2019, s. 17–18

Opracowania niepublikowane

WOZIŃSKI 1996, s. 305-316, nr kat. 469