Strona główna Kościół pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu DZIEDZICTWO ROZPROSZONE RZEŹBY I OBRAZY Figura św. Barbary, Praga, ok. 1380 (MDP)
83,5 × ok. 31 × ok. 21 cm; podstawa: 30 × 21 cm
LOKALIZACJA: Muzeum Diecezjalne w Pelplinie, nr inw. 32/I.
__________________________
____________________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska, 2022
Rzeźba nosi ślady rozległych uszkodzeń, jakie powstały wskutek upadku z dużej wysokości; została znaleziona w kilku częściach, niekompletna. Najbardziej rzucającym się w oczy ubytkiem jest zniszczenie całej twarzy od nasady włosów nad czołem po czubek brody. Brakuje palców wskazującego i środkowego u lewej dłoni, czubka kciuka i czterech palców prawej dłoni, trzech fragmentów szaty przy podstawie, fragmentu krawędzi szaty w dolnych partiach prawego boku, części trzewika na prawej stopie oraz czubka trzewika na lewej stopie; ubytki także w partii modelu wieży. Z uwagi na warunki, w jakich rzeźba pozostawała w XIX w., opracowanie malarskie uległo rozległym zniszczeniom; oryginalna warstwa malarska zachowała się w reliktach, na których występują też przemalowania; zachowane złocenia są pokryte siatką spękań lub się łuszczą.
Po odnalezieniu figura została poddana wstępnym zabiegom konserwatorskim w Zakładzie Konserwacji Malarstwa, a następnie do Zakładzie Konserwacji Rzeźby Kamiennej i Detalu Architektonicznego na WSP UMK w Toruniu. Elementy zostały scalone z sobą ramach pracy dyplomowej, wykonanej w l. 70. XX w. (JAŚKOWIAK 1975–1977).
Rzeźba została odnaleziona za ołtarzem kaplicy św. Barbary w Barbarce pod Toruniem przez miejskiego konserwatora zabytków w Toruniu Bohdana Rymaszewskiego w 1964 r., dlatego zwyczajowo określana jest w literaturze „św. Barbarą z Barbarki”. Jej wcześniejsze losy są rekonstrukcją KRUSZELNICKiej 1967 , która uzasadniała, że figura pochodzi najprawdopodobniej z dawnej fary Starego Miasta Torunia pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty. Nie została odnotowana w inwentarzu z 1798 r. (Opis stanu kościoła 1798, s. 4). W 1800 r. rzeźbę prawdopodobnie zakupiono do Barbarki pod Toruniem, gdzie stanęła na kolumnie w miejscu rozebranej w tym okresie kaplicy św. Barbary jako świadek zakorzenionego w tradycji lokalnego kultu świętej; później przeniesiono ją do nowej (1841–1842) kaplicy pod tym samym wezwaniem. Z analizy historycznej wynika, że do rozbicia figury mogło dojść między 1852 a 1880 r. (KRUSZELNICKA 1967). Opublikowana przez KRUSZELNICKA 1967, brak wcześniejszej dokumentacji.
Wcześniejsza historia dzieła pozostaje w sferze hipotez. Jeśli już w średniowieczu wraz z kilkoma innymi dziełami czeskimi znalazła się w farze staromiejskiej, była najpewniej eksponowana na nisko umieszczonej konsoli o dość szerokiej powierzchni górnej, bądź na lub nad mensą ołtarza. Jak wynika z dotychczasowych ustaleń proweniencyjnych (KRUSZELNICKA 1967; WOŹNIAK 1999 (1)), posąg mógł być pierwotnie związany z kaplicą Trzech Króli (późniejszą kaplicą pw. św. Barbary, zwaną też szyperską) w pierwszym od zachodu przęśle po północnej stronie kościoła. Przeznaczenie do tej kapicy przyjęła także M. Jakubek-Raczkowska (JAKUBEK-RACZKOWSKA / RATUSZNA / RUSZKOWSKA 2022 (1)), która jako argument wskazała, że przestrzeń ta funkcjonowała najpewniej od lat 70. XIV w. i w okresie powstania rzeźby była miejscem fundacji liturgicznych prominentnego patrycjatu toruńskiego, zwłaszcza powiązanych z sobą rodów Pape i von Allen. Pierwszego znanego zapisu na rzecz ołtarza w tej kaplicy dokonał Eberhard Pape I (zm. 1374); darowizna ta – na dużą kwotę 400 grzywien – została potwierdzona w 1390 r. przez jego syna Eberharda II, ławnika i rajcę miejskiego (LIBER SCABINORUM 1936, nr 298; OLIŃSKI 2008, s. 197). W początkach XV w. ustanowili swe legaty przedstawiciele rodu von Allen – w 1415 r. Tylemann zapisał na potrzeby kaplicy dochody z wsi Mokre (LIBER SCABINORUM 1936, nr 1119), w 1416 r. Godehard (Gotko) ufundował przy ołtarzu mszę wieczystą w intencji zbawienia dusz przodków, potomków i własnej (LIBER SCABINORUM 1936, nr 1361; OLIŃSKI 2008, s. 197). Biorąc pod uwagę zbieżność dat, nie można wykluczyć, że sprowadzenie czeskiego posągu łączyło się z ożywieniem działalności fundacyjnej przy tym ołtarzu, choć jego podwójne patrocinium – „sub titulo divae Barbarae vel etiam Trium Regum” – poświadczone jest dopiero od 1541 r. (WYKAZ PREBEND [1977], s. 167); prawo patronatu nad ołtarzem mieli wówczas Barbara Beutlerynne i Jakub Wachschlager. We wcześniejszych zapisach jest mowa wyłącznie o ołtarzu „heiligen dreier konige”.
Być może do tej rzeźby odnosi się zapis w wizytacjach z 1667 r., dotyczący kaplicy Bożego Ciała: „Superius vero statua s. Barbarae, cubitalis, optime sculpta e saxo et coloribus venustata, cuius reliquiae ad basim altaris in theca lignea conditae prostant” (VIS. 1667–1672 [1903], s. 205); polichromowana kamienna figura stała wówczas w drugiej kondygnacji ołtarza, co dla badaczy było argumentem za jej wtórną lokalizacją w tym miejscu; in basi altaris przechowywano wówczas relikwie św. Barbary, zdaniem Kruszelnickiej – również przeniesione z kaplicy św. Barbary. Także ta kaplica była miejscem mieszczańskiej memorii; w 1541 r. patronat nad nią sprawowała rada miejska. Nie ma jednak pewności, czy zapis dotyczy tej konkretnie figury.
Do wyjaśnienia w związku z nowożytną historią rzeźby pozostaje obecność monogramu „SP” z herbem Odrowąż, umieszczonego na atrybucie w 1570 r.
Eksponowana na wystawach: „Ars sacra. Sztuka diecezji chełmińskiej” w 1993 r. w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w Muzeum Zamkowym w Malborku: „Święci Orędownicy” (2013), „Sapientia aedificavit sibi domum” (2019), „Bilde von Prage” (2020-2021).
Posąg św. Barbary należy do nielicznej grupy wolno stojących przedstawień świętych o proweniencji czeskiej rozproszonych w zbiorach europejskich. Pod względem modelu i formy jest najbliższy figurze św. Elżbiety z kościoła św. Jana w Malborku, na co trafnie wskazała KRUSZELNICKA 1967 . Decyduje o tym zbieżność ogólnej koncepcji kompozycyjnej (z charakterystycznymi festonami na przedzie), a przy tym niemal identyczne traktowanie detali, choć rzeźba malborska jest cięższa, bardziej zwarta i statyczna, a jej detale opracowane nieco bardziej schematycznie. Obie figury zaliczane są do jednej grupy warsztatowej, wyłonionej już przez CLASENa 1939, obejmującej także posągi z gdańskiego ołtarza w kaplicy św. Elżbiety i z gdańskiego szpitala przy czym za zdecydowanie anachroniczne należy uznać ich powiązanie z Marburgiem (CLASEN 1939).
W świetle badań ostatnich dekad (JAKUBEK-RACZKOWSKA 2006, JAKUBEK-RACZKOWSKA 2009 (2), RZEŹBA KAMIENNA 2022) nie ulega już kwestii, że cała ta grupa reprezentuje wczesną fazę stylu pięknego w redakcji czeskiej z lat ok. 1380–1390, a badania petrograficzne, wskazujące na wykorzystanie skały z czeskich złóż, potwierdzają postawioną wcześniej w literaturze hipotezę o ich imporcie z Pragi. Stylistycznie wszystkie te figury są jeszcze zależne od konwencji parlerowskiej i nie dążą do charakterystycznej dla stylu pięknego, nienaturalnej stylizacji proporcji ciał i układów kontrapostycznych.
KRUSZELNICKA 1967, s. 115–132 (il.).
CIECHOLEWSKI 1997, s. 136 (il.).
WOŹNIAK 1999 (1), s. 399–400.
ARS SACRA 1993, nr kat. 14, s. 41 (J. Kruszelnicka).
CIECHOLEWSKI 2000, s. 134.
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2006, s. 98–100 (il.).
BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 104–105 (il.).
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2009 (1), s. 555 (il.).
ŚWIĘCI ORĘDOWNICY 2013, s. 312–313, nr kat. 63 (il.);
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2014, s. 381 (il.)
KUNZ 2019, s. 92 (il.)
BARTZ 2022, s. 48, 50.
JAKUBEK-RACZKOWSKA / CZAPSKA 2020, s. 129, 131,; nr kat. 12, s. 137–139.
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2022 (1), s. 108, 110–113.
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2022 (3), s. 19, 24, 25, 27.
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2022 (4), s. 133.
JAKUBEK-RACZKOWSKA / RATUSZNA / RUSZKOWSKA 2022 (1), passim.
RATUSZNA 2022, s. 69, 73, 81, 87, 88.
RUSZKOWSKA 2022, s. 90–92.
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2022 (2), 181-183,
JAŚKOWIAK 1975–1977, passim.