Epitafium Johanna Muck von Muckendorf, Toruń (?), 1633

ok. 3,5 m wys.

Lokalizacja: nawa południowa, trzecie przęsło od wschodu, ściana południowa

  • Struktura epitafium wykonana z kamienia (piaskowiec lub wapień).
  • Pokryte polichromią (technika temperowa? kryjąco w herbach, kryjąco  i półprzejrzyście w  karnacjach puttów) w oraz złoceniami i srebrzeniami (?) z barwnymi laserunkami podkreślającymi relief. Inskrypcje złocone

__________________

  • Epitafium inskrypcyjno-heraldyczne, w formie prostokątnej tablicy inskrypcyjnej z cokołem, zamkniętej belkowaniem i ujętej ornamentalnymi uszakami, z fartuchem i zwieńczeniem.
  • Tablica inskrypcyjna ujęta profilowaną opaską uszatą, w niej na czarnym tle inskrypcja minuskułą barokową z elementami majuskuły, litery złocone: Ne sis Viator nescius: / IOHANNES / IOHANNIS MUCCII à MUCKENDORF, / Duc(is) Silesiae Lignic(ensis) et Breg(ensis) Consiliarii, / EX CHRISTINA / IOHANNIS MYLII à MÜLNBERG, / Consiliarii et Archiatri Ligii / FILIA / FILIUS UNICUS, / Lignicii An(no) M.DC.XVI. die XV. Aug(usti) natus, / Spiritu S(ancto) renatus, Musis dicatus, / Bonis probatus, / Avo, Patriq(uae) inverso ordine, superstitibus, / amatus, / An(no) MDCXXXIII. die XXVII. Ian(uarii) / Adolescens annor(rum) nondum XVII. denatus, / GYMNASIO TORUNENSI VALERE JUSSO, / SUMMAE SANCTORUM UNIVERSITATI / RECTORE CHRISTO IESU / immatriculatus, / Deo gratus, / HOC, QVOD MORTALE HABUIT, / PATRIS AMORI / IN BEATAE REPARATIONIS SPEM / condendum hic reliqvit. // Przekł.: (Dowiedz się, Przechodniu: Johannes, jedyny syn Johannesa Mucka à Muckendorf, radcy księcia śląskiego, legnickiego i brzeskiego i Christiny, córki Johannesa MYLII à MÜLNBERG, radcy i głównego lekarza  legnickiego. Urodzony w Legnicy w roku 1617, dnia 15 sierpnia, odrodzony w Duchu Świętym, oddany Muzom, Dobrym [scil. ludziom] miły, ukochany przez dziadka i ojca, pozostałych przy życiu w odwróconym porządku. Zmarł w roku 1633 dnia 27 stycznia jako młodzieniec w wieku lat niespełna 17. Gimnazjum Toruńskie zmuszony pożegnać, immatrykulowany do najwyższego uniwersytetu świętych u rektora Jezusa Chrystusa. Miły Bogu. To, co miał śmiertelnego, miłości ojca pozostawił tu do pochowania w nadziei na szczęśliwe odnowienie [scil. zmartwychwstanie].
  • Poniżej centralnej tablicy inskrypcyjnej wydzielony gzymsem cokół z polem w kształcie wąskiego prostokąta. W nim na czarnym tle inskrypcja minuskułą barokową z elementami majuskuły, litery złocone: Tu, cui contigit terris adhuc immorarier, / Christo confidas, Petra est, sat firma tueri / Fidentem: Fido Dextera fida DEUS. // Przekł.: (Ty, który do tej pory przebywasz na ziemi, zaufaj Chrystusowi. On jest skałą, wystarczająco mocną, aby chronić Ufającego. Dla ufającego Bóg jest ufnością).
  • Centralna tablica zamknięta belkowaniem złożonym z prostego architrawu, fryzu i zredukowanego gzymsu z wydatną płytą. We fryzie na czarnym tle inskrypcja minuskułą barokową, litery złocone: Vita Rosa, et Bulla est, Flat(us), Flam(m)a, et breve Tempus, / Pugna, freqvens superum si diadema cupit. // Przekł.: (Życie jest różą i bańką, powiewem, płomieniem, krótkim czasem, Częstą walką, jeśli pragnie najwyższej godności).
  • Prosta ramowa konstrukcja tablicy epitafijnej ujęta ornamentalnymi, swobodnie kształtowanymi elementami. Fartuch o ramie nawiązującej do rollwerku z której wyprowadzony ornament małżowinowo-chrząstkowy, pośrodku clipeus z rzeźbiarskimi przedstawieniem emblematycznym ukazującym kotwicę trzymaną nad wzburzonym morzem przez dłoń wyłaniającą się spomiędzy chmur. Pod nim uskrzydlona główka anielska, nad nim małżowinowy rollwerk z maszkaronem. Część centralna ujęta masywnymi małżowinowo-chrząstkowymi uszkami, u dołu których mięsiste dzwonki, zamkniętymi z boku uskrzydlonymi główkami anielskimi o niewielkich oczach, wydatnych polikach i bujnych puklach, z których lewa zwrócona ku widzowi, prawa ku centrum epitafium. W każdym z uszaków po dwa umieszczone wertykalnie na osi okrągłe clipei z herbami, z których każdy z hełmem stalowym, zamkniętym, wprost, z koroną i klejnotem, ujęty labrami. Z lewej u góry herb Muck von Muckendorf, w polu niebieskim zamek z bramą i dwiema wieżami nad którym słońce złote, w klejnocie wieża nad którą słońce, przed nią dwie kopie z proporcami, labry czerwono-czarne. Z lewej u dołu herb nieznanej rodziny, w polu czerwonym krokiew biała, na której pośrodku płonąca kula złota, po bokach głowy końskie złote, w klejnocie pomiędzy skrzydłami w pasy czerwone i srebrne, na których złota końska głowa, złota płonąca kula, labry czerwono-białe. Z prawej u góry herb von Mühlberg, w polu srebrnym skrzydła czerwono-srebrne pomiędzy którymi ręka zgięta w łokciu, trzymająca pierścień, w klejnocie pomiędzy skrzydłami czerwono-białymi ręka zgięta w łokciu trzymająca pierścień, labry czerwono-białe. Z prawej u dołu herb nieznanej rodziny, w polu błękitnym kaczka na wodzie w prawo z rybą w dziobie, w klejnocie pomiędzy skrzydłami błękitnym i złotym kaczka na wodzie w prawo z rybą w dziobie labry błękitno-złote; ponad herbem inskrypcja F[…]ERIANA.
  • W zwieńczeniu na osi clipeus w którym rzeźbiarskie przedstawienie emblematyczne ukazujące różę wśród cierni, ujęte kartuszem małżowinowo-chrząstkowym z uskrzydloną główką anielską u góry, po bokach segmentowy naczółek wolutowy. Epitafium ujęte malowanym baldachimem w barwie czerwonej i zielonej, z ornamentem w formie kwiatków na krótkich łodyżkach.

_______________

WPIS: © Franciszek Skibiński &  Michał F. Woźniak (uzupełnienia), 2023

Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud

Weryfikacja inskrypcji: Marta Czyżak, tłumaczenie: Magdalena Awianowicz

Spis treści

Stan zachowania

Stan ogólnie dobry. Powierzchnia silnie zabrudzona osiadłym kurzem.

Historia

Źródła:

________________________

Epitafium upamiętnia Johanna Mucka von Muckendorf († 27 I 1633), syna radcy książęcego dworu legnicko-brzeskiego Johanna Mucka von Muckendorf starszego i Christiny von Mühlberg, zmarłego w wieku 16 lat w trakcie nauki w toruńskim gimnazjum. Wzniesione z legatu ojca; 20 maja 1633 r. Johann Muck von Muckendorf st. skierował do witryków kościoła Mariackiego list, w którym wyraził życzenie, aby epitafium upamiętniające zmarłego syna zostało umieszczone pod oknem, na tej samej wysokości, co pomnik rodziny Stroband; fundator przeznaczył też środki w wys. 200 talarów na utrzymanie płyty nagrobnej i epitafium oraz okna znajdującego powyżej (APT, AMT, kat. II, XI-32, k. 74-76v; PRAETORIUS 1714, k. 268v-269; BIRECKI 2005a, s. 288). W 1722 r. epitafium zostało odrestaurowane na wniosek witryka Christiana Ruttiga; w tym czasie wykonano lub odrestaurowano ujmującą epitafium malowaną kotarę (PRAETORIUS 1714, k. 268v-269; SEMRAU 1892, s. 29).

Rozpoznanie

Autorstwo i pochodzenie epitafium pozostają nieznane. Sporo podobieństw, zwłaszcza w opracowaniu anielskich główek, ale też ornamentu, łączy je z epitafium Anthoniusa i Anny Stadtländer, wykonanym kilka lat później. Możliwe, że obydwa dzieła powstały w tym samym warsztacie lokalnym, zapewne działającym w Toruniu w latach ok. 1630– 1640. Miejscowe środowisko rzeźbiarskie tego czasu jest mało znane, co skłaniało nawet do formułowania tezy o jego braku (Skibiński 2013). Niemniej późniejsze badania źródłowe wykazały, że w tym czasie obecni był w Toruniu rzeźbiarze, tacy jak Martin Schwertfeger (uchwytny 1633–1635), a zwłaszcza Heinrich Friedrich (uchwytny w latach 1633–1659), o których działalności nic pewnego nie wiadomo ( , s. 15; Łyczak 2021, s. 69). Możliwe – choć na tym etapie jest to jedynie hipoteza – iż któryś z nich prowadził warsztat, w którym powstały obydwa epitafia. Nie można też jednak wykluczyć, że obydwa epitafia są importami. W Gdańsku, będącym źródłem większości importów rzeźby kamiennej w Toruniu, ornament małżowinowo-chrząstkowy pojawia się już w latach 30. XVII w., co potwierdzają m.in. epitafia Zwickerów i Georga Gilberat (1631) i Jana Freudenberga (1636), a także rama dla obrazu przedstawiającego Sąd Ostateczny, autorstwa Jacoba Liscorneta (1637). Te wczesne dzieła były jednak w większości wykonane w drewnie. W gdańskiej kamiennej rzeźbie epitafijnej lat 30– stych dominują jeszcze surowe, architektoniczne formy, odmienne od miękkiego, quasi organicznego kształtowania ornamentu na epitafium Mucka. Mniej prawdopodobny jest import obiektu ze Śląska, czego jednak także nie można w zupełności wykluczyć.

Wg rękopisu Ephraima Praetoriusa, na który powołuje się Semrau, malowana kotara otaczająca epitafium (nr kat. B.IV.4.12) miała powstać w trakcie renowacji epitafium dokonanej na początku lat 20. XVIII w. (1722). Dekoracja kotary zawiera jednak ornament tekstylny w formie kwiatków na krótkich łodyżkach, modny w 2. ćw. XVII w. Być może zatem w XVIII w. odrestaurowano również istniejącą już malowaną kotarę, pochodzącą z tego samego czasu, co samo epitafium.

 

Dokumentacja historyczna

  • Książnica Kopernikańska, Teka 8 (Koernera), przed 1939, nr 61 >>

Dokumentacja badawcza

Brak

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

ZERNECKE 1725, s. 155

HEISE 1889, s. 197 (291)

SEMRAU 1892, s. 29–30

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 526–527

KRAKOWIECKA-GÓRECKA 1990, s. 292–293

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 143–144

BIRECKI 2005a, s. 287–288

WISŁOCKI 2006, s. 267–268

BIRECKI 2007, s. 331

,

Opracowania niepublikowane