Strona główna Kościół pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu RZĄD KAPLIC PO STRONIE PD KAPLICA ZAŚNIĘCIA NMP (KOPERNIKA) Epitafium Mikołaja Kopernika, malarz toruński, ok. 1580
192 × 117 cm, portret: 95 × 80 cm; zwieńczenie 36,2 × 73,5 cm.
LOKALIZACJA: tzw. Kaplica Kopernikańska, na ścianie zachodniej
__________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska i Juliusz Raczkowski, 2024
Dobry, po konserwacji-restauracji w 1972-1973.
Epitafium ufundowane przez toruńskiego medyka Melchiora Pirnesiusa w latach 80. XVI w., prawdopodobnie jako kompozycyjne pendant do ufundowanego w tym samym czasie przez Pirnesiusa epitafium dla jego córki Anny. Być może zaopatrzone było w uszaki i trójkatny naczółek. Wisiało najpewniej na filarze podwieżowym, na przeciwko obecnej Kaplicy Kopernikańskiej.
Z badań Józefa Flika wynika , że w czworokątnych polach obramiania, obecnie zdobionych instrumentami astronomicznymi, znajdowały się oryginalnie malowane wazony z bukietami kwiatów, a w części centralnej strefy cokołowej – tondo w wizerunkiem oranta (portret fundatora? FLIK / KRUSZELNICKA 1996, s. 171. Inaczej wyglądała pierwotnie szata Kopernika – cała czarna, zapinana z przodu na rząd guziczków. Epitafium to zostało po raz pierwszy odrestaurowane z inicjatywy jezuickiej na początku XVII wieku. Pierwotny naczółek zastąpiono nowym, półkolistym, mieszczącym w centrum tondo z popiersiem króla Jana Olbrachta i herby po bokach – Królestwa Polskiego i Prus Królewskich. Dodano też majuskułowe epigramy w zwieńczeniu i w polu cokołu. Wazony zastąpiono przyrządami identyfikującymi zmarłego jako astronoma: węgielnicą, sekstantem lustrzanym, pierścieniowym zegarem słonecznym i globusem nieba, a ponadto w tle domalowano półkę z kolejnymi instrumentami – cyrklem i astrolabium. Najpewniej wówczas przydano też Kopernikowi czerwoną szatę wierzchnią – zdaniem Józefa Flika miał to być efekt popularności portretu z toruńskiego gimnazjum, obecnie znajdującego się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu (MOT) – FLIK 1973, s. 102. W tej szacie Kopernik jest ujęty na odwzorowującym epitafium sztychu w kronice Christopha Hartknocha, co wskazuje, że zmiana ta nie jest efektem jeszcze późniejszej renowacji. Kolejną fazę przekształceń epitafium wyznaczyły działania podjęte w wyniku starań Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego w 1733 roku. Oba epigramy zostały wtedy namalowane na nowo, a do napisu w strefie cokołowej, który nieco pomniejszono i zagęszczono, dodano informację o fundatorze renowacji. U dołu epitafium dołączono ponadto łukowato zakończony fartuch zawierający rozbudowaną laudację ku czci Kopernika. Ponownie dzieło restaurowano jeszcze w 1870 roku, na krótko przed obchodami czterechsetlecia urodzin astronoma; zaburzające kompozycję akantowe konsole podtrzymujące ramę i – niezachowana do dziś – główka putta, znana z przedwojennej dokumentacji, były efektem jeszcze późniejszych przeróbek; brakuje ich na fotografii z 1873 roku. W końcu XIX wieku zawieszone na zachodniej ścianie kaplicy, na obecnym miejscu, gdzie wymienił je jako pierwszy HEISE 1889, s. 262–263.
MEMORANDA BAUMGARTENA [1989], s. 119–120.
VIS. 1667–1672 [1903], s. 209–210.
ALBUM 1873, tabl. X, s. V–VI.
WERNICKE 1846, s. 33–34 .
FLIK 1973, passim.
FLIK / KRUSZELNICKA 1996, passim.
DOMASŁOWSKI 2003, s. 2003.
RACZKOWSCY 2021, s. 92–94, il.
RACZKOWSCY 2023 (1), s. 49–47.