Epitafium Mikołaja Kopernika, malarz toruński, ok. 1580

192 × 117 cm, portret: 95 × 80 cm; zwieńczenie 36,2 × 73,5 cm.

LOKALIZACJA: tzw.  Kaplica Kopernikańska, na ścianie zachodniej

  • Tempera na desce.; obramienie drewniane, polichromowane i złocone.

__________________________

  • Epitafium w architektonicznej ramie, z naczółkiem i podwieszoną tablica inskrypcyjną. W centrum prostokątny obraz, na którym Mikołaj Kopernik, ukazany jako dojrzały, gładko ogolony mężczyzna o bujnych ciemnych włosach,  w czerwonym kaftanie bez rękawów na czarnym ubiorze spodnim, ukazany w półpostaci, ze złożonymi rękami (oryginalnie między palcami trzymał wielopłatkowy kwiat), modlący się przed ukazanym na tle pejzażu krucyfiksem z czaszką u podstawy belki pionowej; portretowi towarzyszy inskrypcja w białym panneau (lewy dolny róg): „NON PAREM PAVLO GRATIA(m) REQVIRO / VENIAM PETRI NEQ(ue) POSCO, SED QVAM / IN CRVCIS LIGNO DEDERAS LATRONI / SEDVLVS ORO”.
  • Obramienie z belkowaniem, w partii gzymsu inskrypcja: „ILUSTRIS:(simus) PRINCEPS & D(omi)N(us)S: D(omi)N(u)S: ALBERTUS POLO:(niae) REX / APOPLEXIA HIC TORU:(nii) MORITUR A(nn)O: 1501 DIE 17 IUNII AETA:(tis) 41 CUIUS / VISCERA HIC SEPULTA CORPOPRE CRACO:(viae) TRANSEATO REG.(ni) AN.(no) VIII”, powyżej półkolisty malowany naczółek, w którym w centrum medalion z wierunkiem króla jana Olbrachta,  po bokach herby .
  • W partii cokołowej inskrypcja: „NICOLAO COPERNICO TORUNIENSI ABSOLUTAE / SUBTILITATIS MATHEMATICO NE TANTI VI/RI APUD EXTEROS CELEBER:(rimo) IN SUA PATRIA PERI/RET MEMORIA HOC MONUME:(ntum) POSITU:(m) MOR(itur) WARMIAE / IN SUO CANONICATU A(nn)o: 1543. DIE IV 11 AETA:(tis) LXXIII.” oraz dodany napis:  „A(nn)o: V(ero) O(mnium) 1733 A PRAENOB:(ili) I(acobo) C(asimiro) RUBINKOWSKI CONSULE & / OBER POST:(arum) M(a)G(istr)RO THORUN:(iensis) RESTAURATU(m) AC RENOVATU(m)” .
  • Podwieszony fartuch o kształcie odwórconego oslego grzbietu, malowana inskrypcką: „QUEM CERNIS VIVO RETINET COPENICUS ORE / CUI DECUS EXIMIUM FORMA PERFECIT IMAO / OS RUBEUM PULCHRIQUE OCULI PULCHRIQUE CAPILLI / CULTAQUE APELLEAS IMITANTIA MEMBRA FIGURAS / ILLUM SCRUTANTRI SIMILE SIMILIQUE DOCENTI / ASPICERES QUAILS FUERAT CUM SYDERA IUSSIT / ET CAELUM CONSTARE LOCO TERRAMQUE ROTAR / FINXIT & IN MEDIO MUNDI TYTANA LOCAVIT / D.(eo) O.(ptimo) M.(aximo) / ATQUE IN AMPLIOREM TANTI VIRI GLORIAM / OBTULIT & DEDICAVIT IDEM QUI RESTAURAVIT”

 

WPIS: ©  Monika Jakubek-Raczkowska i Juliusz Raczkowski, 2024

Zalecane cytowanie:
M.J. Raczkowscy, Epitafium Mikołaja Kopernika.
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół Św. Jana – Kaplica Kopernika, 2024
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dobry, po konserwacji-restauracji w 1972-1973.

Historia

Epitafium ufundowane przez toruńskiego medyka Melchiora Pirnesiusa w latach 80. XVI w., prawdopodobnie jako kompozycyjne pendant do ufundowanego w tym samym czasie przez Pirnesiusa epitafium dla jego córki Anny. Być może zaopatrzone było w uszaki  i trójkatny naczółek. Wisiało najpewniej na filarze podwieżowym, na przeciwko obecnej Kaplicy Kopernikańskiej.

Z badań Józefa Flika wynika , że w czworokątnych polach obramiania, obecnie zdobionych instrumentami astronomicznymi, znajdowały się oryginalnie malowane wazony z bukietami kwiatów, a w części centralnej strefy cokołowej – tondo w wizerunkiem oranta (portret fundatora? FLIK / KRUSZELNICKA 1996, s. 171. Inaczej wyglądała pierwotnie szata Kopernika – cała czarna, zapinana z przodu na rząd guziczków. Epitafium to zostało po raz pierwszy odrestaurowane z inicjatywy jezuickiej na początku XVII wieku. Pierwotny naczółek zastąpiono nowym, półkolistym, mieszczącym w centrum tondo z popiersiem króla Jana Olbrachta i herby po bokach – Królestwa Polskiego i Prus Królewskich. Dodano też majuskułowe epigramy w zwieńczeniu  i w polu cokołu. Wazony zastąpiono przyrządami identyfikującymi zmarłego jako astronoma: węgielnicą, sekstantem lustrzanym, pierścieniowym zegarem słonecznym i globusem nieba, a ponadto w tle domalowano półkę z kolejnymi instrumentami – cyrklem i astrolabium. Najpewniej wówczas przydano też Kopernikowi czerwoną szatę wierzchnią – zdaniem Józefa Flika miał to być efekt popularności portretu z toruńskiego gimnazjum, obecnie znajdującego się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu (MOT) – FLIK 1973, s. 102. W tej szacie Kopernik jest ujęty na odwzorowującym epitafium sztychu w kronice Christopha Hartknocha, co wskazuje, że zmiana ta nie jest efektem jeszcze późniejszej renowacji. Kolejną fazę przekształceń epitafium wyznaczyły działania podjęte w wyniku starań Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego w 1733 roku. Oba epigramy zostały wtedy namalowane na nowo, a do napisu w strefie cokołowej, który nieco pomniejszono i zagęszczono, dodano informację o fundatorze renowacji. U dołu epitafium dołączono ponadto łukowato zakończony fartuch zawierający rozbudowaną laudację ku czci Kopernika. Ponownie dzieło restaurowano jeszcze w 1870 roku, na krótko przed obchodami czterechsetlecia urodzin astronoma; zaburzające kompozycję akantowe konsole podtrzymujące ramę i – niezachowana do dziś – główka putta, znana z przedwojennej dokumentacji,  były efektem jeszcze późniejszych przeróbek; brakuje ich na fotografii z 1873 roku. W końcu XIX wieku zawieszone na zachodniej ścianie kaplicy, na obecnym miejscu, gdzie  wymienił je jako pierwszy HEISE 1889, s. 262–263.

  • VIS. 1667–1672 [1903], s. 209–210: „E regione ingressus intra ecclesiam ab austro ad columnae superficiem appensa est Iignea tabula, veram effigiem subtilis quondam mathematici Nicoleai Copernici, canonici Varmiensis, praebens, anno 1543 picta”.
  • MEMORANDA BAUMGARTENA [1989], s. 119–120, o lokalizacji: „autralem versus portam templi parochialis Johannitici, magnitudini gloriae suae mirum quantum inferius. Visitur ad ipsum ultimae columnae e templo egrediendo ad sinistram affixum”.
  • VIS. 1814, s.5: „In opposita huic Capelle columna in regione ingressus in Ecclesiam ab Austro appensa est lignea tabula veram Effigiem Subtilier qum dam Mathematici Nicolai Copernici Canonici Varmiensis exhibatur”.
  • INV. 1819 (JOANNIS), nr 48: „Prosto nad ołtarzem jest obraz Kanonika i Matematyka Kopernika, króla Polskiego Jana Alberta i pod temż marmurowy obraz na postumencie”.
  • INV. 1842–1845 (JOANNIS), s. 56: „An dem dieser Capelle gerade überstehenden Pfeiler in der Gegend des Eigang in die Kirche, von Suche, ist eine Holzerer Tufel, auf welcher das Bildniß des ehemaligen Ermlaus disschen. Dom Hernn Nicolaus Copernicus”.

Rozpoznanie

Dokumentacja historyczna

Dokumentacja badawcza

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

ALBUM 1873, tabl. X, s. V–VI.

WERNICKE 1846, s. 33–34 .

FLIK 1973, passim.

FLIK / KRUSZELNICKA 1996, passim.

DOMASŁOWSKI 2003, s. 2003.

RACZKOWSCY 2021, s. 92–94, il.

RACZKOWSCY 2023 (1), s. 49–47.

Opracowania niepublikowane