Dekoracja malarska systemu sklepiennego prezbiterium, XIV / XV w.

Pomiary niedostępne

Lokalizacja: sklepienie tynkowane, polichromia tempera na pobiale wapiennej.

  • Tempera na pobiale wapiennej

_______________________________

  • Żebra malowane szarością, ujęte dwiema liniami – po przeciwnych stronach zieloną i czerwoną; dwie dodatkowe linie (o odwrotnej kolorystyce) ze schematyczną dekoracją roślinną (rozmieszczone luźno, w układzie alternującym, pojedyncze treflowe fleurony na dwóch łodyżkach, zbudowane ze schematycznych lilijek, naprzemiennie czerwone i zielone); zarys tych ornamentów był ryty w tynku. Analogiczna dekoracja malarska na ścianie wschodniej, w nadłuczu niszy okiennej.
  • Przedstawienia figuralne na wysklepkach zachowane tylko w partii rysunku (kolorystyka nieczytelna, pomiar niedostępny – zajmują całą rozpiętość wysklepków). Licząc od wschodu ku nawie głównej: 1. NN; 2. rozeta o pięciu płatkach; 3. NN; 4. rozeta wielopłatkowa; 5. św. NN; 6. św. Maria Magdalena (?); 7. św. Barbara; 8. św. Katarzyna. Święte ukazane w półpostaci, en trois quarts, w nimbach wokół głów, z atrybutami indywidualnymi (zachowany model wieży u św. Barbary, puszka u św. Marii Magdaleny i prawdopodobny zarys koła u św. Katarzyny) oraz z banderolami (minuskułowe inskrypcje czarną teksturą – nieczytelne); Barbara i Katarzyna – w koronach na głowie.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie wpisu:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Dekoracja malarska systemu sklepiennego prezbiterium,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Polichromia w systemie architektonicznym, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dekoracje geometryczne i roślinne są w dobrym stanie. Motywy figuralne widoczne są jedynie w konturowym zarysie (najlepiej zachowane: św. Barbara i św. Katarzyna, rozety częściowo zrekonstruowane), pozostałe przetrwały w szczątkowym stanie, ich ikonografia jest trudna do identyfikacji; rozpoznanie św. Marii Magdaleny jest możliwe tylko dzięki dość dobrze czytelnemu zarysowi puszki. W obrębie czarnego konturu zachowały się ślady wypełnienia barwnego.

Historia

Polichromie zostały wprowadzone na sklepienia ok. 1400 r., w późniejszym okresie pokryte pobiałami. Ich obecność stwierdzono w 1891 r. (ACTA DER KOENIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909, J. Heise, dane z maja 1892, s. 193–196). Część z nich jest czytelna na fotografiach z końca XIX wieku, część została odsłonięta i uczytelniona dopiero podczas renowacji, prowadzonej przez W. Podlaszewskiego w l. 1930–1931 pod nadzorem G. Chmarzyńskiego. Kolorystyka miała wówczas zostać odtworzona według oryginału; nie uczytelniono przedstawień figuralnych na wysklepkach (umieszczono tam ornamentalne kompozycje, zob. dok. fot.: Herder-Institut w Marburgu, sygn. 202654). Informacje o pracach podawała prasa codzienna: „Słowo Pomorskie”, 1930, nr 181 (7 VIII), s. 7.  Prace konserwatorskie prowadzono także w l. 70.–80. XX w. (bez dokumentacji, zob. TAJCHMAN 2005 (2), s. 460).

Rozpoznanie

Zasklepienie prezbiterium i korpusu było ostatnią fazą średniowiecznych prac budowalnych w kościele, która nastąpiła na przełomie XIV i XV w. Polichromie – wykonane dla całego korpusu i prezbiterium według jednego systemu (z wyjątkiem pokrycia całych profili żeber chóru szarością) należą zatem do najpóźniejszych partii wystroju architektury. Przedstawienia św. Barbary i św. Katarzyny noszą cechy stylu międzynarodowego ok. 1400; wskazują na to ujęcia kompozycyjne, budowa postaci o wąskich ramiona, ufryzowanie włosów, typy koron, kostiumy.

Dokumentacja historyczna

  • Herder-Institut w Marburgu, Postkarten, sygn. 177596, teka Drosta, sygn. 202654, 202656 (po pracach W. Podlaszewskiego)
  • IS PAN Warszawa, przed 1939, teczka 61, neg. 2570, 2571, 2587 (dekoracja wysklepek, przed 1939, podczas prac kons.);
  •  dok. fot. W. Górski, 1999 (Fototeka WSzP UMK / KPBC) (dekoracja wysklepek) 1>> 2>> 3>> 4>> 5>> 6>>

Dokumentacja badawcza

Brak.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane