Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Polichromia w systemie architektonicznym Dekoracja malarska systemu sklepiennego prezbiterium, XIV / XV w.
Pomiary niedostępne
Lokalizacja: sklepienie tynkowane, polichromia tempera na pobiale wapiennej.
_______________________________
____________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Dekoracje geometryczne i roślinne są w dobrym stanie. Motywy figuralne widoczne są jedynie w konturowym zarysie (najlepiej zachowane: św. Barbara i św. Katarzyna, rozety częściowo zrekonstruowane), pozostałe przetrwały w szczątkowym stanie, ich ikonografia jest trudna do identyfikacji; rozpoznanie św. Marii Magdaleny jest możliwe tylko dzięki dość dobrze czytelnemu zarysowi puszki. W obrębie czarnego konturu zachowały się ślady wypełnienia barwnego.
Polichromie zostały wprowadzone na sklepienia ok. 1400 r., w późniejszym okresie pokryte pobiałami. Ich obecność stwierdzono w 1891 r. (ACTA DER KOENIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909, J. Heise, dane z maja 1892, s. 193–196). Część z nich jest czytelna na fotografiach z końca XIX wieku, część została odsłonięta i uczytelniona dopiero podczas renowacji, prowadzonej przez W. Podlaszewskiego w l. 1930–1931 pod nadzorem G. Chmarzyńskiego. Kolorystyka miała wówczas zostać odtworzona według oryginału; nie uczytelniono przedstawień figuralnych na wysklepkach (umieszczono tam ornamentalne kompozycje, zob. dok. fot.: Herder-Institut w Marburgu, sygn. 202654). Informacje o pracach podawała prasa codzienna: „Słowo Pomorskie”, 1930, nr 181 (7 VIII), s. 7. Prace konserwatorskie prowadzono także w l. 70.–80. XX w. (bez dokumentacji, zob. TAJCHMAN 2005 (2), s. 460).
Zasklepienie prezbiterium i korpusu było ostatnią fazą średniowiecznych prac budowalnych w kościele, która nastąpiła na przełomie XIV i XV w. Polichromie – wykonane dla całego korpusu i prezbiterium według jednego systemu (z wyjątkiem pokrycia całych profili żeber chóru szarością) należą zatem do najpóźniejszych partii wystroju architektury. Przedstawienia św. Barbary i św. Katarzyny noszą cechy stylu międzynarodowego ok. 1400; wskazują na to ujęcia kompozycyjne, budowa postaci o wąskich ramiona, ufryzowanie włosów, typy koron, kostiumy.
Brak.