Dekoracja malarska systemu sklepiennego krużganka, pocz. XVI lub przełom XIV i XV wieku

POMIAR NIEDOSTEPNY.

Nawa północna (dawny krużganek), 1. przęsło od wschodu, sklepienie oraz fragment filara narożnego.

  • Tempera na pobiale wapiennej.
  • Na żebrach dekoracja geometryczna w segmentach barwnych – czerwona, niebieska i zielona, z odcinków zygzaka z czołganką.
  • Na wysklepkach sklepiennych strzępiasta, sprężysta, ciemnozielona wić roślinna o suchych formach, z wplecionymi czerwonymi gałązkami, układająca się na wąskich wysklepkach w łukowate fale a na szerokich – w gęste zakola o różnej wielkości. Żebra pokryte ornamentem geometrycznym – ukośne pasy z czołganką w kolorach zieleni, czerni, ugru i błękitu w naprzemiennych sekwencjach. W partii dekoracji zachowanej na fazie filara – zieleń o odcieniu malachitowym, zapewne oryginalna; formy kładzione bardziej miękko i malarsko.

 

____________________________
WPIS: 
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie wpisu:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Dekoracja malarska systemu sklepiennego krużganka,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Polichromia w systemie architektonicznym, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

Spis treści

Stan zachowania

Polichromie po konserwacji w 1971 r., na sklepieniu – zniekształcone nadmierną rekonstrukcją.

Historia

Polichromia odkryta dzięki pracom badawczym w 1971 r., odsłonięta i zrekonstruowana w tym samym roku.

Rozpoznanie

Zdaniem Ryszarda Żankowskiego i Andrzeja Owsianego (ŻANKOWSKI / OWSIANY 1993) oraz Jerzego Domasłowskiego (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998) cała dekoracja malarska wschodniego przęsła miałaby pochodzić z ok. 1500 r., co jednak można poddać dyskusji. Sucha akantowa wić roślinna, malowana zielenią i czerwienią, była popularna w malarstwie ściennym Torunia przez cały XV w. (Łazienna 22, Kopernika 15, kościół świętojański). Ponieważ znajduje analogie w sztuce państwa zakonnego już ok. 1400 r. nie można wykluczyć, że została położona wcześniej – wraz z zasklepieniem kościoła na przełomie XIV i XV w. Sztywna maniera i zafałszowana ciemna kolorystyka, jaką nadano tej wici podczas konserwacji-restauracji, uniemożliwia niestety wyciągnięcie zdecydowanych wniosków.

Dokumentacja historyczna

Brak.

Dokumentacja badawcza

Brak.

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane