Chrystus w Grobie, ok. 1390 (MOT)

2,54 m

LOKALIZACJA: Muzeum Okręgowe w Toruniu (depozyt parafii).

  • Rzeźba z siedmiu kawałków drewna lipowego, polichromowana na gruncie kredowo-klejowym (zidentyfikowane pigmenty: azuryt, biel ołowiowa, cynober, czerwień żelazowa, minia ołowiowa, ugry i ochry; pomiary XRF – J. Raczkowski, 2021); miejscowo złocona na pulment z użyciem dwójnika – zbijanej folii srebrnej i złotej (XRF); plastyczne elementy formowane w gruncie.
  • Figura pełnoplastyczna, przeznaczona do płaskiego ułożenia w pozycji poziomej. Głowa opracowana z trzech stron, silnie spłaszczona w partii tylnej; pozostała partia rzeźby opracowana ze wszystkich stron; korpus i perizonium na całej długości głęboko wydrążone. Cała prawa strona postaci Chrystusa jest nieco większa a także staranniej opracowana, niż lewy bok figury, co wskazuje na przeznaczenie dzieła do oglądu z góry i z prawej strony.
  • Chrystus ukazany jako brodaty mężczyzna o długich włosach i krótkiej dwudzielnej brodzie, odziany w owinięte ciasno wokół bioder, gładko modelowane, oszczędnie sfałdowane perizonium, sięgające kolan. Postać o nieco zachwianych proporcjach (ramiona zbyt krótkie w stosunku do wydłużonego tułowia i nóg) spoczywa w statycznej pozie, podporządkowanej rygorowi osi pionowej i rytmowi kierunków wertykalnych. Ciało opracowane jest syntetycznie, z dbałością o zaznaczenie najważniejszych elementów anatomii i wyeksponowanie śladów męki; zesztywniałe w statycznej pozie (ramiona przylegają do korpusu, dłonie złożone są na podbrzuszu w układzie prawa na lewą, nogi lekko rozstawione i ułożone równolegle do siebie, stopy o rozsuniętych palcach ustawione pod kątem prostym). Głowa Chrystusa jest lekko wychylona w przód (co sugeruje wsparcie jej niegdyś na poduszce). Ekspresyjnie i twardo modelowana twarz jest ascetycznie pociągła, zastygła w śmiertelnym skurczu (z na wpół otwartymi ustami, w których widać zęby i zamkniętymi oczami), wychudzona, o silnie zapadniętych policzkach, zaznaczonych bruzdach okołonosowych i nienaturalnie ostrym nosie z głęboką nasadą oraz z charakterystyczną, głęboką, V-kształtną bruzdą na czole. Polichromia oryginalna: karnacja jasna, włosy brązowe, skrzepy krwi wokół ran oraz smugi krwi na ciele – jaskrawo czerwone; perizonium w kolorze kości słoniowej, z błękitnym podbiciem, złoconą bordiurą oraz wzorem z luźno rzuconych, złotych rombów.

 

________________________________________
WPIS:
 © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Chrystus w grobie…
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Dziedzictwo rozproszone, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dobry, rzeźba po praca konserwatorskich-restauratorskich w latach 2001–2002 (A. Bednarek, D. Żankowska).

Historia

Nie ma żadnych dowodów źródłowych, potwierdzających pierwotny związek rzeźby z kościołem franciszkańskim, choć jest on dość prawdopodobny (pozytywną przesłanką jest istnienie w kościele kaplicy Grobu Bożego, której tradycja może sięgać średniowiecza). Jeszcze w okresie przedwojennym rzeźba pozostawała w kulcie (wykorzystywana do tymczasowych aranżacji wielopiątkowego Grobu Bożego); do badań nad sztuką weszła dzięki inwentaryzacji, prowadzonej w kościele NMP w roku 1960 r. (KRUSZELNICKI 1965, PŁOCKA 1966).  Nie zyskała natomiast eksponowanego miejsca w przestrzeni liturgicznej kościoła – była złożona na emporze. W okresie 5 XI–31 XII 1993 r. trafiła na wystawę czasową Ars Sacra (ARS SACRA 1993) w Muzeum Okręgowym w Toruniu. W latach 2001–2002 poddana konserwacji-restauracji złożona w bernardyńskim Grobie w zachodnim zamknięciu północnej nawy bocznej, którego struktura po pracach konserwatorskich została w pełni wyeksponowana w 2005 r. W 2008 r. trafiła jako depozyt do Muzeum Okręgowego w Toruniu i jest prezentowana na stałej ekspozycji w Galerii Sztuki Gotyckiej.

Rozpoznanie

Do literatury figurę wprowadził KRUSZELNICKI 1965 na marginesie rozważań nad tematem Męża Boleści. Pierwszą, syntetyczną monografię rzeźby opublikowała PŁOCKA 1966, która wskazała na jej prawdopodobne przeznaczenie jako rekwizytu w obrzędach wielkanocnych i na jej prawdopodobny związek z kościołem franciszkańskim. Jej tezy, powtórzone przez Kluczwajd 1993, zostały rozwinięte i uszczegółowione przez Raczkowskich, którzy wskazali na znaczenie tej rzeźby jako reprezentatywnej dla jednego z najprężniejszych warsztatów snycerskich w Toruniu, uchwytnych na przełomie XIV i XV wieku (RACZKOWSCY 2002RACZKOWSCY 2005 (1)RACZKOWSCY 2013 (1). Z jego działalnością można powiązać sporą grupę figur o syntetycznym surowym modelunku i silnej ekspresji na granicy turpizmu, zachowanych na ziemi chełmińskiej (Piety w Świerczynkach i Kijewie Królewskim, Madonna na masce lunarnej z kościoła św. Jakuba, popiersia św. Klary w kościele św. Jana w Toruniu i św. Biskupa w Świerczynkach i in.). Chrystus w Grobie jest wśród nich dziełem największym i najbardziej oryginalnym, o rzadkiej funkcji, poświadczającej wysoką formację intelektualną i aktywne zaangażowania duszpasterskie toruńskich franciszkanów. Figura pełniła z pewnością istotne funkcje w obrębie liturgii Wielkiego Tygodnia; mogła też stanowić element stałej kompozycji Grobu Pańskiego, służącej pozaliturgicznej dewocji w kulcie Męki Pańskiej i Bożego Ciała.

Dokumentacja historyczna

  • Archiwum Wydziału Konserwacji Kurii Diecezjalnej Toruńskiej, bez sygn., aranżacja Grobu Bożego w kaplicy św. Trójcy, l. 30. XX w.?
  • IS PAN, sygn. 199238, 199284, figura na emporze (J. Szandomirski, ok. 1975).
  • Fototeka Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa UMK, sygn. 651 (W. Górski, lata 90. XX w.).
  • RACZKOWSCY 2002, przed konserwacją-restauracją (fot. J. Raczkowski)

 

Dokumentacja badawcza

  • Badania składu pierwiastkowego polichromii: J. Raczkowski, 2021 / 2022, przenośny spektrometr rentgenowski XRF, model HITACHI  XMED Expert 8000 z kolimatorem i kompletem specjalistycznych kalibracji.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

KRUSZELNICKI 1957 (2), s. 97–98

PŁOCKA 1966, passim

KLUCZWAJD 1993 (3), s. 40–41

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 103–104

PILECKA 2002, s. 156

BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), s. 80–81

KLUCZWAJD 2005, nr kat. 2, s. 49–50, il. s. 97

RACZKOWSCY 2005 (1), passim

ROUBA I IN. 2005, s. 517, 525–526

KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2008, s. 167

BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 126–127

KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2009, s. 54–55, il. 13

JAKUBEK-RACZKOWSKA 2009 (3), s. 135

BŁAŻEJEWSKA 2010 (1), s. 180–181

JAKUBEK-RACZKOWSKA 2013 (1), s. 202, 207

JAKUBEK-RACZKOWSKA 2013 (2), 49

RACZKOWSCY 2013(1), s. 115–117

JAKUBEK-RACZKOWSKA 2014, s. 299–300

RACZKOWSCY 2014, s. 295, il.

RACZKOWSCY 2017, s. 113

RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 50–51, 141, il. 14

JAKUBEK-RACZKOWSKA / CZAPSKA 2020, s. 77–79, 111, 115, 119, il. na s. 77 i 78.

Opracowania niepublikowane

RACZKOWSCY 2002, passim