Łuk tęczowy, Chełmno, Karol Eglauer (prace snycerskie), Andrzej Wroński (prace stolarskie), 1728/1729

wys. całkowita 23,24 m, szer. całkowita 10,90 m; głębokość 2,5 m; wys. filarów 12,56 m; krucyfiks 5,4 × 2,2 m

LOKALIZACJA: belka rozpięta pomiędzy nawą główną i prezbiterium, dokładnie w miejscu architektonicznego łuku tęczowego.

  • Struktura architektoniczna i figury drewniane.
  • Figury polichromowane, na białej zaprawie. Warstwa malarska karnacji z kryjącym i laserunkowym opracowaniem szczegółów. Włosy postaci i szaty malowane jednolicie kryjąco. Lokalnie w szatach imitacja brokatu wykonana światłocieniowo linearnymi pociągnięciami pędzla. Perizonium i korona cierniowa Chrystusa oraz detale strojów postaci złocone i (prawdopodobnie) srebrzone, z barwnymi laserunkami.

___________________________________

  • Łuk tęczowy wykonany w konstrukcji pozornie samonośnej o strukturze skrzyniowej.  Ścianki korpusów wykonane z desek. Odciągi w formie metalowych prętów i płaskowników.
  • Łuk tęczowy w formie arkady wspartej na dwóch wysokich i masywnych, czarnych filarach  zwieńczonych łukiem trójlistnym.
  • Filary o kompozycji architektonicznej, z wysokimi cokołami, na których od lica i od wewnątrz korynckie pilastry o attyckich bazach i gładkich trzonach, dźwigające belkowanie, gierowane na osiach pilastrów. Archiwolta profilowana, z wyłamanym kluczem, w barwach czarnej i brązowej, ornament złoty na czerwonym tle, filary czarne ze złoconymi kapitelami. W dwóch dolnych uskokach łuk dekorowany snycersko opracowanym ornamentem: łamaną wstęgą o okrywie łuskowej zakończoną wolutami z wyrastającymi z krawędzi wstęgi liśćmi akantu, poniżej listowiem akantu o falistym przebiegu. Pod łukiem podwieszone złocone girlandy z kwiatami (w tym różą) oraz winnymi gronami; pośrodku każdego odcinka duży kwiaton. Na osi rzeźba szybującego anioła trzymającego oburącz Veraikon i krzyżujące się Arma Christi: krzyż, drabina, lanca z gąbką, włócznia z ostrym grotem, bicz, rózga, młotek. Pośrodku wysoki, wtórny krucyfiks, z uwysmukloną, sztywno napiętą postacią Chrystusa o wyrazistym, acz uproszczonym modelunku, z nogami i stopami ułożonymi równolegle, z głową lekko skłonioną i przechyloną w lewo. Na łuku po obu stronach rozmieszczone rzeźby asysty posadowione na własnych cokolikach. Bezpośrednio pod krzyżem, z lewej strony wyobrażenie klęczącej św. Marii Magdaleny; dalej figury tworzące pary, kolejno: Matka Boża i św. Jan, królowie Dawid i Salomon oraz prorocy Izajasz i Jeremiasz; najniżej, na filarach przed nasadą łuku posadowiona ostatnia para figur św. Apostołów Piotra i Pawła. Wszystkie rzeźby o masywnej, zwartej bryle, uproszczonej, często niepoprawnej anatomii i sumarycznym modelunku, całopostaciowe i stojące frontalnie, z wyjątkiem królów Dawida i Salomona, którzy ukazani w mniejszej skali i w pozie półklęczącej lub półsiedzącej, w lekkim, skręcie bioder i nóg.
  • Św. Maria Magdalena odziana w różową szatę, z rozłożonymi ramionami, lewą rękę wskazując na Chrystusa; głowa odkryta, z rozpuszczonymi włosami spływającymi na ramiona. Matka Boża odziana w żółtą szatę i błękitny płaszcz, w białym welonie, w dynamicznej pozie podkreślonej ruchem draperii, z ciałem o esowatym układzie, z upuszczonymi ramionami i złączonymi dłońmi, skierowanymi na lewo, oraz podniesioną głową z wzrokiem skierowanym ku krucyfiksowi. Św. Jan Ewangelista, odziany w białą szatę i ciemnoczerwony płaszcz na jaśniejszym czerwonym podbiciu z materii wzorzystej, okrywający plecy i przerzucony przez prawe ramię, w sztywnej pozie, z głową okoloną długimi włosami zwróconą w kierunku krucyfiksu oraz prawą ręką zgiętą w ramieniu, wskazującą na ten sam kierunek, lewą skierowaną w bok, ku dołowi, z twarzą zwróconą w kierunku krucyfiksu. Król Dawid ukazany w pozie półklęczącej, odziany w stylizowaną rzymską zbroję, w koronie, z lewym ramieniem wyciągniętym w kierunku centralnej grupy, w prawej dłoni berło i zwieszona karta na której malowana inskrypcja majuskułowa (analogicznie do pozostałych napisów): RESPICE | IN | FACIEM | CHRISTI [TVI] | PSAL [8]3 || (Wejrzyj na oblicze pomazańca [twego], Ps. 84(83), 10).  Król Salomon ukazany w pozie siedzącej, odziany w stylizowaną rzymską zbroję, w koronie, z prawym ramieniem wyciągniętym w kierunku centralnej grupy, w prawej dłoni berło i zwieszona karta, na której inskrypcja: VIDETE [FILIAE SION] | REGEM | SALOMONEM [IN DIADEMATE] CANT 3 || ([Wynijdźcie i] oglądajcie, [córki Syjońskie,] króla Salomona [w koronie]…, Pnp 3, 11). Prorok Izajasz ukazany w pozie stojącej, odziany w czerwoną szatę i ciemny płaszcz, z lewym ramieniem wyciągniętym w kierunku centralnej grupy, z prawej dłoni zwieszona karta na której inskrypcja: CVM | SCELERA|TIS REPV|TATVS / EST. | JSAI 53 || (…ze złoczyńcami został policzony…, Iz 53,12]. Prorok Jeremiasz, lekko łysiejący, z obfitą brodą ukazany w pozie stojącej, odziany w żółtą szatę i ciemny ciemnoczerwony płaszcz przerzucony przez biodra, z prawą, wzniesioną ku krzyżowi ręką, w lewej dłoni zwieszona karta na której inskrypcja: A[D]TENDITE | ET | VIDETE | SI EST DOLO[R SICVT DOLOR MEVS] // (z Lm 1, 12: …obaczcie i przypatrzcie się, czy jest boleść [jako boleść moja]…). Królowie i prorocy zatem ręką wewnętrzną wskazują na Ukrzyżowanego, w ręce zewnętrznej trzymając kartę z identyfikacyjnym napisem, ukształtowaną na sposób chorągwi. Św. Piotr ukazany w pozie stojącej, odziany w żółtą szatę i ciemny płaszcz, z głową zwróconą w kierunku centralnej grupy i z kluczem trzymanym w złożonych na brzuchu dłoniach; przy nim przylegający do muru kościoła słupek na którym kogut. Św. Paweł ukazany w pozie stojącej, z głową zwróconą w kierunku centralnej grupy, z dużym krzyżem po prawej, trzymanym oburącz.

____________________________
WPIS: 
© Franciszek Skibiński  & Michał Woźniak,, 2023

Zalecane cytowanie wpisu:
Skibiński Franciszek, Woźniak Michał, Łuk tęczowy…, 
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wyposażenie i sprzęty o uzusie liturgicznym, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

 

Spis treści

Stan zachowania

Dobry.

Historia

Źródła: 

________________________________________

Umowa na budowę łuku tęczowego, określonego jako „arkus” lub „faciata”, została zawarta 8 listopada 1728 r. Jego wykonawcami mieli być snycerz Karol Eglauer i stolarz Andrzej Wroński, obydwaj mieszkający w Chełmnie (APT, Klasztor franciszkanów-bernardynów w Toruniu, sygn. 6, s. 53–55;   Jakubowska 1965, s. 205–206). W myśl umowy wzorem dla tego dzieła miał być łuk tęczowy w farze chełmińskiej. Wykonawcy mieli dostarczyć strukturę architektoniczną łuku wraz z rzeźbami, z wyjątkiem postaci Chrystusa Ukrzyżowanego, w tym przypadku zdecydowano się bowiem użyć już istniejącej rzeźby („oprócz krucyfiksa, bo ten stary będzie lokowany”). Montaż łuku wymagał usunięcia części stall. Termin oddania gotowego dzieła wyznaczono na dzień święta św. Jana Chrzciciela (24 czerwca) 1729 r.

Pierwotnie na krzyżu mieszczone były dwa wizerunki Ukrzyżowanego: od strony nawy młodszy, zapewne XVII-wieczny, pochodzący z czasów protestanckich, od strony prezbiterium – krucyfiks późnogotycki z ok. 1500 r., który został przeniesiony w 1931 r. na  obecne nieodległe miejsce w nawie głównej, na ścianie północnej w pierwszym przęśle, obok przejścia do zakrystii. Krucyfiks ten został zastąpiony w 1931 r. nowym,  autorstwa Ignacego Zelka, z jedną figurą Chrystusa od strony korpusu nawowego. W tym czasie usunięto też wtórną, szarą warstwę malarską (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 167).

Rozpoznanie

W kontrakcie na budowę łuku tęczowego zawartym w 1728 r. jako wzór wskazano łuk tęczowy w farze chełmińskiej, wykonany ok. 1708/1710 i przypisywany mistrzowi Mattesowi Rodte (stolarz lub snycerz). Istotnie, pomiędzy obydwoma dziełami istnieje duże podobieństwo, obejmujące trójlistny układ, sposób zakomponowania partii ornamentalnych oraz ogólne proporcje, jak również sposób opracowania partii figuralnych. Podobieństwo to podkreśliła już Bogna Jakubowska (Jakubowska 1965, s. 198) oraz Bartłomiej Łyczak (Łyczak 2018, s. 89). Ten drugi wskazał zwłaszcza na podobieństwo figur, obejmujące proporcje, opracowanie draperii i twarzy. Jego zdaniem podobieństwo jest tak duże, że obydwa zespoły rzeźbiarskie można hipotetycznie przypisywać jednemu snycerzowi, być może czeladnikowi lub współpracownikowi Mattesa Rodtego. Z łukiem mariackim łączono też łuk tęczowy w toruńskim kościele pw. św. Jakuba (Jakubowska 1965, s. 196, 198). Dzieło to zostało wykonane w latach 1732/1733 przez osiadłego w Lubawie rzeźbiarza Jerzego Judę Tadeusza Dąbrowicza (WARDZYŃSKA 2010, s. 330–342). O ile jednak ogólna kompozycja górnych partii obydwu łuków jest podobna – poza faktem, iż łuk świętojakubski podwieszony jest na naściennych konsolach – duże różnice występują w detalu, a zwłaszcza w partiach figuralnych. Dzieła te są potwierdzonymi źródłowo dziełami odrębnych warsztatów, prowadzonych przez Eglauera i Dąbrowicza.

Dokumentacja historyczna

  • IS PAN, pozytyw, widok wnętrza kościoła w kierunku wschodnim, przed 1939 r.
  • MOT, sygn. A. 1585

Dokumentacja badawcza

Brak danych

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane