Balustrada północna empory, 2. poł. XIV w.

Segmenty (licząc od wschodu): 1) 421 × 92–94,5 cm; 2) 490 × 90,5–92,5 cm; 3) 475 × 105,5–106,5 cm; 4) 472 × 107, 5 cm; 5) 479 × 106,5 cm; 6) 465 × 111 cm

LOKALIZACJA: na emporze północnej, odgradza jej przestrzeń od  wnętrza nawy głównej na całej długości.

  • Drewno dębowe, bejcowane. Dekoracja snycerska od strony nawy była pierwotnie polichromowana (TAJCHMAN 2005 (2), s. 444: tło ciemnozieloni ciemnoniebieskie, maswerki o pomarańczowych brzegach i ugrowym wypełnieniu). 

________________

  • Bariera – balustrada pełna – składa się z sześciu segmentów, odpowiadających szerokości przęseł. Od strony rewersu nie mają dekoracji (zob. niżej, konstrukcja). Od strony nawy w każdym umieszczone są maswerkowe dekoracje snycerskie: po 6 płycin z maswerkową rozetą (jedynie w 1. prześle rozet jest 5, a w. 4. – dekoracja została wtórnie usunięta). Rzeźbienia w każdym segmencie wykonano wraz z ramą i osadzono w zewnętrznej powłoce, nałożonej na konstrukcję z desek. Każda z rozet rzeźbiona jest wg innego schematu, pojawiają się m.in. układy lacet, rotujący rybi pęcherz, układ gwiazdy, czwórliście, motywy skrzydłowe.

___________

  • KONSTRUKCJA: Struktura każdego z segmentów składa się z dwóch poziomych belek i umieszczonych pomiędzy nimi elementów deskowych oraz graniakowych o zróżnicowanej wielkości i układzie, struktura bariery opracowana została w konstrukcji ramowo-płycinowej. Obiekt wykazuje również w budowie pewną analogię do rozwiązań stosowanych w konstrukcjach wieńcowych mebli skrzyniowych (funkcja belek zbliżona jest do roli wieńca, dzięki któremu możliwe jest połączenie i usztywnienie elementów deskowych). W przypadku bariery ramę wyznaczają dwie belki (będące ramiakami poziomymi) oraz dwa elementy deskowe o znacznych wymiarach szerokościowych (będące ramiakami pionowymi). Wyróżnione elementy ramy scalono ze sobą przy pomocy złącza czopowego krytego.  Wskazana rama podzielona została na kilka kwater przy pomocy graniaków (ramiaków pośrednich), które połączono z belkami, wykorzystując złącze czopowe kryte. Następnie pomiędzy elementami konstrukcyjnymi tworzącymi ramę umieszczono dwuwarstwowy układ desek. Pierwszą z warstw tworzą deski w układzie wertykalnym scalone ze sobą w sposób równoległy wzdłużny przy pomocy złącza wręgowego prostego. Do połączenia tego deskowania z ramą wykorzystano trzy rodzaje złącz: złącze pełno-wpustowe, złącze na styk i wręgowe. Drugą warstwę wyznacza układ elementów deskowych tworzących płyciny ze snycerską, ażurową dekoracją maswerkową. Wskazane płyciny scalono z ramą poprzez złącze pełno-wpustowe i wręgowe. Konstrukcja pełnej ramy występuję we wszystkich częściach bariery oprócz segmentu zlokalizowanego w pierwszym przęśle (w przypadku tego segmentu, jej główna struktura opiera się na konstrukcji ramy niepełnej na którą składają się dwa ramiaki poziome i jeden pionowy. Konstrukcja ta jest rozwiązaniem wtórnym).

_______________________
WPIS:
©  Juliusz Raczkowski @ Weronika Kofel, 2024

Zalecane cytowanie:
Raczkowski Juliusz, Kofel Weronika, Balustrada północna empory,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Elementy małej architektury i stolarka budowlana, 2024
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu

Spis treści

Stan zachowania

Stan zachowania jest w miarę dobry, występują lokalne uszkodzenia mechaniczne i ubytki w obrębie dekoracji maswerkowej. W pierwszym przęśle od wschodu segment najbardziej zniszczony (zapewne wielokrotnie demontowany), naruszony przez drewnojady.

Ubytki w dekoracji: analiza przebarwień widocznych po stronie awersu bariery, na belce wyznaczającej ramiak poziomy górny, pozwala stwierdzić, że na wskazanym elemencie zlokalizowana była ażurowa dekoracja snycerska w formie fryzu złożonego z rybich pęcherzy >>. Snycerska dekoracja znajdowała się również na awersie elementów deskowych, w strukturze konstrukcyjnej spełnionych rolę ramiaków pionowych. Elementy zdobnicze tego rodzaju zachowały się w segmencie pierwszym oraz fragmentarycznie w przęśle drugim i trzecim – prawdopodobnie drobny fryz wieńczył całą barierę.

Przekształcenia strukturalne: Analiza struktury konstrukcyjnej obiektu oraz jej stanu zachowania pozwala zauważyć także, że segmenty bariery zlokalizowane w przęśle 1. i 4. zostały częściowo zdemontowane, natomiast ponowny ich montaż przyczynił się do przekształcenia ich pierwotnej formy. W przęśle 1.  dwie rozetowe płyciny rewersu>> wydają się nieintegralne – średnica rozet jest większa, są inaczej osadzone w ramach (bez obramień). W przypadku segmentu w 4. przęśle, w trakcie inwentaryzacji stwierdzono znaczne i liczne niespasowanie elementów konstrukcyjnych. Odnotowano również duże uszkodzenia profilowanej krawędzi deskowania, widocznego po stronie rewersu.  Wskazany zakres zniszczeń oraz sposób scalenia z belką górną, wskazuje, że wypełnienie deskowe w barierze w całości zostało zdemontowane. W omawianym segmencie do dnia dzisiejszego nie zachowała się również forma dekoracyjnych, ażurowych płycin>>, >>. Obecnie na jednym z ramiaków pionowych, zachował się jedynie fragment dekoracji snycerskiej.  Znaczne zniszczenie wskazanych elementów może wskazywać, że obiekt mógł być demontowany kilka razy.

Polichromia: jeszcze w latach 30. XX w. na powierzchni maswerków odnotowano relikty polichromii i złoceń, po których obecnie nie ma śladu.

Dokumentacja fotograficzna

Historia

Brak źródeł historycznych, dotyczących historii bariery, o czasie jej wprowadzenia można wnioskować na podstawie badań dendrochronologicznych, a o jej późniejszych losach – w oparciu o stan zachowania i historię innych elementów wyposażenia.

Oryginalne dębowe segmenty balustrad o przetrwały we wszystkich sześciu przęsłach nawy bocznej, choć uległy przekształceniom w okresie nowożytnym. Niektóre segmenty były przynajmniej dwa razy demontowane – na początku XVII wieku, kiedy rozpoczęto budowę prospektu organowego (co najmniej dwa segmenty, w 1. i 4. przęśle) oraz w 1653 roku w związku z budową epitafium Anny z Leszczyńskich Potockiej. Ostatni segment bariery od strony zachodniej skrócono w 1627 r. przy okazji budowy empory zachodniej>>, >>. Na parapetach i rewersach bariery zachowały się liczne nowożytne graffiti, przede wszystkim z XVII i XVIII w., ale też  z XIX  i pocz. XX w. – pozostawione przez uczniów Gimnazjum Akademickiego oraz chórzystów / organistów (RACZKOWSKI 2019, s. 19). Podczas restauracji w l. 30. XX w. maswerki bariery oczyszczono do gołego drewna, usuwając ślady dawnej polichromii (TAJCHMAN 2005 (1), s. 444).

Rozpoznanie

Na podstawie analizy konstrukcyjnej bariery i zaobserwowanych różnić pomiędzy formą poszczególnych jej elementów można stwierdzić, że budowa obiektu nie została zaplanowana i wykonana w jednym etapie. Poszczególne belki są osadzone pomiędzy filarami za pomocą zróżnicowanego systemu kotwienia segmentów z filarami (na etapie budowy nie pozostawiono gniazd pod balustrady).

Rozpiętość czasowa datowania elementów w poszczególnych przęsłach wynosi ok. półwiecza, ale wobec braku porządku w ich lokalizacji trudno ustalić ścisłą chronologię budowy balustrady.  Najstarsze części konstrukcyjne tego zabezpieczenia – belki poręczy wykonane z drewna ponad stuletnich dębów – pochodzą z lat pięćdziesiątych wieku XIV (świadczy to, że kościół zgodnie z najnowszymi ustaleniami, już z wówczas stał i zaczęto wyprowadzać elementy wykończenia stolarskiego), najmłodsze – z przełomu XIV i XV stulecia. Wykończenie poręczy w przęsłach drugim, trzecim i czwartym od wschodu dodatkową belką, z profilowaną listwą od strony nawy, jest późniejsze, najpewniej nowożytne, a jego wprowadzenie mogło nastąpić przy okazji montażu prospektu organowego. O jednolitym oddziaływaniu decyzje dekoracja maswerkowa (z wyjątkiem dwóch płycin w przęśle 1. – integralna), datowana w literaturze na ok. 1500, którą jednak należy osadzić w czasie tak, jak najmłodszy z segment – ok. 1400 roku. Formy maswerków znajdują swoje analogie w dekoracji stall, i powstały najpewniej w rytm samym warsztacie, w tym samym czasie. Geneza formalna detali daje się wywieźć z architektury środkowo-europejskiej ost. ćw. XIV w.

Dokumentacja historyczna

Dokumentacja badawcza

  • Badania dendrochronologiczne (Barbara Gmińska-Nowak, Tomasz Ważny, 2021). Z balustrady pobrano 10 prób. Wykonano odwierty w każdym przęśle. 8 prób to drewno dębowe (bez zachowanego bielu), dwa wywierty pochodzące z trzeciego przęsła od zachodu, pobrano z elementów sosnowych. Wydatowano 7 prób dębowych, uzyskując wyniki: 1393+x/-6 (przęsło I); 1353+x/-6 (przęsło II); 1382+x/-6 (przęsło III); 1374+x/-6 (przęsło III i IV); 1400+x/-6 (przęsło V), na podstawie synchronizacji z chronologiami wzorcowymi z Mazowsza, oraz lokalnymi: Gdańsk, Łomża i Pułtusk.

 

 

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane