Aplikacje złotnicze obrazu Św. Rozalii, bł. Juty i bł. Doroty z Mątowów, partacz Thomas Friedeck, po 1708 / Jan Letyński (?) po 1771 (MDT)

Aplikacje św. Rozalii: płaszcz – 88 × 32,5 cm; dolna część sukni – 71,5 × 44 cm; kaskady płaszcza – 56  × 18,5 cm; 51 × 13,5 cm; chusta z wiankiem –36 × 34,5 cm; nimb promienisty – 35 × 32,5 cm; aplikacje bł. Juty: górna część szaty 73,5 × 41,5 cm, dolna część szaty 40,5 × 38 cm; chusta – 26 × 29,5 cm); aplikacje bł. Doroty z Mątowów: górna część szaty 83,1  × 36 cm, dolna część szaty 28,5  × 33,5 cm; chusta 27,5  × 32 cm.

LOKALIZACJA: Muzeum Diecezjalne w Toruniu, nr inw. MDT/Z/148A-E; MDT/Z/148F-H; MDT/Z/148I-K

  • Srebro 14-łutowe, 12-łutowe i 10-łutowe; elementy złocone techniką ogniową amalgamatem rtęciowym; blacha srebrna trybowana, puncowana, w partii korony św. Rozalii polichromowana (zidentyfikowane pigmenty: czerwień żelazowa, cynober, badania składu pierwiastkowego XRF wykonane w 2020, J. Raczkowski).

__________________________

  • Aplikacje przesłaniające postać św. Rozalii składają się z pięciu blach (pierwotnie było ich sześć) obejmujących postać świętej (bez twarzy, stóp i dłoni): Największa w kształcie górnej części szaty wierzchniej wraz z różańcem jest trybowana w spłaszczone, regularne rurkowate fałdy, z wypukłą imitacją kameryzacji i puncowaną wicią roślinną na bordiurze. Powierzchnię szaty zdobi gęsty, płynny, dość płasko repusowany ornament złożony z suchego akantu, przeplatającego się z wąską taśmą, tworzącą symetryczne układy esownic, charakterystyczną dla ornamentu wstęgowo-cęgowego. Blacha w kształcie dolnej części sukni pokryta kwiatami na fakturowanym tle (niektóre z ulistnionymi łodygami); dwie blachy w kształcie dolnych części płaszcza – lewej i prawej kaskady – zdobione suchym akantem i imitacjami kamieni szlachetnych i dwie blachy w kształcie chusty z wiankiem finezyjnie uformowanych, plastycznych róż, które zostały dodatkowo wykończone malarsko cynobrem i czerwienią żelazową. Pierwotnie – jedna blacha w formie nimbu promienistego z naprzemiennie ułożonymi promieniami prostymi i ognistymi, odnaleziona przy okazji prac Inwentarza Sztuki Torunia w skarbcu kościelnym.
  • Aplikacje przesłaniające postacie bł. Juty i bł. Doroty z Mątowów składają się z ośmiu blach: Cztery blachy obejmują postacie błogosławionych (bez twarzy, stóp i dłoni) – pokrywają szatę bł. Juty (otwór na dłonie) oraz szatę bł. Doroty z Mątowów. Płaszcze patronek pruskich na całej powierzchni zdobią dużych rozmiarów, dekoracyjne grzebienie i muszle rocaillowe oraz drobne, naturalistycznie traktowane kwiaty na gałązkach, o płynnych liniach konturów kwiatostanu i liści (tulipany, kwiaty wielopłatkowe z fakturowaną powierzchnią płatków). W części dolnej płaszcze zdobią duże motywy rocaillowe zbliżone kształtem do rogów obfitości. Dwie blachy w kształcie atrybutów indywidualnych – serce z dwoma strzałami oraz tarcza słoneczna o ludzkiej twarzy i dwie blachy w kształcie chust. Dwie aplikacje w formie nimbów promienistych z promieniami prostymi i ognistymi nie zachowały się. Stan zachowania dobry, widoczne przetarcia na wszystkich aplikacjach oraz zaczernienia wynikające z oksydacji srebra. W niektórych miejscach niewielkie odkształcenia blach, w szczególności w miejscach przytwierdzenia aplikacji do obrazu (krańce chust i zewnętrzne krawędzie szat postaci), delikatnie zniekształcone fragmenty atrybutów (serce przebite strzałami, tarcza słoneczna o ludzkiej twarzy, krzyż).
  • Znaki złotnicze: aplikacje przesłaniające postać św. Rozalii – na płaszczu: znak miejski Torunia (cecha fałszywa z ok. 1711 r.); znak warsztatowy złotnika – Thomasa Friedecka: inicjały TF w prostokącie, aplikacje przesłaniające postaci bł. Juty i bł. Doroty z Mątowów – na górnej i dolnej części szaty bł. Juty i na dolnej części szaty bł. Doroty z Mątowów: znak probierczy Jeana Mazarguila z lat 1767–1775 – litera „M” w owalu; znak warsztatowy złotnika – inicjały SJ (?) w prostokącie; znak próby – 10.

____________________________________

WPIS: ©  Juliusz Raczkowski i Paulina Piotrowska, 2022

Zalecane cytowanie:
Raczkowski J., Piotrowska P.,  Aplikacje na obraz Patronek Pruskich.
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół Św. Jana – Dziedzictwo rozproszone, 2022
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Stan zachowania dobry.

Historia

Pochodzą z obrazu z ołtarza św. Rozalii, znajdującego się do 1946 r. w kościele pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu (obecnie w Starogrodzie). Aplikacje na postać św. Rozalii powstały z fundacji cechu miernickiego Miasta Torunia reprezentowanego przez braci starszych cechu – Szymona Ratajskiego, Andrzeja Popkowicza, Jerzego Waskowicza i Wojciecha Krolika. Na ich wykonanie 10 września 1708 r. cech przeznaczył puchar o wadze 11 grzywien, co potwierdzają zapisy w Księdze Bractwa Miernickiego pod tą datą: „Roku Pańskiego 1708 Dnia 10 Miesiąca Września / Za Urzędu Braci Starszych Sławetnego Cechu Miernickiego to jest Szymona Rataiskiego Andrzeya Popkowicza Jerzego Waskowicza Woyciecha Krolika stała się zgoda uchroniając się od teraźniejszej Plagi Boskiej iż wilkom srebrny w kościele S. Jana ofiarowany przy mszy Świętey publicznie na sukienkę S. Rozalii, który ważył grzywien jedenaście oddali dla wieczney pamięci / Na co się podpisuią Bracia Starsi / Szymon Rataiski / Andrzey Popkowicz / Jerzy Waskowicz / Wojciech Krolik / Świadek tego / Szymon Pucuk / Andrzey Błazejowicz”. Puchar przeznaczony na wykonanie aplikacji przesłaniających postać św. Rozalii odebrał dziekan Jan Michał Dutkiewicz: „Roku Pańskiego 1708. Dnia 10 września / Ja nizey wyrażony zeznaie iako od sławetnego Cechu Miernickiego Miasta Torunia odebrałem ofiarowany publicznie Puhar alias Vilkum w kościele S. Jana przy mszy S. na sukienkę S. Rozalii, który ważył grzywien jedenaście […] Roku Pańskiego 1708. Dnia 10 września / Jan Michał Dutkiewicz Dziekan Chełmienicki Pleban Papowski, Proboszcz S. Rozalii w Toruniu” (Archiwum parafii świętojańskiej w Toruniu, Księga Bractwa Tragarzy, Bractwa Miernickiego i Bractwa Trzeźwości, brak paginacji). Pierwsze srebrne aplikacje na obrazie najwcześniej wspomniane są w wizytacji dekanalnej kościoła świętojańskiego z 1724 r., zob. Visitatio Decanalis – Kretkowski, k. 5v. Komplet składający się z sukienki na szatę św. Rozalii, welonów i nimbów wszystkich trzech niewieścich postaci, ich atrybutów i różańców, wzmiankowany jest w Visitatio generalis 1740, srebra, nr 22 (bp) oraz (bez aplikacji na różańce) w Inventarium Ecclesiae 1749, k. 18v, 19r.

Aplikacje na postaci patronek pruskich powstały z inicjatywy ks. Macieja Frywalskiego (ur. ok. 1706, zm. 6 lipca 1779) – komendariusza toruńskiego kościoła pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w latach 1734–1740 i 1747–1774 i prebendarza ołtarza św. Rozalii oraz z fundacji cechu miernickiego, co potwierdza adnotacja zawarta w inwentarzu kościoła świętojańskiego z 1749 r. z późniejszą aktualizacją   (Inventarium Ecclesiae 1749, k. 28v). Ozdoby wykonane zostały z dziesięciołutowego srebra o wadze 15 grzywien i 14 łutów. Całkowity koszt ich powstania wyniósł 391 zł 6 gr, z czego 304 zł 24 gr to cena kruszcu (19 zł 6 gr za grzywnę), natomiast 86 zł 12 gr – opłata za robociznę, liczona po 5 zł 12 gr od każdej grzywny srebra. Na ten cel z kasy kościelnej przekazano 100 zł, natomiast opiekujący się ołtarzem św. Rozalii cech mierników zboża ofiarował 3 grzywny srebra o wartości 57 zł 18 gr. Pozostałą sumę, a więc 233 zł 18 gr, pokrył Frywalski. W inwentarzu wymieniono także nazwisko twórcy aplikacji, toruńskiego złotnika Jana Letyńskiego (niestety bez potwierdzenia w zachowanych znakach złotniczych na aplikacjach).

Fundacje aplikacji były związane z rozwojem kultu lokalnych patronek oraz z zagrożeniem epidemicznym w mieście w 1708 r. Usunięto je z obrazu w 1946 r., od 2020 r. eksponowane w MDT. W 2022 r. prezentowano je na wystawie czasowej Dioecesis nostrae patroni – wspólne dziedzictwo diecezji chełmińskiej i toruńskiej, Muzeum Diecezjalne w Toruniu
25 III–31 VIII 2022 (zob. DIOECESIS NOSTRAE PATRONI 2022 , nr kat. 2).

Rozpoznanie

Aplikacje są dowodem niegasnącego kultu św. Rozalii i Patronek Pruskich, trwającego od momentu translacji relikwii przynajmniej do końca XVIII wieku. Blachy przesłaniające postać św. Rozalii oraz welony patronek pruskich wykonano w latach 1708–1711 w czasie trwania tragicznej w skutkach dżumy – ufundowane tuż po ogłoszeniu w mieście epidemii, stanowią one szczególne świadectwo praktyk religijnych w dobie takich zagrożeń. W dotychczasowej literaturze przedmiotu znak warsztatowy złotnika Thomasa Friedecka, wybity na aplikacji przesłaniającej płaszcz św. Rozalii, błędnie odczytywano jako inicjały IT lub ET w prostokącie, przez co do 2020 r. pozostawał w zasadzie nierozpoznany. Został zidentyfikowany podczas inwentaryzacji prowadzonej na potrzeby realizacji projektu „Inwentarz sztuki Torunia” przez dr. hab. Michała Woźniaka, prof. UMK.

Aplikacje na szaty Patronek Pruskich to jedna z wielu fundacji Macieja Frywalskiego dla kościoła świętojańskiego i innych kościołów regionu (ŁYCZAK 2020 ); wspólna fundacja potwierdza stałe zaangażowanie bractwa mierników w opiekę nad ołtarzem. Cechy imienne wybite na aplikacjach obejmujących suknie bł. Juty i bł. Doroty z Mątowów odczytywano jako „JS” i błędnie łączono ze złotnikiem toruńskim Józefem Staniszewskim, który został mistrzem dopiero w 1793 r.; zdaniem ŁYCZAKa 2020 należy wziąć pod uwagę atrybucję Janowi Letyńskiemu, jednak na zachowanych aplikacjach nie ma wybitego znaku „JL”, jakim posługiwał się ten mistrz.

Zachowana blacha w kształcie dolnej części sukni św. Rozalii nie była wcześniej w literaturze powiązana z żadnym obrazem z kościoła świętojańskiego w Toruniu. Badania przeprowadzone w 2020 r. w ramach projektu naukowo-badawczego Inwentarz sztuki Torunia, realizowanego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki MNiSZW nr 0122/NPRH6/H11/85/2018 pozwoliły powiązać ją z pozostałymi aplikacjami przeznaczonymi do obrazu św. Rozalii, bł. Juty i bł. Doroty z Mątowów, od tej pory eksponowane są razem w MDP. Przy okazji prac Inwentarza Sztuki Torunia w skarbcu kościelnym w 2023 r. udało się również odnaleźć promieniste nimby dla postaci bł. .Juty i św. Rozalii.

 

Dokumentacja historyczna

  • Instytut Historii Sztuki UJ w Krakowie, sygn. P009135 (J. Assam).

Dokumentacja badawcza

    • pomiary składu stopu XRF, J. Raczkowski, 2022

 

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

WERNICKE 1858, s. 59–63.

Literatura

MAKOWSKI 1932, s. 124.

KLUCZWAJD 2002, , s. 50–51, nr kat. 86–87, il. 86a–h na s. 125–126 i 87 na s. 127.

WOŹNIAK 2012, s. 233, przyp. 75.

GRABOWSKA-LYSENKO 2020, s. 8.

ŁYCZAK 2020, s. 213–214, il. 12 na s. 434.

GRABOWSKA-LYSENKO 2021, s. 178–180, il. 21, 23, 26.

DIOECESIS NOSTRAE PATRONI 2022, s. 314-316 + il. (J. Raczkowski, P. Piotrowska)

GRABOWSKA-LYSENKO 2022, s. 102.

RACZKOWSKI / BUCŁAW 2022, passim.

RACZKOWSKI / BUCŁAW 2024, passim.

Opracowania niepublikowane