Antaba z głową lwa, lubecki warsztat J. Apengetera (?), 1. poł. XIV w.

LOKALIZACJA: Muzeum Okręgowe w Toruniu, sygn. MT/S/ 1550

  • Odlew pusty na wosk tracony, poczwórny stop odlewniczy: miedź, cyna, cynk, ołów + przymieszki (XRF),
  • Procentowy udział cyny powyżej 10% uniemożliwiał raczej obróbkę na zimno, choć nie można wykluczyć prób cyzelowania konturów, które w niektórych partiach wydają się bardzo ostre. Twarda forma całej maski, płaski, ostro potraktowany wieniec liści o ostrym linearnym użyleniu oraz kanciaste, jakby fasetowe opracowanie niektórych detali, np. białek oczu, wskazują, że wykorzystano twardy wosk modelarski, obrabiany nożem i płaskimi narzędziami.

__________________________

  • Głowa lwa o szczupłym pysku i spiczastych uszach, wąskim nosie oraz wąskiej paszczy, która jest dość mocno rozchylona, uwidaczniając zęby, z których przednie kły stykają się ze sobą. Z paszczy zwisa wąski język (lew zdaje się dyszeć jak warujący pies). Oczy są wąskie, lancetowate, o kącikach opuszczonych w dół, okolone prostymi wrębami „rzęs”, tęczówki drążone.  Wokół głowy linearnie kszatłtowana grzywa (zachował się tylko rysunek nasady włosów.

____________________________________

WPIS: ©  Monika Jakubek-Raczkowska, 2024

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska M., Antaba z głową lwa
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół Św. Jana – Dziedzictwo rozproszone, 2022
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Obiekt zachował się niekompletny, bez dekoracyjnej tarczy i bez pierścienia kołatki.

Historia

Dokumentacja sprzed II wojny światowej utrwaliła wygląd antaby osadzonej w drzwiach południowego portalu prezbiterium, z pozostałościami po wieńcu, składającym się pierwotnie z 9 płaskich liści winnej latorośli (podobnie jak u innych XIV-wieczne antab z obszaru bałtyckiego, szczególnie z kręgu Lubeki). Rekonstrukcja wieńca liści, wykonana w oparciu o utrwalony na dawnych fotografiach zachowany jeszcze wówczas fragment wskazuje, że lokalizacja w drzwiach południowych była wtórna.

Antaba w całości nie zmieściłaby we wrotach – wprawdzie naruszono dla jej osadzenia fragment listwy po prawej stronie; ale u dołu pozostawiono aplikację w kształcie gwiazdy. Dzieło albo w momencie osadzenia było już uszkodzone, albo  celowo je pozbawiono przynajmniej części wieńca. Można zgodzić się w funkcjonującą w literaturze tezą, że tak prestiżowy obiekt był najpewniej ozdobą portalu głównego. Wówczas też funkcję antaby można by poszerzyć o aspekty jurydyczne.

Rozpoznanie

Antaba toruńska należy do grupy o art. proweniencji lubeckiej, zw. „apengeterami”. Jak wskazała Ursula Mende – może być dziełem głównej lubeckiej pracowni Jana Apengetera.

Do lwów, typowych dla tej pracowni (np. z nagrobka pb. Bocholta w lubeckiej katedrze) zbliżona jest budowa czaszki i trójkątnego, zwężonego pyska, migdałowe oczy o wywierconych źrenicach i długich rzęsach. Warto jednak zwrócić uwagę na indywidualizm tej maski: nie powtarza ona cech twórczości Apengetera tak wiernie, jak inne przypisywane mu antaby, np. z Kołobrzegu czy Rostocka. Inne są proporcje drobnego wąskiego nosa, wielkość i kształt uszu (małe i spiczaste), pod oczami pojawiają się charakterystyczne długie rzęsy. Pod względem szczegółów antaba toruńska jest bliższa luźniej wiązanym z Apengeterem akwamanilom.

Dokumentacja historyczna

  • Antaba na drzwiach prowadzących do prezbiterium po stronie południowej kościoła – fot. lipiec 1915 (Teka Koernera, zbiory Książnicy Kopernikańskiej)

Dokumentacja badawcza

    • pomiary składu stopu XRF, J. Raczkowski, 2019

 

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane