Św. Jan Chrzciciel, 1350-1360, warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego

8,6 × 1,02; postać: 3,53 m wys.

LOKALIZACJA: nawa południowa, 1. szkarpa, ścianka frontowa.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980)
  • Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek – BROCHWICZ / LIZUN 1980; POKSIŃSKA 1990, s. 11–12): azuryt, cynober, czerń roślinna, czerwień żelazowa, kreda (CaCO3), minia ołowiowa, ugier, zieleń malachitowa, ziemia zielona. Nimb srebrzony na podmalowaniu z cynobru i minii ołowiowej oraz wytrawie olejnej. Podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą (BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR); opracowanie malarskie wielowarstwowe; barwy czyste, nasycone, w karnacji farba wieloskładnikowa, cienie pogłębiane tonalnie (POKSIŃSKA 2005, s. 170), całość wykończona cienkim, finezyjnie kładzionym, czarnym konturem o zróżnicowanej grubości i intensywności.

____________________________

  • Święty ukazany jako smukły, wychudzony starzec o długiej dwuszpicowej brodzie i falujących, jasnobrązowych włosach, utrefionych w zakola po bokach twarzy.
  • Stoi na stylizowanym wycinku „wody”, pod wieżowym baldachimem, na neutralnym szaro-błękitnym tle. Upozowany w lekkim kontrapoście i z nieznacznym skrętem ciała: z torsem i głową ujętą en troi quarts, a udami – frontalnie; prawa noga nieznacznie ugięta w kolanie i ustawiona bocznie, stopy w rotacji zewnętrznej opadają ku dołowi. Całe ciało świętego spowija szara, mocno sfałdowana draperia, ciasno owinięta wokół torsu, odsłaniająca aż do kolan nogi o bosych stopach i tworząca dekoracyjny meandrujący feston na lewym boku. Z prawego ramienia spływa biały szal, modelowany ugrowym walorem; przez jego połę święty podtrzymuje na lewej dłoni niewielkiego baranka z proporcem; wydłużonym palcem wskazującym lewej ręki wskazuje na atrybut.
  • Baldachim w formie wysokiej, ażurowej, stylizowanej, perspektywicznie ujętej wieży pozornej, malowanej szarością i zielenią, z czerwonymi blankami, której hełm, ujęty uskokowymi przyporami i zwieńczony ażurową wieloboczną latarnią z wysokim sterczynowym hełmem, spoczywa na konstrukcji z otwartych na zewnątrz, ażurowych centralnych segmentów. Na osi, nad głową świętego, stylizowane sklepienie palmowe malowane czerwienią, z którego zwiesza się kaganek, powyżej – wimperga.
  • Tło za postacią świętego neutralne, jasne, zielono-szare.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Św. Jan Chrzciciel…,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

Spis treści

Stan zachowania

Malowidło zachowało się dość dobrze, po konserwacji-restauracji w 1990 r., przy czym wierzchnie warstwy opracowania malarskiego są przetarte, co najsilniej widoczne jest w partii tła i postumentu.

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera (ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196): „Johannes der Täufer unter Baldachin, ziemlich gut erhalten“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

Malowidło ze św. Janem należy do najlepszych przedstawień w całym cyklu, o wyjątkowej finezji prowadzenia konturu i czystości modelunku.

Dokumentacja historyczna

  • HEUER 1916, Taf. IX – lewa, H. Gerdom
  • MOT, sygn. A. 1598, 1599 – K. Grimm, marzec 1944
  • IS PAN Warszawa, sygn. 99828 – nn, przed 1931), 64828 – K. Grimm, przed 1939
  • Malowidła przed konserwacją 1988 (DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990, t. 2)
  • KPBC – W. Górski, 2000 >>

Dokumentacja badawcza

  • Dokumentacja IR (J. Raczkowski, 2020)

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

HEUER 1916a, s. 60–64, Taf. VIII–X

, s. 44–45

EHRENBERG 1920, s. 69–71

SYDOW 1929, s. 95

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 510–511

DOMASŁOWSKI 1980, s. 135–136

DOMASŁOWSKI 1981, s. 58

BROCHWICZ / LIZUN 1980, passim

KARŁOWSKA-KAMZOWA 1982, s. 27

DOMASŁOWSKI 1984, s. 126

DOMASŁOWSKI 1990b, s. 19–21

, s. 211, il. 3

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 89–94

DOMASŁOWSKI 2004 (1), s. 122–124

DOMASŁOWSKI 2004b, s. 103–104

BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), s. 60–63, 73–80

POKSIŃSKA 2005, s. 158, 169–171, 179, il. 4–8

LABUDA 2006, s. 407–408, il. V39

KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2008, s. 159–160

BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 120–125

KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2009, s. 48–49

DOMASŁOWSKI 2010a, s. 132–133, ryc. 21

KUNZ 2011, s. 158–159, Abb. 7

STEIN-KECKS 2012, s. 316–318, Farbtaf. 1

JAKUBEK-RACZKOWSKA 2013 (1), s. 198

JAKUBEK-RACZKOWSKA 2013 (3), s. 48

JAKUBEK-RACZKOWSKA 2014, s. 293

RACZKOWSCY 2014, s. 381–383

RACZKOWSKI 2016 (1), s. 134–137

RACZKOWSCY 2017, s. 111–113

RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48

RACZKOWSCY 2023 (3), s. 212–222

Opracowania niepublikowane