Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Malowidła w nawie południowej Dekoracje ornamentalne w “kaplicy anielskiej”, k. XIV w.
1,25 × 0,56 × 0,35 m (E), 1,25 × 0,63 × 0,41 (W)
LOKALIZACJA: nawa południowa, 1. przęsło, ściana południowa.
___________
____________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Najlepiej zachowały się segmenty malowane czerwienią (częściowo retuszowane tratteggio) i żółcieniem po prawej stronie, leżący pomiędzy nimi pas ornamentu malowanego na pobiale jasną farbą jest niemal nieczytelny; po lewej stronie brakuje dwóch pasów ornamentu.
Ornamenty należą najpewniej do całościowej koncepcji malarskiej 1. przęsła i powstały w II fazie wystroju nawy południowej, wraz z Koronacją NMP i Archaniołami.
Ornamenty zostały odnotowane jedynie przez autorów dokumentacji konserwatorskiej DOKUMENTACJA 1990, którzy zaobserwowali, że są prymitywne i schematyczne, zwłaszcza na tle opracowania cyklu postaci na szkarpach. Na ten stan rzeczy wpływa z jednej strony ich słaby stan zachowania, z drugiej – różnice warsztatowe i stylowe (dekoracje pochodzą z II fazy, zostały najpewniej wymalowane razem z Koronacją). Ich charakterystyczne formy nawiązują do idei chórów anielskich, a alternacja kolorów nawiązuje bezpośrednio do tęczowej mandorli, w której tronują Maria i Chrystus.
Brak
Brak
RACZKOWSCY 2023 (3), s. 222-232, zwł. 223