Koronacja Najświętszej Marii Panny z aniołami, k. XIV w.

4,3 × 6,6 m

LOKALIZACJA: nawa południowa, 1. przęsło, ściana południowa.

  • Tempera na pobiale wapiennej.
  • Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek – POKSIŃSKA 1990, s. 9–10; termografia – POKSIŃSKA 2005, s. 172, il. 15–16; badania składu pierwiastkowego XRF – J. Raczkowski, 2020): azuryt, biel ołowiowa (w podmalowaniach), cynober, kreda (CaCO3), minia, zieleń malachitowa, pigmenty żelazowe (ugry, ochry), czerń roślinna. Nimb Chrystusa srebrzony na wytrawie olejnej (pokost).

_________________

  • Pole obrazowe o kształcie poziomego prostokąta. W centrum w mandorli na błękitnym tle tronujące obok siebie postaci Marii (słabo czytelna) i Chrystusa, ukoronowane, o głowach otoczonych dużymi kolistymi nimbami. Maria o jasnych, rozpuszczonych włosach, odziana w biały płaszcz i błękitną suknię; lekko pochylona w stronę Chrystusa, prawą rękę przyciska do piersi, w lewej trzymała atrybut. Zbawiciel odziany jest w białą tunikę i czerwony płaszcz z szarobłękitnym podbiciem; prawą ręką błogosławił, na lewej unosi kuliste jabłko królewskie z wydłużonym szpicem. Rysy twarzy nieczytelne. Wokół mandorli, w dziewięciu kręgach barw (od ciemnej purpury, przez żółcień o różnym nasyceniu, do jasnego błękitu) aniołowie w półpostaci, o długich rozłożystych skrzydłach z wąskimi, wydłużonymi lotkami; po pięć (pierwotnie sześć) w każdym kręgu (wokół sceny głównej w pierwszym kręgu sześcioskrzydli Serafinowie, w drugim – Cherubiny), malowani linearnym monochromatycznym konturem (czarnym lub białym).

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Koronacja Najświętszej Marii Panny…
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Warstwa malarska silnie przemyta, z licznymi ubytkami mechanicznymi, kitami, uzupełnieniami ubytków tynku, zachowana w partii rysunku (lepiej czytelny w IR) oraz podmalowań. Pionowa łata w partii postaci Marii została założona podczas konserwacji w miejscu rozległego ubytku, sięgającego w głąb do ceglanego muru. Detale są nieczytelne, kolory tęczy są rozmyte i trudno rozpoznawalne, postaci aniołów zachowały się szczątkowo.

Historia

Malowidło powstało w II fazie wystroju nawy południowej (k. XIV w.), jako część większego zespołu wraz z malowidłami Archaniołów Michała i Gabriela oraz dekoracją ornamentalną. W bliżej nieokreślonym czasie pokryto je pobiałą. W XVI wieku na ścianie południowej zawieszono epitafium Mochingerów, wokół którego jego ślady były widoczne okiem nieuzbrojonym – zob. fot. MOT, sygn. A. 1592 oraz ACTA DER KOENIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196): „Kleine Darstellungen, in der Mitte jetzt durch ein Epitaph verdeckt anscheinend ein Madonnenbild in breiter kreisförmiger Umrahmung. Nur unbestimmte Farbspuren. Zwei Weihkränze verschlungen“. Demontaż epitafium w latach 1988–1990 (podczas konserwacji malowideł w nawie południowej) umożliwił odsłonięcie i oczyszczenie przedstawienia (DOKUMENTACJA 1990, s. 8–9, 11–13).

Rozpoznanie

Malowidło Koronacji NMP z aniołami zostało wprowadzone na ścianę pierwszego przęsła w ost. ćw. XIV w. jako uzupełnienie istniejącego wcześniej programu i nie stanowiło od początku jego części. Koncepcja artystyczna Koronacji w barwnych kręgach aniołów ma italskie korzenie ikonograficzne (KARŁOWSKA-KAMZOWA 1998), co potwierdza czeską orientację twórcy dzieła. Anielska ikonografia tego unikatowego w Prusach ujęcia Koronacji (dziewięć chórów anielskich) łączyła się zapewne z duchowością franciszkańską. KARŁOWSKA-KAMZOWA 1998 wyeksponowała franciszkański kult maryjny, widząc w obrazie szczególną redakcję Chwały Marii (ukoronowana Bogurodzica jest tu dosłownie „Królową Aniołów”); również zdaniem KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2008KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2009, międzyfilarowa przestrzeń kapliczna łączyła się z kultem maryjnym. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1) BŁAŻEJEWSKA 2010 (2) wskazała na związki z traktatem o kontemplacji – De triplici via – św. Bonawentury, „Doktora serafickiego” (obraz miałby ilustrować kolejne stopnie modlitwy). Interpretację dzieła wiązano ze strefą portalu (Błażejewska 2005, Błażejewska/Pilecka 2009: wizualizacja porta coeli, jako nawiązanie do programów tympanonów katedr francuskich, brama Nieba strzeżona przez anioły).

Jednocześnie ze sceną Koronacji NMP, wystrój przęsła uzupełniono o monumentalne wyobrażenia archaniołów (nawiązujące ujęciem do wcześniejszego cyklu na szkarpach), które dopełniły jego ceremonialny przekaz, związany najpewniej z liturgią; uzupełnieniem systemu dekoracji ścian kaplicy były malowane draperie (zachowana na ściance szkarpy) oraz zgeometryzowane ornamenty sugerujące pióra anielskich skrzydeł. To zestawienie, skoncentrowane na wątkach angelologicznych, zapewne osadzonych w duchowości św. Bonawentury, musiało mieć jakiś związek z patrocinium tego miejsca i jego liturgicznym przeznaczeniem. W dotychczasowej literaturze tej kompleksowości programu przęsła wschodniego nie dostrzegano (jedynie STEIN-KECKS 2012 omówiła malowidła z aniołami nie w kontekście pozostałych przedstawień na szkarpach, lecz jako element oprawy dla Koronacji NMP). Wydaje się, że w przestrzeni tego przęsła mogła funkcjonować niegdyś kaplica, związana z kultem aniołów, być może powiązana ideowo z portalem lub z ołtarzem lektoryjnym.

Cały zespół polichromii pierwszego przęsła powstał łącznie i wykazuje czytelne wpływy malarstwa czeskiego (tzw. drugi styl czeski, krąg Mistrza Emaus). Najprawdopodobniej zostało wykonane przez ten sam toruński warsztat, który w kościele NMP namalował też sceny pasyjne w przęśle zachodnim i Ukrzyżowanie w przyziemiu nawy północnej; najpewniej tożsamy z warsztatem malowideł świetlicy domu przy ul. Żeglarskiej 5 w Toruniu.

Dokumentacja historyczna

  • MOT, sygn. A. 1592 – K. Grimm, marzec 1944, pod epitafium Mochingerów
  • KPBC – W. Górski, 2000 1>>, 2>>

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane

DOKUMENTACJA 1990, s. 8–9, 11–13

,