Św. Michał Archanioł, k. XIV w.

8,1 × 2,06 m, postać 3,97 m wys.

LOKALIZACJA: nawa południowa, 1. przęsło, ściana południowa.

  • Tempera jajeczna na pobiale wapiennej.
  • Zidentyfikowane pigmenty (POKSIŃSKA 1990, s. 6–7): azuryt, czerń organiczna, czerń roślinna, czerwień żelazowa, kreda (CaCO3), zieleń malachitowa, minia ołowiowa.
  • Dobrze zachowane, precyzyjne podrysowanie, czytelne w IR (w tym wykreślona oś pionowa, rysunek dłoni i zarys wcześniejszego projektu twarzy, kładziony swobodnie z ręki).
  • Draperia (badania składu pierwiastkowego XRF – J. Raczkowski, 2020): czerwień żelazowa, biel ołowiowa, ochra; 1,5 × 1,54 m; bez podrysowań; malowana tonalnie z rozbielaniem grzbietów fałd (analogicznie jak płaszcz archanioła Gabriela i płaszcz Chrystusa w Koronacji NMP).

_____________________

  • Archanioł ukazany jako młodzieniec o jasnych kędzierzawych włosach, upozowany frontalnie, o uniesionych w górę i rozłożonych na boki czerwonych skrzydłach z precyzyjnie malowanymi piórami, w błękitnym płaszczu spiętym pod szyją i być może – w lentnerze; w uniesionej nad głową lewej ręce trzyma skierowane pionowo w dół drzewce włóczni, którą przebija smoka. Żółto-czerwony stwór (zachowany fragmentarycznie) leży na plecach, zwrócony z prawo, z wysoko uniesioną rozwartą paszczą.
  • Postać  stoi pod wysokim, sklepionym gwiaździście baldachimem, z wąskim łukowatym oknem na osi; powyżej baldachimu nadbudowana dwupoziomowa, różowo-szara loggia z licznymi ażurami, zza których przebija błękit tła; II kondygnacja loggii trójosiowa, z otwartymi wieżyczkami po bokach i kolejnym podsklepionym baldachimem w centrum. W ażurach tej części – dwie drobne półpostaci proroków w spiczastych czapkach, zwrócone dośrodkowo.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Św. Michał Archanioł…,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Malowidło bardzo słabo czytelne, niemal pozbawione wierzchnich warstw malarskich (silne pudrowanie nastąpiło po odsłonięciu malowidła: DOKUMENTACJA 1990, s. 75; niektóre detale są jeszcze czytelna na obrazie w IR). W centrum – przemalowanie z tłustej, silnie przylegającej pobiały (1931) zakrywające zamurowany ubytek po demontażu epitafium i partie wokół niego (spod tej warstwy udało się odsłonić część skrzydła archanioła i postać smoka pod jego stopami: DOKUMENTACJA 1990, s. 8). Po lewej stronie malowidła liczne pionowe zacieki od góry ku dołowi wzdłuż całej kompozycji.

Historia

Malowidła z archaniołami powstały najpewniej w II fazie wystroju nawy południowej (k. XIV w.). Na malowidle ze św. Michałem zapewne w 1683 r. zawisło epitafium Stadtländerów (zob. fot. KKT); jego fragmenty były widoczne, ale błędnie interpretowane, zob.  ACTA DER KOENIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196): „der Verkündigungsengel unter Baldachin, durch ein Epitaph durchschnitten, Gesicht und Baldachin sehr mitgenommen, Wiederherstellung nicht gut ausführbar. Darunter keine Farbreste“.  Malowidło było nieumiejętnie restaurowane po przeniesieniu epitafium na pn. ścianę prezbiterium w 1931 r. (częściowo zamalowane tłustą, trudno usuwalną pobiałą, zob. fot. MOT). W 1988–1990 poddane badaniom oraz konserwacji-restauracji przez pracownie M. Kozarzewskiego i R. Żankowskiego (DOKUMENTACJA 1990, s. 8); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W literaturze omawiającej zespół malowideł w nawie południowej przedstawienia archaniołów, traktowane jako jego integralna część, wzmiankowane są na ogół marginalnie; w kontekście Koronacji NMP odnotowali je osobno: BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), s. 61, il. 2 i 3; STEIN-KECKS 2012, s. 318; RACZKOWSCY 2017, s. 109, il. 7. O technice wykonania zob.: DOKUMENTACJA 1990, św. Michał Archanioł: s. 9–11, łącznie: s. 63–64; o pigmentach: POKSIŃSKA 1990, s. 6–7.

Monumentalne wyobrażenia archaniołów (nawiązujące ujęciem do wcześniejszego cyklu na szkarpach), powstały jednocześnie ze sceną Koronacji NMP i dopełniły jej ceremonialny przekaz, związany najpewniej z liturgią; uzupełnieniem systemu dekoracji ścian kaplicy były malowane draperie (zachowana na ściance szkarpy) oraz zgeometryzowane ornamenty sugerujące pióra anielskich skrzydeł. To zestawienie, skoncentrowane na wątkach angelologicznych, zapewne osadzonych w duchowości św. Bonawentury, musiało mieć jakiś związek z patrocinium tego miejsca i jego liturgicznym przeznaczeniem. W dotychczasowej literaturze tej kompleksowości programu przęsła wschodniego nie dostrzegano (jedynie STEIN-KECKS 2012, s. 318, omówiła malowidła z aniołami nie w kontekście pozostałych przedstawień na szkarpach, lecz jako element oprawy dla Koronacji NMP). Wydaje się, że w przestrzeni tego przęsła mogła funkcjonować niegdyś kaplica, związana z kultem aniołów, być może powiązana ideowo z portalem lub z ołtarzem lektoryjnym.

Cały zespół polichromii pierwszego przęsła powstał łącznie i wykazuje czytelne wpływy malarstwa czeskiego (tzw. drugi styl czeski, krąg Mistrza Emaus). Najprawdopodobniej zostało wykonane przez ten sam toruński warsztat, który w kościele NMP namalował też sceny pasyjne w przęśle zachodnim i Ukrzyżowanie w przyziemiu nawy północnej; najpewniej tożsamy z warsztatem malowideł świetlicy domu przy ul. Żeglarskiej 5 w Toruniu.

Dokumentacja historyczna

  • KKT, T. 8, nr 8 – H. Gerdom, 1898, dok. z epitafium Stadtländera
  • MOT, sygn. A. 1606, 1607 – K. Grimm, marzec 1944
  • Malowidła przed konserwacją 1988 (DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990, t. 2)
  • KPBC – W. Górski, 2000 >>

Dokumentacja badawcza

  • Dokumentacja IR (J. Raczkowski, 2020)

Zdjęcia uczytelniają schemat kompozycji, podrysowanie, autorskie korekty.

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane

DOKUMENTACJA 1990, s. 9–11, 63–64

POKSIŃSKA 1990, s. 6–7