Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Malowidła ścienne w nawie głównej “Kazanie do ptaków” i “Ekstaza św. Marii Magdaleny”, 3. ćwierć XIV i k. XIV w.
2,2 × 1,7 m
Nawa północna, 5. przęsło pn., nadłucze ślepej arkady.
_____________________
____________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Oba malowidła są bardzo silnie przetarte (miejscami do pobiały lub tynku) i słabo czytelne, o wyblakłej kolorystyce i w zasadzie bez wierzchnich warstw wykończeniowych i detalu (np. twarzy); dekoracja archiwolty jest w dużej mierze uzupełniona tratteggio; powierzchnia wykazuje liczne drobne ubytki a także liczne zarysowania i drobne spękania.
Malowidła powstały w dwóch fazach. Fundatorzy ani kontekst nie są znane.
Odkryte (TAJCHMAN 2005 (1), s. 445) i konserwowane przez Tadeusza Zarembę w 1966 r.; w końcu l. 80. XX w. poddane badaniom technologicznym (BROCHWICZ I IN. 1990).
Malowidła były dotychczas traktowane jako całość i datowane na koniec XIV w.; rozpoznawano w nich ogólnie sceny franciszkańskie lub bardziej precyzyjnie Kazanie do ptaków (BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009) oraz Ekstazę św. Marii Magdaleny; jedynie w raporcie Heisego z 1892 R. (ACTA DER KOENIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909) zawarta jest sugestia, że cała kompozycja nadłucza przedstawia adorację Marii przez zakonników; na banderoli Heise odczytał słowa „mater pietatis”.
Widoczna obecnie dekoracja nadłucza została prawdopodobnie wykonana w dwóch fazach (część lewa powstała nieco wcześniej niż prawa, co tłumaczy nieregularność styku scen po prawej stronie klucza archiwolty) i przykrywa wcześniejszy krzyż konsekracyjny. Partia lewa, z legendą franciszkańską, malowana jest szeroko i zamaszyście, bez podrysowania, a za to z zachowanym gdzieniegdzie wykończeniem czarnym konturem (obuwie adoranta); opaska archiwolty przebiega na warstwie malarskiej; dukt pisma na filakterii, chociaż już nieczytelny, sugeruje datowanie po połowie XIV w. (wczesna forma kursywy gotyckiej); księga jako atrybut to rzadki motyw w ikonografii św. Franciszka, o XIII-wiecznych korzeniach. Zacheuszek drugiej konsekracji (ok 1400?) położony jest na postaci franciszkanina. Scena Ekstazy została namalowana później, być może na starszej kompozycji (patrz zachowany wcześniejszy fragment podziału pola na kwatery nad kluczem archiwolty). Jej modelunek nie jest czytelny (warstwa malarska wykazuje tu silniejszą tendencję do osypywania się), ale w podczerwieni dobrze widać jej lekkie, jakby niedbałe podrysowanie. Biorąc pod uwagę cechy kompozycji, wydłużone sylwety postaci, kaligrafię linii ubioru św. Marii Magdaleny, typy postaci aniołów – dzieło można datować zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami na koniec XIV stulecia. Należy ono do kilku znanych z Prus wyobrażeń tej rzadkiej redakcji ikonograficznej, ale jest jedynym, w którym święta w tej scenie odziana jest w modny strój i okolona mandorlą („ubóstwiona”). Połączenie legendy franciszkańskiej i postaci Magdaleny, choć najpewniej wtórne, mogło łączyć się z rolą ściany północnej jako granicy między ecclesiae fratrum i laicorum. Dobór tematów mógł też wynikać z lokalizacji ambony. Najprawdopodobniej obraz ten jest kaznodziejskim exemplum o wymiarze eschatologicznym (ideał pokuty i nadzieja na zbawienie), ale też łączy się z franciszkańską duchowością: święta, pogrążona na pustyni w unio mistica, miała być dla św. Franciszka ideałem w naśladowaniu Chrystusa; świętego założyciela zakonu nazywano „drugą Magdaleną”.
Brak.
HEUER 1916a, s. 62
DOMASŁOWSKI 1981, s. 58
BROCHWICZ I IN. 1990, passim
DOMASŁOWSKI 2004b, s. 103
BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), s. 85, il. 13
BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 127, il. 112
JAKUBEK-RACZKOWSKA 2014, s. 293, przyp. 43
RACZKOWSCY 2014, s. 387–390, il. 7
RACZKOWSCY 2017, s. 113, przyp. 30
RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 49–50
,