Malowany zaplecek ambony i ornamenty, 1. poł. XVII w.

część środkowa 2 × 0,8 m; część lewa 2,2 × 0,75 m; część prawa 2,6 × 0,75 cm

Nawa północna, filar pomiędzy 3. i 4. przęsłem od wschodu po stronie północnej.

  • Malowidło monochromatyczne, czarną temperą na pobiale wapiennej.

______________________

  • Na ściance czołowej, na całej jej szerokości pomiędzy krawędzią kosza a nasadą baldachimu, malowana czernią i podmalowana miejscowo złamaną czerwienią iluzjonistyczna kompozycja, imitująca architektoniczny zaplecek ambony. Przedstawia pogłębioną zacienioną niszę o półkolistym przekroju, zwieńczoną konchą, pod którą podwieszona jest dekoracyjna szyszka, rzucająca cień.
  • Ścianki boczne filara do połowy wysokości kosza po lewej stronie i do wysokości schodni po prawej – zdobione bardzo plastycznym ornamentem roślinnym malowanym z użyciem czarnego konturu o różnej grubości, budowanym z gęstych, mięsistych, wyoblonych ceowników, podmalowanych światłocieniowo; motywy wypełnione były rozbieloną czerwienią; od góry ornament zwieńczony schematyczną linią prostego gzymsu, od dołu nie ma zamknięcia.
  • Całość modelowana jest bardzo miękko.

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Malowany zaplecek ambony,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

Spis treści

Stan zachowania

Liczne mechaniczne ubytki tynku do lica muru (zwłaszcza na narożach filara i w miejscach mocowań późniejszych obrazów, po których w strukturze tynku pozostały gwoździe), głębokie odspojenia (zwłaszcza po lewej stronie) i spękania tynku; gdzieniegdzie pobieżne (niescalone) uzupełnienia tynku; warstwa malarska silnie przetarta, szczególnie w partii dolnej całej kompozycji; z czerwonego wypełnienia pozostały tylko ślady. Boczne ścianki filara po stronie zachodniej były prawdopodobnie pokryte polichromią także u dołu, aż do posadzki (obecnie w tej części założony jest współczesny tynk).

Historia

Do czasów II wojny malowidło zasłonięte przez obrazy na płótnie z wyobrażeniami gołębicy Ducha św. i św. Piotra i Pawła.

Rozpoznanie

Dokumentacja historyczna

Brak.

Dokumentacja badawcza

Brak.

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane