Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Malowidła ścienne w nawie głównej Malowidło wotywne z łodzią rzeczną, przełom XIV i XV w.
3,2 × 3 m
Nawa główna, 1. przęsło, ściana północna, przy wejściu do prezbiterium.
_________________________
____________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Brak istotnych partii obrazu – u góry całego pasa kompozycji (z głowami świętych, szczytem masztu i reją), w dolnej części nie zachował się cały prawy fragment poniżej łodzi, wraz z inskrypcją. Pozostała powierzchnia malowidła jest silnie przetarta, z wieloma ubytkami mechanicznymi i zadrapaniami.
Być może fundacja (wotywna?) toruńskiego bractwa rybaków. W bliżej nieokreślonym czasie pobielone; odsłonięte w 1966 r., poddane konserwacji przez Tadeusza Zarembę.
Zabytek datowano na lata 1420–30 i traktowano jako wotum dziękczynne za ocalenie z morskiej opresji lub wotum błagalne przed niebezpieczną podróżą morską (DOMASŁOWSKI 1990 (2), s. 39; DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998), fundację łączono z kupcami (BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009; DOMASŁOWSKI 2010 (1)). BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, nie negując wotywnej funkcji, określiły obraz nietrafnie jako Okręt Kościoła. W postaciach świętych słusznie rozpoznano św. Mikołaja oraz Marię, przywołaną być może jako patronka kościoła (BROCHWICZ I IN. 1990). JANKIEWICZ-BRZOSTOWSKA 2005 interpretowała obraz w kontekście lęków związanych z żywiołem wodnym (symbolizują je przedstawienia diabolicznych morskich stworzeń) oraz wiary w opiekę świętych patronów. Pod tym względem kompozycja czerpie prawdopodobnie z ikonografii Cudu św. Mikołaja.
Można przypuszczać, że obecność tego tematu w kościele NMP łączyła się z umową o przyjęciu bractwa rybaków do wspólnoty duchowej prowincji franciszkanów, zawartą w dniu św. Franciszka w 1401 r. Potwierdzałby to styl malowidła, bliski początkowi XV wieku.
Malowidło zostało wykonane przez dobrej klasy warsztat miejscowy, któremu można przypisać także obraz Dobrej i złej modlitwy w kościele św. Tomasza w Nowym Mieście Lubawskim. Rysunek kompozycji jest wprawny, płynny, kładziony lekką linią; zastosowana kolorystyka – bogata (technologicznym wyróżnikiem jest zastosowanie kosztownej importowanej żółcieni cynowo-ołowiowej, zob. BROCHWICZ I IN. 1990). Zwraca uwagę swoboda w oddaniu szczegółów konstrukcji łodzi, bogaty repertuar kostiumów, pogodny nastrój oraz fantazja w oddaniu stworzeń morskich.
Brak.
DOMASŁOWSKI 1980, s. 137
DOMASŁOWSKI 1981, s. 58
DOMASŁOWSKI 1984, s. 133, 238
BROCHWICZ I IN. 1990, s. 5
DOMASŁOWSKI 1990b, s. 39
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 98–99
DOMASŁOWSKI 2004 (1), s. 133–134
DOMASŁOWSKI 2004b, s. 103, il. 223
KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2008, s. 160–161
BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 128, il. 115
KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2009, s. 48
DOMASŁOWSKI 2010a, s. 133
JANKIEWICZ-BRZOSTOWSKA 2005, s. 129–143
RACZKOWSCY 2017, s. 115
RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 52