Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Polichromia w systemie architektonicznym Dekoracja ornamentalna ścian tarczowych krużganka, ok. 1500
Nawa północna (dawny krużganek), relikty polichromii na trzech ścianach tarczowych 1. przęsła od wschodu.
____________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Reliktowy; istniejące pozostałości polichromii są wyblakłe i silnie spudrowane.
Polichromia odkryta dzięki pracom badawczym w 1971 r., odsłonięta i poddana konserwacji zachowawczej w 1971 i 1993 r.
Dekoracje ścian tarczowych są późniejsze od polichromii sklepienia, choć nawiązują do nich ogólnym systemem (zielona liściasta wić z czerwonymi strzępkami). Zarówno owalne miękkie kształty listowia, jak i bujne kwiatony, to cechy typowe dla przełomu XV i XVI w. Znajdują swoje analogie w dekoracjach sklepiennych w nawie północnej kościoła świętojańskiego oraz w dekoracji wnętrz mieszczańskich, m. in. przy ul. Szerokiej 22 i Łaziennej 22. Należą one do ostatniej fazy średniowiecznej modernizacji wystroju kościoła NMP.
Brak.
Brak.