Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Polichromia w systemie architektonicznym Dekoracja malarska systemu sklepiennego krużganka, pocz. XVI lub przełom XIV i XV wieku
POMIAR NIEDOSTEPNY.
Nawa północna (dawny krużganek), 1. przęsło od wschodu, sklepienie oraz fragment filara narożnego.
____________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Polichromie po konserwacji w 1971 r., na sklepieniu – zniekształcone nadmierną rekonstrukcją.
Polichromia odkryta dzięki pracom badawczym w 1971 r., odsłonięta i zrekonstruowana w tym samym roku.
Zdaniem Ryszarda Żankowskiego i Andrzeja Owsianego (ŻANKOWSKI / OWSIANY 1993) oraz Jerzego Domasłowskiego (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998) cała dekoracja malarska wschodniego przęsła miałaby pochodzić z ok. 1500 r., co jednak można poddać dyskusji. Sucha akantowa wić roślinna, malowana zielenią i czerwienią, była popularna w malarstwie ściennym Torunia przez cały XV w. (Łazienna 22, Kopernika 15, kościół świętojański). Ponieważ znajduje analogie w sztuce państwa zakonnego już ok. 1400 r. nie można wykluczyć, że została położona wcześniej – wraz z zasklepieniem kościoła na przełomie XIV i XV w. Sztywna maniera i zafałszowana ciemna kolorystyka, jaką nadano tej wici podczas konserwacji-restauracji, uniemożliwia niestety wyciągnięcie zdecydowanych wniosków.
Brak.
Brak.