Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Polichromia w systemie architektonicznym Dekoracja malarska podłucza arkady krużganka, k. XIII w.
Od wysokości 2,3 m do połowy szerokości podłucza (0,21–0,22 m)
Lokalizacja: nawa północna (dawny krużganek), podłucze między 4. a 5. przęsłem.
__________________________
_____________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Polichromie po konserwacji-restauracji w 1993 r.
Ornament jest prawdopodobnie pozostałością pierwszej dekoracji południowego skrzydła krużganka i świadkiem dawnego zamknięcia tego wnętrza od zachodu. Zasięg polichromii wyznacza najpewniej głębokość ostrołucznej niszy ściennej w dawnej ścianie zachodniej, która została rozebrana podczas rozbudowy kościoła w poł. XIV w., kiedy skrzydło krużganka adaptowano na nawę północną i przedłużano o 2,5 przęsła ku zachodowi.
Skromna, położona dość niedbale polichromia, podobnie jak czerwona malatura na profilu łuku, pochodzą najpewniej z k. XIII w. Zdaniem ŻANKOWSKIEGO / OWSIANEGO 1993, wić powstała przed wyburzeniem ściany zaślepiającej arkadę (na tynku, który zachodził z podłucza na tę ścianę), co potwierdza jej surowa forma.
Brak.
Brak.
ŻANKOWSKI / OWSIANY 1993, s. 29-30, fot. 4