Polichromie sklepień i detali architektonicznych korpusu nawowego, XIV / XV w.

Pomiar niedostępny.

  • Architektura – filary, podłucza i połacie ścian otynkowane, pobielone; profile archiwolt arkad międzynawowych, służki sklepienne oraz przewiązki kapitałowe – malowane czerwienią bezpośrednio na ceglanym licu.
  • Sklepienie: wysklepki tynkowane, polichromia tempera na pobiale wapiennej. W nawie głównej żebra pobielone, krawędzie profili zdobione czerwonymi i zielonymi liniami, z konturów zewnętrznych odrastają treflowe fleurony z lilijek (przy spływach sklepiennych redukowane do pojedynczej lilijki), naprzemiennie zielone i czerwone, o formach i skali analogicznej, jak w prezbiterium; ich układ względem każdego żebra jest alternujący. Różnica nasycenia barw w dwóch ostatnich przęsłach wynika ze zmiany założeń konserwatorskich w toku konserwacji–restauracji – TAJCHMAN 2005 (2), s. 462; wokół otworu Himmelloch w ostatnim przęśle – drobne falujące wici roślinne. W nawach bocznych żebra malowane w segmenty ugrowe, żółte, szare, czerwone, błękitne i zielone; treflowe fleurony zbudowane są z liści bluszczu w barwach danego segmentu, ich układ względem żeber jest symetryczny (nie wszędzie regularny). W osiach sklepiennych z żeber jarzmowych odrastają symetrycznie pięciolistne gałązki, dzielone pionowo na dwa kolory. Sklepienie zachodniego przęsła po stronie południowej, o odmiennym rysunku żeber, dekorowane jest bliżej rozmieszczonymi parami symetrycznych fleuronów na długich łodyżkach, tworzących gęstą sieć wypełniającą ramiona gwiazdy; na zewnętrznych wysklepkach umieszczono naprzemiennie barwne gałązki dużych rozmiarów, niosące pojedyncze liście klonu.

WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Polichromie sklepień i detali architektonicznych…
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dobry, po konserwacji-restauracji w l. 1978-1979.

Historia

Czytelny obecnie wystrój malarski pochodzi z okresu ukończenia sklepień. Wyjątkiem są – najprawdopodobniej wtórne – ornamenty na sklepieniu nawy głównej, o regularnym, szablonowym rysunku, malowane z zastosowaniem innych barwnikach, niż zastosowane w nawach bocznych (zob. SZCZEPAŃSKI 1978, s. 7). Dekoracje na sklepieniach korpusu oraz polichromie w architekturze zostały poddane pracom konserwatorskim (oczyszczone, uzupełnione i częściowo zrekonstruowane) w l. 1978–1979 r., wyk. Krzysztof Szczepański, Zenon Lizun, Tadeusz Michalak ( SZCZEPAŃSKI 1978).

Rozpoznanie

Dokumentacja historyczna

Dokumentacja badawcza

Brak.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane