Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny DZIEDZICTWO ROZPROSZONE RZEŹBY I OBRAZY Rzeźba Caritas/Amor,Toruń (?), ok. 1600 (figura dziecka); XVIII w. (MDT)
wys. z cokołem 84,5 cm. Wymiary figury kobiecej: 82 ×35 2,5 cm; wymiary putta: 36 × 19 ×18 cm
Lokalizacja: Muzeum Diecezjalne w Toruniu
______________
_________________
WPIS: © Franciszek Skibiński i Michał F. Woźniak, 2024
Figura kobieca: brak prawego przedramienia, liczne drobne uszkodzenia, ślady opracowania malarskiego oraz zabrudzenia. Figura dziecięca: brak prawej dłoni i lewego przedramienia oraz skrzydeł; znaczne uszkodzenia warstwy malarskiej. Obie rzeźby wtórnie malowane na szary kolor imitujący kamień.
Pochodzenie obydwu rzeźb nieznane. Pierwotnie stanowiły osobne elementy, wtórnie scalone i w nieznanym czasie umieszczone w centralnej części pomnika Strobandów w kościele Wniebowzięcia NMP, skąd zostały usunięte w czasie ostatniej konserwacji.
Obydwie rzeźby pochodzą z innego czasu. Rzeźba przedstawiająca Caritas powstała zapewne w 2-3. ćw. XVIII w., natomiast rzeźba dziecka pochodzi zapewne z późnego XVI lub raczej wczesnego XVII w. Ślady po skrzydłach na plecach wskazują, że pierwotnie przedstawiała aniołka lub putto. Jej pochodzenie jest nieznane; być może stanowiła część dekoracji któregoś z epitafiów znajdujących się do XVIII w. w kościele Mariackim, datowanych na k. XVI lub wczesny XVII w., zdemontowanych po przejęciu kościoła przez bernardynów (PRAETORIUS 1714–1715, EPITAPHIA, BAUMGARTEN 1715–1719 i ZERNECKE 1727, a za nimi SEMRAU 1892 odnotowują szereg takich obiektów, dziś nieistniejących). Zapewne w jeszcze w 2 poł. XIX w. rzeźba ta została zintegrowana z późniejszą figurą i umieszczona w pomniku Strobandów, jako persosnifikacja Caritas.
Losy pierwotnej rzeźby Caritas z pomnika Strobandów, określonej inskrypcyjnie jako AMOR pozostają nieznane.
Brak
KLUCZWAJD 2005, s. 59–60, nr 23