Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny DZIEDZICTWO ROZPROSZONE ZABYTKI SEPULKRALNE Inne Rzeźba Chrystusa Zmartwychwstałego z loggii na dziedzińcu wschodnim, Prusy Królewskie (Toruń?), 2. ćw. lub poł. XVII w. (MOT)
152 × 59,5 × 30 cm; cokół 16,5/19,5 × 39 × 30 cm
Lokalizacja: Muzeum Okręgowe w Toruniu, nr inw. MT/Ad/236/Rz/SN (depozyt parafii Wniebowzięcia NMP)
___________________
__________
WPIS: © Michał F. Woźniak & Franciszek Skibiński, 2023
Stan dobry, pojedyncze niewielkie ubytki (zakończenie środkowego palca w lewej dłoni i większa część kciuka w prawej). Powierzchnia silnie i trwale zabrudzona, z wyjątkiem otworu na drzewce chorągwi, poszarzała. Spękanie (wąska szczelina do 1 mm) na lewej łydce i udzie; mniejsze pęknięcie wzdłuż torsu. Na plecach figury, w płaszczu, na wysokości lewego nadgarstka otwór montażowy o kwadratowym przekroju. Brak chorągwi. Na karcie katalogowej MOT (J. Kruszelnicka, 29 XI 1969; bez fotografii) informacja o drzewcu chorągwi i aureoli, na której brak 3 promieni; ob. tych metalowych elementów brak. Wysokie krzyżowe drzewce chorągwi oraz promienista aureola widoczne na fotografii Kurta Grimma z ok. 1941 r., prezentującej pierwotne usytuowanie figury.
Źródła:
__________
Rzeźba pochodzi ze zwieńczenia kaplicy rodziny Gerharda Thomasa a Lilienhoff (APT, AMT, kat. II, XI-31, k. 41v-42; MEMORANDA BAUMGARTENA, s. 131; wg Semraua: Thomasa von Lilienfeld (SEMRAU 1892, s. 54, poz. 2), należącej do rzędu kaplic wzniesionych wzdłuż muru wzdłuż południowej elewacji prezbiterium kościoła. Heise wzmiankuje tę budowlę jako halę ze sklepieniami krzyżowymi, identyfikując r. 1655 jako datę najstarszej zachowanej inskrypcji (HEISE 1889, s. 281). Wg SEMRAUA 1892kaplice zostały wzniesione ok. 1650 r., natomiast miejsca pochówku w nich sprzedawano w latach 1654-1667 . Gerhard Thomas był kupcem należącym do szlacheckiej rodziny wywodzącej się ze Śląska, pełnił funkcję generalnego administratora ceł w Królestwie Polskim, od 16 V 1658 ławnikiem staromiejskim w Toruniu, zmarł w 1661 r. (SEMRAU 1892; Dygdała 2002, s. 107). Wg informacji Baumgartena, powtórzonej przez Semraua, była to druga kaplica od zachodu; potwierdza to fotografia z zbiorów TU Berlin (k. XIX w./pocz. XX w.). Bogata małżowinowa dekoracja, widoczna na fotografiach Kurta Grimma (MOT, Fot. A. 1576-1577), wskazuje na wcześniejszy czas realizacji samego szczytu. Rzeźba przeniesiona do Muzeum Miejskiego przed 1939 r. (informacja na karcie katalogu naukowego, wyk. Janina Kruszelnicka, 28 XI 1969).