Portret trumienny młodego mężczyzny (Tomasza Czapskiego, † 1746?), Toruń?, XVIII w. (ok. 1746?) (MOT)

53 × 62 cm

Lokalizacja: Muzeum Okręgowe w Toruniu, nr inw. MT/M/399/SN; przechowywany w magazynie zbiorów.

  • olej na blasze cynowej; całość złożona z 8 nierównej wielkości łączonych arkuszy.

_________

  • Portret trumienny w formie nieregularnego sześciokąta. Mężczyzna przedstawiony w ujęciu portretowym w popiersiu, ze skrętem tułowia w lewą stronę; głowa prawie en face, z lekkim skrętem w prawo; karnacja twarzy delikatnie zaróżowiona. Portretowany odznacza się długim nosem, wygolonym młodzieńczym zarostem nad czerwonymi pełnymi ustami, dość wysokim czołem, wydatnymi uszami i zapewne krótko obstrzyżonymi ciemnymi włosami. Łagodne spojrzenie dużych piwnych oczu kieruje w przestrzeń poza odbiorcą. Młodzieniec jest ubrany w biały żupan ze złotą lamówką wokół kołnierza i złotymi, niewielkimi guzami oraz czerwony kontusz z obszyciem z ciemnobrązowego futra. Tło dla przedstawienia neutralne, ciemne.
  • Na odwrociu w lewym dolnym rogu nr inwentarzowy czarną farbą, poniżej poprzednie oznaczenie farbą białą; u góry po prawej dawny numer czerwoną farbą: A.193, przekreślony czarną kreską, zaś po lewej częściowo czytelny stary napis czarną farbą: I.B.5… (?); ponadto dwie nalepki muzealne.

_______

WPIS: © Maria Hotel i Michał F. Woźniak, 2023

Zalecane cytowanie:
Hotel M., Woźniak M.,  Portret trumienny T. Czapskiego? (MOT)
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Dziedzictwo rozproszone, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

Spis treści

Stan zachowania

Bardzo zły. Znaczne przetarcia, odpryski i zarysowania polichromii do warstwy cienkiego gruntu i do samego podobrazia blaszanego występujące na całej powierzchni sprawiają, że modelunek jest miejscami zupełnie nieczytelny (szczególnie w lewej części portretu, w tle i dookoła głowy modela). Na powierzchni uwidoczniły się także łączenia kawałków blachy, z których złożone jest podobrazie. Na większych zachowanych partiach polichromii widoczne spękania farby. Blacha zardzewiała, z poszarpaną dolną krawędzią i ubytkami w miejscach po gwoździach wzdłuż górnej krawędzi. Na odwrociu podobrazia występują liczne ślady korozji.

Historia

Portret pochodzi z kościoła pofranciszkańskiego Zwiastowania Najświętszej Marii Panny (ob. Wniebowzięcia NMP), gdzie znalazł się w czasach bernardyńskich; jeszcze w 1892 roku zawieszony na północnej ścianie prezbiterium ( SEMRAU 1892).

Rozpoznanie

Być może z portretem związana była blacha trumienna o tym samym kształcie i z nieco mniejszymi wymiarami, z herbem Leliwa oraz inicjałami „T. C.”, które wskazywałyby, iż przedstawiony młody mężczyzna to Tomasz Czapski, młodo zmarły w 1746 roku, zapewne syn Józefa Czapskiego (†1749), miecznikowicza ziem pruskich, związanego z powiatem tczewskim. Młodzieniec oraz jego ojciec zostali pochowani w tzw. krypcie Czapskich (nazwa myląca: na 22 osoby tam pochowane kilka tylko wywodziło się z tego rodu) w kościele Mariackim, mieszczącej się pod prezbiterium. Rodzina Czapskich nie posiadała w Toruniu swoich majątków, choć nawiązywała szczególne kontakty z miastem w XVIII wieku, gdy weszła do elity arystokratycznej prowincji (TOMASZEWSKI 2017, s. 41-43). Artur Semrau, który jako pierwszy opisał oba obiekty – tablicę z herbem Leliwa oraz portret młodego mężczyzny, nie połączył jednak ze sobą tych dzieł.

Niezbyt wysoka jakość artystyczna oraz niewyszukane zamówienie o charakterze prywatnym wskazują na powstanie portretu w lokalnym warsztacie malarskim.

Dokumentacja historyczna

Brak

Dokumentacja badawcza

  • Dokumentacja w bliskiej podczerwieni, NIR, fot. J. Raczkowski, 2021. Ujawnia rozległe ubytki warstwy malarskiej.
  • Dokumentacja fluorescencji wzbudzonej UV,  fot. J. Raczkowski, 2021. Ujawnia ingerencje konserwatorskie, uzupełnienie ubytków i tzw. retusze.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

SEMRAU 1892, s. 56.

KLUCZWAJD 2005, s. 57, nr 15.

Opracowania niepublikowane