Epitafium Henryka III Strobanda (†30 XII 1657), Toruń, po 1657 (MOT)

olej na płótnie; 263 × 154 cm

Lokalizacja: Muzeum Okręgowe w Toruniu, nr inw. MT/M/87/SN; ekspozycja w Ratuszu Staromiejskim, I p., tzw. Sala pod Plafonem

  • olej na płótnie

___________

  • Epitafium inskrypcyjne w formie stojącego prostokąta upamiętnia Henryka III Strobanda (1599–1657), burmistrza i burgrabiego toruńskiego. Na neutralnym, brązowym tle rozmieszczono koliste medaliony z herbami, wizerunkiem zmarłego oraz inskrypcją, otaczające centralne pole w kształcie prostokąta; wszystkie pola obwiedzione wieńcem wawrzynu. W polu centralnym złota inskrypcja napisaną kapitałą humanistyczną, sławiąca zmarłego, przedzielona jego wizerunkiem w pozie adoracji krucyfiksu: VIR ET GENTE ET MENTE NOBILISSIMVS | D(OMI)NVS | HENRICVS STROBAND | REGIVS BVRGRABIVS ET PROCONSVL PATRIÆ | REIPVBLICÆ VITÆ LABORVM ET ÆRVMNARVM SA=|TVR MISERICORDIAM DEI ET RESVRRECTIO=|NEM MORTVORVM HEIC EXPECTAT | NATVS ANNO EPOCHÆ CHRISTIANÆ MDXCIX DIE XXX NOV[EMBRIS] DENA=|TVS A(nn)o MDCLVII DIE XXX DECEMBR[IS] ÆTATIS SVÆ LVIII DEO VIXIT PIE | SIBI CASTE PROXIMO IVSTE ET ITA SECVNDVM TRES ILLAS GENE|RALISSIMAS IVRIS REGVLAS HONESTE VIVENDO NEMINEM LÆ|DENDO SVVM CVIQVE TRIBVENDO REGI CIVIBVSQVE GRA|TVM SESE PRÆSTITIT VT VIRVM NOBILEM ET VE=|TVSTA STIRPE NATVM CVIVS FIDES PACIS BELLIQVE | TEMPORIBVS SEMPER EI PERSPECTA FVIT DIGNVM | IVDICARET CVI GRATIÆ AC MVNIFICENTIÆ REGIÆ | SVÆ DECLARARET ARGVMENTA PERACTO ITAQVE | VITÆ SVÆ CVRRICVLO VITAM CVM MORTE | COMMVTAVIT VEREQVE FACTVS EST | BEATVS ET IM(M)ORTALIS ||.
  • Dalsza część inskrypcji oddzielona przedstawieniem Chrystusa na krzyżu adorowanego przez Henryka III Strobanda (jak wykazało badanie w bliskiej IR – malowane „z wolnej ręki”). Obie postaci zwrócone w ¾ – Chrystus skierowany w prawo, klęczący burmistrz w lewo. Chrystus w lekkim zwisie ramion, w koronie cierniowej, przepasany perizonium na którym ślad krwi wypływającej z otwartego boku; pod krzyżem czaszka z dwiema skrzyżowanymi piszczelami. Burmistrz w czarnej szacie z białymi mankietami i kołnierzem, ze złożonymi rękoma wpatruje się w Ukrzyżowanego; włosy długie, modny zachodnioeuropejski – broda wąska, wąs obfity.
  • Poniżej wyobrażenia dalsza część inskrypcji, wyrażająca ufność w łaskawość Boga oraz odnosząca się także do osoby fundatora Henryka IV Strobanda (1643–1704), syna burmistrza: DOMINE NON INTRES IN IVDICIVM CVM SFRVO [sic!] TVO QVIA NON IVSTIFICA|BITVR IN CONSPECTV TVO OMNIS VIVENS | SISTE GRADVM VIATOR  ET VIRO DE REPVBLICA OMNIBVSQVE BONIS | OPTIME MERITO (CVIVS MEMORIA SIT IN PERPETVA BENEDICTIONE) OMNIA | BONA COMPRECATVS ABI ET VALE | HÆC PARENTI OPTIMO HINC ET DESIDERATISSIMO | LOCO GRATI ANIMI APPOSVIT | FILIVS SVPERSTES ||.
  • Po bokach i u dołu pola z inskrypcją znajduje się osiem kolistych medalionów obramionych wieńcami laurowymi, w których umieszczono tarcze z herbami, kolejno w parach: Stroband, Austen, (Barbary Oder, matki Henryka III), Esken (Małgorzaty, babki ojczystej, żony Jana Strobanda, 1515-1563), Lisman (babki macierzystej?), Schachman (prababki ojczystej?), Buchholz (Doroty, pra-prababki ojczystej, żony Jana I) oraz poniżej pola inskrypcyjnego Stetten (Stötten, Anny Stutte, prababki ojczystej, żony Christiana I, c. ławnika gdańskiego Jana Stutte, 1490-1560) i Molner (Barbary, pra-prababki ojczystej, matki Anny Stutte); wszystkie godła w tarczach renesansowych z obfitymi labrami, zwieńczonych hełmami, na których klejnoty.
  • Powyżej pola inskrypcyjnego, w górnej partii epitafium dwa większe medaliony obramione także wieńcem laurowym. W lewym inskrypcja majuskułowa: HIC LOCUS RELICTUS PRO | FILIO FORSITAN DOCET= | QUOD ET POSTERITAS | MERITA TUA LAUDET, | ET TE INCURIAM QUAM | CURA TUA LUSTRAUIT | ET SIC EX UMBRA IN LUCEM | PONERE IUSIT – || [i dalej minuskułą]: e[x] Domo privata cura Benedicti | Mohaupt huc Translocatus | Anno 1750. || W prawym portret Henryka III Strobanda, ujętego do bioder i zwróconego en trois quarts w prawo, w podobnym stroju i ufryzowaniu jak w sennie adoracji pod krzyżem. Ponad medalionami kompozycję wieńczy upleciona gałąź wawrzynu.
  • Na odwrociu starsze oznaczenia inwentarzowe (z tym samym numerem 87) malowane bezpośrednio na płótnie lub pisane na nalepkach; ponadto malowany białą farbą wielkoformatowy nr F 5c.

________________

WPIS: ©  Michał F. Woźniak i Maria Hotel, 2023

Zalecane cytowanie:
Woźniak M.F, Hotel M. Epitafium H. Strobanda
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP –Dziedzictwo rozproszone
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Bardzo dobry. Obiekt po konserwacji – elementy dekoracyjne i figuralne, a także inskrypcje doskonale czytelne; nabity na nowe krosna. Miejscowe punktowe ubytki polichromii w obrębie portretu Strobanda. Powierzchnia obrazu nierówna, płótno delikatnie odkształcone wzdłuż dolnej i lewej krawędzi. Werniks spękany. Rama wtórna.

Historia

Epitafium ufundowane przez syna zmarłego – Henryka IV Strobanda i przeznaczone do kościoła NMP; niezrealizowany został zamysł fundatora umieszczenia w obok wizerunku zmarłego własnego konterfektu (o czym informuje stosowny napis umieszczony w zarezerwowanym polu). Zabrane z kościoła po 1724 początkowo do prywatnej kamienicy, a w 1750 przeniesione do Ratusza za sprawą rajcy Benedykta Mohaupta (Kruszelnicka 1983, s. 52; Domasłowski/Jarzewicz 1998).

Rozpoznanie

Henryk III Stroband, ur. 30 XI 1599, był synem Chrystiana i Barbary z Oderów, bratankiem Henryka I oraz stryjecznym bratem Henryka II. Wszechstronnie wykształcony, w latach 1620-1627 studiował na uniwersytetach we Frankfurcie nad Odrą, w Lipsku, Lejdzie, a także przebywał – bez zapisywania się w poczet studentów – w Groningen i Franecker. Od 1632 pracował w kancelarii miejskiej w Toruniu, reprezentując miasto w czynnościach oficjalnych jako jego sekretarz, a później także z tytułu pełnienia wyższych stanowisk. Od r. 1639 był rajcą miejskim, jako wójt przewodniczył ławie przedmiejskiej, a w 1641 roku został wybrany burmistrzem, pozostając na tym stanowisku przez szesnaście lat. Dwukrotnie pełnił funkcję prezydenta (1641, 1646) i także dwukrotnie burgrabiego (1644 i 1650). Uczestniczył w obradach Colloquium Charitativum, które sam zainicjował. Kilkakrotnie spotykał się i podejmował królów Władysława IV i Jana Kazmierza i ich małżonki Cecylię Renatę i Marię Ludwikę. W 1655 roku przewodniczył delegacji miejskiej na rokowania ze Szwedami. Był członkiem elitarnego bractwa św. Jerzego, któremu dwukrotnie przewodniczył (1645, 1648). Mieszkał we własnej kamienicy przy Rynku Staromiejskim nr 291a (obecnie w tym miejscu budynek poczty). Zmarł 30 XII 1657 podczas panującej w mieście zarazy.

Jego syn, fundator epitafium, był najmłodszym spośród czwórki dzieci Strobanda z Elżbietą Amende, z którą Henryk III zawarł związek małżeński w 1633 roku, ochrzczony 10 VII 1643. Otrzymał wykształcenie uniwersyteckie, ale nie pełnił żadnej funkcji w administracji miejskiej; był kupcem nowomiejskim; dwukrotnie żonaty, miał trzech synów, zapewne zmarłych w młodym wieku (Dybaś 2006–2007; Kardas 2004, s. 107-116).

Lewy górny medalion przeznaczony był pierwotnie na portret Henryka IV Strobanda (a sam wizerunek fundatora najpewniej miał być umieszczony dopiero po jego śmierci); obniżenie standardu majątkowego rodziny (sam Henryk IV zmarł w biedzie w 1704, nie pozostawiając następców) wpłynęło najpewniej na zaniechanie pierwotnego zamysłu. Zastąpiono go w późniejszym okresie inskrypcją upamiętniającą przeniesienie epitafium z „domu prywatnego” do ratusza w 1750 r., staraniem rajcy Benedykta Mohaupta (†l787). Inskrypcja naśladuje napis w polu głównym, acz z istotnymi różnicami w ukształtowaniu poszczególnych liter. W literaturze przedmiotu utarło się przekonanie o pochodzeniu obiektu z kościoła Mariackiego w Toruniu, chociaż w opisie epitafiów autorstwa Praetoriusa z 1720 roku (Documenta Thorunensia maximam Partem Statum Ecclesiasticum concernentia. Studio magno conquisita et collecta ab Ephraim Pretorio Rev. Minist. Seniore Toruniij Ad 1720, KM rkps 130) podobne dzieło nie figuruje.

 

 

Dokumentacja historyczna

Dane w opracowaniu …

Dokumentacja badawcza

Dane w opracowaniu …

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane