Epitafium Edwarda Roggena, Toruń, ok. 1706 (MOT)

2,05 × 1,3 m

Lokalizacja: Muzeum Okręgowe w Toruniu (MT/RZ/27/SN)

  • Drewno liściaste. Podłoże prawdopodobnie złożone z trzech części sklejonych na styk, opracowanych rzeźbiarsko, w części ornamentalnej obustronnie (rzeźba pełna). Formy wystające (kłosy, skrzydła, trzonki miotły i atrybutu trzymanego przez personifikację Śmierci) rzeźbione osobno i doklejane. Od odwrocia podłoże spięte dwiema szerokimi i grubymi szpongami, na linii mar, na których leży zmarły oraz na wysokości tetragramu.
  • Drewno pokryte zaprawą zawierającą biel ołowiową, złocenia wykonane na tłustej wytrawie, warstwa malarska naniesiona po wykonaniu złoceń, farbą olejną lub tłustą temperą, kryjąco, w palecie pigmentów najprawdopodobniej błękit pruski; smugi marmoryzacji naniesione kryjąco i półkryjąco, tło tablic epitafijnych, ziemi i kuli ziemskiej pokryte kryjąco.
  • Polichromia stanowi imitację jasnego, brązowo użylonego alabastru angielskiego.

_________________

  • Epitafium o zarysie owalu, w kształcie kartusza utworzonego z mięsistego listowia akantu, ze scalonymi z nimi i osadzonymi na osi dwoma mniejszymi kartuszami – dolnym w kształcie akantowego poprzecznego owalu i górnego w zwieńczeniu o zarysie koła utworzonego z pędów zboża, które flankowane jest przez dwa snopki; prawie koliste pole główne ujęte zbożem.
  • W polu głównym u dołu ukazana z profilu postać mężczyzny leżącego na marach, ze złożonymi dłońmi; twarz oddana sumarycznie, z wąsami i długimi, spływającymi na plecy włosami. Zmarły odziany w tunikę z długimi wąskimi rękawami, długą togę, rozciętą u dołu, przepasaną i zapinaną na piersi, z szeroką befką reformowaną oraz w złocisty kolisty biret z promienistymi żłobinami; szaty lamowane złotem. Mary zdobione na krawędzi drobnymi listkami akantu,  wyłożone pościelą, do której upięte kokardami tekstylne girlandy; pod głową poduszka z chwostami; wszystkie detale złocone. Na dolnej krawędzi mar kartusz, w którym na ciemnoczerwonym tle pisana złotymi literami inskrypcja: Gebohren An(no) 1638. 4 Xbris. [scil. Decembris] / Gestorben An(no) 1706. 23 Martÿ ./ Æt(atis) 67. M(ensis) 3. D(iebus) 19. // Za postacią skalisty grunt ze wzniesieniem pośrodku, na którym błękitna kula ze złocistym kłosem i wieżową budowlą, zwieńczona krzyżykiem równoramiennym. Z lewej, u wezgłowia zmarłego, stojący frontalnie szkielet (personifikacja Śmierci) odziany w całun zwieszony z prawego ramienia, w prawej dłoni trzymający trzonek kosy lub ościenia, w lewej, wzniesionej, sierp. Na prawo, nieco w tle, anioł zamiatający miotłą. W centrum u góry  dolna połowa glorii z tetragramem, pod nią trzy postacie szybujących aniołów, z których dwa unoszą płachtę wypełnioną ziarnem; dalej po prawej główka anielska na obłoku.
  • W zwieńczeniu ujęty zbożem herb: w tarczy zboże w polu, hełm z labrami i koroną otwartą, na niej klejnot powtarzający godło na tle piór; pomiędzy tarczą a tetragramem kokarda. W małym kartuszu u dołu epitafium wypukła tablica koloru ciemnobrązowego ze złotą inskrypcją rzeźbioną reliefowo, częściowo majuskułą, dalej minuskułą gotycką TESTAMENTVM D(OMI)NI. EDWARDIS ROGGEN / Die hülse, Todt, den halm und staub von ährenspitzen / Nim welt hin, Werden Caff, das Korn wirdt Gott / besitzen //.

_______

WPIS: ©  Franciszek Skibiński & Michał Woźniak, 2023

Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud

 

Spis treści

Stan zachowania

Epitafium konserwowane w 1992 r. Prace objęły usunięcie zabrudzeń, pożółkłego werniksu, przyklejenie luźnych fragmentów drewna, werniks damarowy (F. Egit), punktowanie farby olejne Rembrandt, brąza w paście (Dokumentacja nr 280, oprac. A. Targowska, wykonawcy: B. Tańska, l. Kłopotowska, E. W. Brewka, A. Targowska, A. Pill. Stan dobry, ubytek formy ramię prawe krzyża na kuli. Powierzchnia trwale zabrudzona wklejonym kurzem, bardzo nieliczne ubytki opracowania dekoracyjnego, uzupełnione w 1992 r.

 

Historia

Epitafium upamiętnia mieszczanina toruńskiego i prominentnego członka miejscowej gminy reformowanej Edwarda Roggena (†1706). Do zbiorów muzealnych włączone przed 1939 r. Konserwowane w 1992 r.

Rozpoznanie

Pochodzenie epitafium pozostaje nieznane. KRUSZELNICKA 1982 twierdziła bez wątpliwości, że epitafium zostało przeniesione do ratusza z kościoła Mariackiego po przejęciu kościoła  przez bernardynów w 1724 r. Wg niektórych autorów, w tym autora muzealnej karty inwentarzowej, Epitafium to nie jest jednak wzmiankowane w najstarszych spisach epitafiów i inskrypcji znajdujących się w tym kościele, autorstwa Praetoriusa, Baumgartena i Zerneckego, o jego obecności w kościele Mariackim nie wspomina również SEMRAU 1892, na co uwagę zwrócił już BIRECKI 2007, s. 349. Ponieważ epitafium upamiętnia prominentnego członka gminy reformowanej w Toruniu Birecki przypuszczał, że epitafium może pochodzić z kościoła pw. św. Jerzego lub z dawnego kalwińskiego „domu modlitwy” przy ul. Szerokiej (BIRECKI 2007, s. 349–351; BIRECKI 2021, s. 37; ŁYCZAK 2021, s. 76), zlokalizowanego w kamienicy zakupionej na ten cel od kupca gdańskiego Thomasa Timpfa za 6 tys. florenów. Wprawdzie okazałe rozmiary epitafium sugerują większą przestrzeń dla jego ekspozycji niż wnętrze skromnej siedziby zboru, fakt wsparcia tej inwestycji przez Roggena kwotą 1 tys. florenów (ARNDT 1904, s. 19) skłaniać mógłby do przypuszczenia, że w taki sposób gmina chciała szczególnie upamiętnić swego dobroczyńcę.

Epitafium również nie zostało odnotowane w kościele pw. św. Jerzego. Niewielka gmina reformowana utraciła w 1675 prawa odprawiania liturgii w tak w kościele NMP jak św. Jerzego (ARNDT 1904, s. 7). Gdyby jednak pochodziło z kościoła pw. św. Jerzego, można by  do niego, zdaniem Bireckiego, odnieść informację o pomalowaniu przez Daniela Tiedemana w grudniu 1706 nieokreślonego epitafium wiszącego nad ławami rajców (APT, EGW św. Jerzego, sygn. J 109, s. 88; Heuer 1907, s. 52; BIRECKI 2007, s. 349–351).

Najbardziej prawdopodobna wydaje się druga z tych możliwości. Oba wzmiankowane kościoły parafialne, tj. staromiejski Panny Marii i przedmiejski św. Jerzego należały do gmin luterańskich, strzegących swej ortodoksji. Sam Roggen przedstawiony jest w ubiorze charakterystycznym dla duchownych kalwinistycznych (reformowanych). Być może po sprzedaży domu przy Szerokiej w 1875 (a przed wniesieniem nowego kościoła (św. Szczepana) w 1903-1904 (za Arndt 1904) epitafium mogło zostać przeniesione do Ratusza i włączone do zbiorów Städtisches Museum). Jednak brak jednoznacznych informacji źródłowych oraz tradycyjny przekaz dot. proweniencji epitafium skłaniają do włączenia tej noty do działu obejmującego zabytki rozproszone z kościoła NMP (obok szeregu innych zabytków, w tym epitafium .

Wprawdzie obecność błękitu pruskiego w warstwie malarskiej mogłaby wskazywać na późniejszy czas wykonania, jednak forma i styl, a zwłaszcza ukształtowanie listowia akantu wskazują na początek XVIII wieku; barwnik ten, jeśli precyzyjnie zidentyfikowany, może pochodzić z późniejszych przemalowań.

Dokumentacja historyczna

Dokumentacja badawcza

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

KRUSZELNICKA 1982, s. 59–60

KRUSZELNICKA 1983, s. 69–70, nr kat. 36

BIRECKI 2007, s. 349–351, 365, 378

KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 270, 272

BIRECKI 2021, s. 37

ŁYCZAK 2021, s. 76

Opracowania niepublikowane