Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny DZIEDZICTWO ROZPROSZONE ZABYTKI SEPULKRALNE Epitafia Epitafium Edwarda Roggena, Toruń, ok. 1706 (MOT)
2,05 × 1,3 m
Lokalizacja: Muzeum Okręgowe w Toruniu (MT/RZ/27/SN)
_________________
_______
WPIS: © Franciszek Skibiński & Michał Woźniak, 2023
Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud
Epitafium konserwowane w 1992 r. Prace objęły usunięcie zabrudzeń, pożółkłego werniksu, przyklejenie luźnych fragmentów drewna, werniks damarowy (F. Egit), punktowanie farby olejne Rembrandt, brąza w paście (Dokumentacja nr 280, oprac. A. Targowska, wykonawcy: B. Tańska, l. Kłopotowska, E. W. Brewka, A. Targowska, A. Pill. Stan dobry, ubytek formy ramię prawe krzyża na kuli. Powierzchnia trwale zabrudzona wklejonym kurzem, bardzo nieliczne ubytki opracowania dekoracyjnego, uzupełnione w 1992 r.
Epitafium upamiętnia mieszczanina toruńskiego i prominentnego członka miejscowej gminy reformowanej Edwarda Roggena (†1706). Do zbiorów muzealnych włączone przed 1939 r. Konserwowane w 1992 r.
Pochodzenie epitafium pozostaje nieznane. KRUSZELNICKA 1982 twierdziła bez wątpliwości, że epitafium zostało przeniesione do ratusza z kościoła Mariackiego po przejęciu kościoła przez bernardynów w 1724 r. Wg niektórych autorów, w tym autora muzealnej karty inwentarzowej, Epitafium to nie jest jednak wzmiankowane w najstarszych spisach epitafiów i inskrypcji znajdujących się w tym kościele, autorstwa Praetoriusa, Baumgartena i Zerneckego, o jego obecności w kościele Mariackim nie wspomina również SEMRAU 1892, na co uwagę zwrócił już BIRECKI 2007, s. 349. Ponieważ epitafium upamiętnia prominentnego członka gminy reformowanej w Toruniu Birecki przypuszczał, że epitafium może pochodzić z kościoła pw. św. Jerzego lub z dawnego kalwińskiego „domu modlitwy” przy ul. Szerokiej (BIRECKI 2007, s. 349–351; BIRECKI 2021, s. 37; ŁYCZAK 2021, s. 76), zlokalizowanego w kamienicy zakupionej na ten cel od kupca gdańskiego Thomasa Timpfa za 6 tys. florenów. Wprawdzie okazałe rozmiary epitafium sugerują większą przestrzeń dla jego ekspozycji niż wnętrze skromnej siedziby zboru, fakt wsparcia tej inwestycji przez Roggena kwotą 1 tys. florenów (ARNDT 1904, s. 19) skłaniać mógłby do przypuszczenia, że w taki sposób gmina chciała szczególnie upamiętnić swego dobroczyńcę.
Epitafium również nie zostało odnotowane w kościele pw. św. Jerzego. Niewielka gmina reformowana utraciła w 1675 prawa odprawiania liturgii w tak w kościele NMP jak św. Jerzego (ARNDT 1904, s. 7). Gdyby jednak pochodziło z kościoła pw. św. Jerzego, można by do niego, zdaniem Bireckiego, odnieść informację o pomalowaniu przez Daniela Tiedemana w grudniu 1706 nieokreślonego epitafium wiszącego nad ławami rajców (APT, EGW św. Jerzego, sygn. J 109, s. 88; Heuer 1907, s. 52; BIRECKI 2007, s. 349–351).
Najbardziej prawdopodobna wydaje się druga z tych możliwości. Oba wzmiankowane kościoły parafialne, tj. staromiejski Panny Marii i przedmiejski św. Jerzego należały do gmin luterańskich, strzegących swej ortodoksji. Sam Roggen przedstawiony jest w ubiorze charakterystycznym dla duchownych kalwinistycznych (reformowanych). Być może po sprzedaży domu przy Szerokiej w 1875 (a przed wniesieniem nowego kościoła (św. Szczepana) w 1903-1904 (za Arndt 1904) epitafium mogło zostać przeniesione do Ratusza i włączone do zbiorów Städtisches Museum). Jednak brak jednoznacznych informacji źródłowych oraz tradycyjny przekaz dot. proweniencji epitafium skłaniają do włączenia tej noty do działu obejmującego zabytki rozproszone z kościoła NMP (obok szeregu innych zabytków, w tym epitafium .
Wprawdzie obecność błękitu pruskiego w warstwie malarskiej mogłaby wskazywać na późniejszy czas wykonania, jednak forma i styl, a zwłaszcza ukształtowanie listowia akantu wskazują na początek XVIII wieku; barwnik ten, jeśli precyzyjnie zidentyfikowany, może pochodzić z późniejszych przemalowań.
KRUSZELNICKA 1982, s. 59–60
KRUSZELNICKA 1983, s. 69–70, nr kat. 36
BIRECKI 2007, s. 349–351, 365, 378
KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 270, 272
BIRECKI 2021, s. 37
ŁYCZAK 2021, s. 76