Poliptyk toruński, połowa oraz 3/4 ćw. XIV wieku (MDP)

Zob. opis

LOKALIZACJA: Muzeum Diecezjalne w Pelplinie, nr. inw. MDP/35/M

  • Tempera na deskach  dębowych (tablice1-2) i sosnowych, tło złocone i srebrzone (srebrzenia laserowane); ramy dębowe kołkowane, przeklejane płótnem, gruntowane, polichromowane. Uzupełnienia ram sosnowe; fleki z dębiny.

_________

  • Poliptyk w dzisiejszym kształcie zbudowany jest z trzech zespołów malowideł, na sześciu malowanych obustronnie tablic o różnych wymiarach oraz różnej budowie technicznej. Kompozycyjnie wszystkie sceny poddawane są podobnej zasadzie (architektoniczne perspektywiczne obramienia, złote tła, łączenie dynamicznych wielofiguralnych grup postaci i symetrycznych kompozycji o cechach prezentacyjnych).

 

  • ZESPÓŁ I: Dwa prostokątne, zespolone panele, każdy utworzony z dwóch oddzielnych prostokątnych kwater.Tablica 1, wym. 165,7 × 123,6 cm. Awers: Trójca św. (tzw. Quinitas), ZwiastowanieObrzezanie. Rewers: Wniebowstąpienie, Zmartwychwstanie (połączone sceny Trzy Marie u Grobu, Chrystus ukazujący się Marii po zmartwychwstaniu).
    Tablica 2, wym. 168 × 122 cm, Awers: Pokłon Trzech Króli i Ofiarowanie w świątyni, Dwunastoletni Chrystus nauczający w świątyni. Rewers: Zesłanie Ducha św. / Zaśnięcie NMP w typie Koimesis.Sceny na odwrociu (na wspólnym podobraziu) namalowano dopiero po zespoleniu odrębnych prostokątnych kwater pionowych do poziomej tablicy. Awersy o intensywnym, ciepłym kolorycie (dominuje czerwień), precyzyjnym linearnym rysunku i modelunku walorowym w obrębie plam barwnych, w partii twarzy chłodny światłocień. W złotych tłach puncowane finezyjne ornamenty i nimby; rysunek konturu kompozycji rytowany w złoconym tle i podkreślany puncami. Postaci dość przysadziste, o charakterystycznie ciemnych, chłodnych karnacjach, odziane w warstwowe szaty o skomplikowanym systemie draperii (często wzorzyste); w kompozycjach narracyjnych – powiązane silną wewnętrzną emocją. W precyzyjnie kreślonych elementach architektonicznych i detalach scen widać zamiłowanie do drobiazgowości i ornamentalizmu. Obserwacja faktury pozwala wyróżnić ręce dwóch malarzy, pracujących w tej samej manierze, ale inaczej operujących pędzlem, co widoczne jest zwłaszcza w opracowaniu karnacji. Na tablicy Quinitas farba nakładana jest gładko, warstwowo, z podmalowaniem ziemią zieloną (verdaccio); na tablicy z Chrystusem nauczającym – farba kładziona jest grubo, niemal impastowo, z blikami bieli. Rewersy malowane odmiennie – zamaszyście i niedbale, plamą barwną pozbawioną konturu, miejscami z wykorzystaniem topowania. Złote tła wykonane przy użyciu tańszego kruszcu, chłodniejszego w odcieniu, pozbawione puncowań (z wyjątkiem nimbu Chrystusa w scenie Wniebowstąpienia). Kompozycje niekiedy w grubo malowanym obramieniu architektonicznym, pozbawione finezji szczegółów.
  • ZESPÓŁ II Dwie prostokątne tablice o wym. 167 × 99 cm, każda utworzona z dwóch oddzielnych czworobocznych kwater zbliżonych do kwadratu, malowanych dwustronnie. Stylistycznie awers i rewers spójne, wyszły spod tej samej, finezyjnej ręki, skłonnej do wydobywania szczegółów – twarzy, otoczenia, kostiumu. Malarz zradza też wyraźne zamiłowanie do wiotkich kruchych postaci, manierycznych kontrapostów i wystudiowanych, teatralnych kompozycji, opartych na krzyżujących się diagonalach, a także do kontrastowania idealizmu (Chrystus, Maria, święci) i groteskowego przerysowania (oprawcy).
    Tablica 3. Awers: Mater Misericordiae w asyście św. Marii Magdaleny i św. Pawła w pozie genuflexio / Św. Ludwik z Tuluzy odrzuca godność królewską. Rewers: Biczowanie / Chrystus przed Piłatem.
    Tablica 4. Awers: Niesienie krzyża / Omdlenie Marii. Rewers: Pieta w asyście św. Jana Ewangelisty i proroka Symeona / Kazanie św. Antoniego.
  • ZESPÓŁ III Dwie prostokątne tablice, każda podzielona na dwie kwatery, malowane dwustronnie na wspólnym podobraziu, na które nałożono stolarskie obramienie. Stylistycznie spójne, ale przedstawienia na awersie malowane lepszą ręką. Obrazy rewersów malowane są schematycznie i nieumiejętnie, z charakterystycznym „spłaszczeniem” i skrzywieniem postaci, wprowadzeniem czarnego konturu oraz uproszczeniem detalu.
    Tablica 5, wym. 169,3 × 121,3 cm. AwersCierniem ukoronowanie, Modlitwa w Ogrójcu, Pojmanie Chrystusa. Rewers: Prezentacja Marii w świątyni / Cud św. Klary.
    Tablica 6, wym. 168 × 121,6 cm. Awers. Stygmatyzacja św. Franciszka / Św. Anna Samotrzeć. Rewers: Ukrzyżowanie / Zdjęcie z krzyża, Opłakiwanie.

____________________________

WPIS: © Juliusz Raczkowski, 2024

Zalecane cytowanie:
Raczkowski Juliusz, Poliptyk toruński
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Dziedzictwo rozproszone, 2024
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

Spis treści

Stan zachowania

Stan zachowania dobry. Dzieło po raz pierwszy poddane konserwacji w 1907 r. Przy pracach zatrudniono malarza Arthura Fahlberga; prace objęły stabilizację warstwy malarskiej (podklejenia) i oczyszczenie, najpewniej także rozległe przemalowania, zwłaszcza w scenach pasyjnych. Po wystawie warszawskiej w 1935 r. konserwację dzieła przeprowadził J. Rutkowski. W 2013 r. poliptyk poddano gruntownemu programowi badawczo-konserwatorskiemu, finansowanemu z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (program Wspieranie Działań Muzealnych). Prace konserwatorskie wykonał zespół pod kierunkiem Agnieszki Przepióry i Michała Ziemkiewicza; prace badawcze przy zabytku przeprowadził interdyscyplinarny zespół z Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa UMK w Toruniu (Adam Cupa – badania nieniszczące i technologiczne, Tomasz Ważny – badania dendrochronologiczne, Juliusz Raczkowski – badania historyczno-artystyczne). Podczas konserwacji usunięto zanieczyszczenia i wtórne przemalowania, wykonano retusze i scalono warstwę malarską.

 

Dokumentacja fotograficzna

Historia

Nastawę ołtarzową w przestrzeni ecclesiae interioris opisują następujące źródła:

1. Skrypt Jana Mucka von Muckendorfa (1637): „In dem sehr alten Hauptaltar stehen viel abgemahlete Juden die Christum übelhandeln … Item im altar sitzen die 4 Evangelisten, nebens ihnen zum gemerck ins gemein zugeeigneten Thieren, Matthaeus mit einer dreyfachen Crone in päpstlichem Habit, Johannes im habit eines Cardinals mit einem rotten Cardinals hutte, Marcus wie ein Bischoff mit einem Bischoffshutte und Lucas wie ein Abbt gemahlt … Der Teufel ist auch im altar abgemahlt“ (cyt. wg SEMRAU 1892, s. 7).

2. Memoranda Jana Baumgartena (1715–1719): „In ipso ergo choro spectatur altare antiquissimi operis ab aliquot hucusque conservatum seculis in latitudinem per totum chorum sese extendens cui ad dextram latus haut mediocre imminet horologium. Altare hoc multiplicibus picturis per spatia quadrata, prisco more, in fundamento Graecanico inaurato, sed rudiore minervâ, tota Christi vita, passio & mors expressa; supra ipsum verò altare tabulae haec pictae duobus valvis, quibus   aperiuntur quatuor Evangelistae in habitu Cardinalium & Episcoporum sunt appicti, ibique intus videtur Nativitas Christi, nec non historia trium Regum, tum & simulacra variorum Sanctorum utriusque sexus lignea, probe inaurata atque deargentata, quae verò raro visuntur. Supra altare conscipienda erat vetustissima transparentia ligna, instar turricularum majorum & minorum  subtilissimi operis, quae verò vetustate temporis fragmentatim conciderunt, neque jam inveniuntur” (cyt. wg MISCELLANEA 1989, s. 122).

3. Inwentarz kościoła NMP i budynków klasztornych, spisanym przy przejmowaniu ich przez Bernardynów (7–12 XII 1724): „Ołtarz wielki, składany, foris malowana Męka Pańska, intus Christus cum Beatissima Matre, a latere ex utraque parte po trzy osoby rżnięte snycerską robotą, cztery zas Osoby Ordinis Seraphici, jako to sancti Ludovici Episcopi, sancti Antoni, sancti Francisci et sanctae Clare są wyrzucone i nie masz onych w ołtarzu, ut signa docent. Inferius in medio Nativitas Domini Nostri Jesu Christi. Et ex utraque parte po cztery osoby, alias busta rżnięte, malowane, pozłociste, są też signa, że bywały relikwie świętych, jako szkła demonstrant. Na stole ołtarza lichtarze większe, a dwa mniejsze mosiężne, jeden obrus brudny, antependium stare adamaszkowe, sukno czerwone dobre in gradibus ołtarza” (cyt. wg MISCELLANEA 1989, s. 165).

Opisy te nie są dokładne i zawierają sprzeczności (inwentaryzatorzy opisywali dzieło pobieżnie, najprawdopodobniej – otwarte albo zamknięte). Zestawienie elementów zbieżnych w każdym z nich pozwala przyjąć, że w okresie nowożytnym – czyli po przejęciu świątyni przez ewangelików – nastawa, zajmująca niemal całą szerokość prezbiterium, miała formę snycerskiej szafy z malowanymi skrzydłami. W dwustrefowym korpusie znajdowała się scena Koronacji NMP w asyście świętych franciszkańskich (zapewne 8 rzeźb drewnianych), w dolnej strefie stało 8 popiersi relikwiarzowych, pomiędzy nimi być może scena Pokłonu Trzech Króli z Marią na łożu. Szafa miała też ażurowe snycerskie zwieńczenie, zapewne o formach maswerkowych. Malowane skrzydła nosiły na rewersach wyobrażenia czterech Ojców Kościoła z symbolami ewangelistów. Najprawdopodobniej poniżej zamontowane były nieruchomo gotyckie tablice ze scenami pasyjnymi, które nie były raczej pierwotnie integralnie powiązane z nastawą. Nie ma łączności pomiędzy tymi opisami, a strukturą znaną jako „poliptyk toruński”.

________________________

Pofranciszkańskie i poluterańskie retabulum zostało usunięte przez bernardynów, którzy zastąpili je dzisiejszym ołtarzem baldachimowo-architektonicznym (1731 r.), dokonując nowej aranżacji wnętrza kościoła NMP. Partie snycerskie korpusu przepadły, nic nie wiadomo o losach kwater z Ojcami Kościoła. Gotyckie tablice ze scenami pasyjnymi (stanowiące dziś część tzw. poliptyku) trafiły w tym czasie lub później (1825–1830) do zachodniej części kościoła, gdzie zostały wmontowane w konstrukcję ramowo-płycinową wrót Grobu Bożego (odnotowane tam po raz pierwszy przez NEYa 1843). W 1907 r. Bernhard Schmid (SCHMID 1907) nakazał demontaż tych drzwi. Malowidła poddano wówczas konserwacji, po której umieszczono je w wykonanej przez stolarza, ramowej rekonstrukcji retabulum. Zostały one wówczas ujednolicone wspólną polichromią obramień. W archiwum państwowym w Toruniu przechowywane są nieznane rysunki i korespondencja, dotycząca tego przedsięwzięcia,  którą udało mi się odnaleźć w ramach prac projektu Inwentarz Sztuki Torunia. Wynika z nich jasno, że to Schmid osobiście zaprojektował „poliptyk toruński” – nie tylko jego układ, ale też strukturę ramową, złącza, okucia. Na miejsce zdemontowanych drzwi zlecił nowe, których jedno skrzydło przetrwało w kościele do dziś. Niezależnie od niejasnego związku poszczególnych kwater z nastawą ołtarza głównego i niejasnej wzajemnej relacji, od 1912 r. funkcjonują one jako tzw. Poliptyk Toruński.

______________________

Od 1953 roku – w Muzeum Narodowym w Warszawie, obecnie eksponowany jest w Muzeum Diecezjalnym w Pelplinie, nr inw. MDP/35/M. Szczegóły zob. RACZKOWSKI 2016 (1) (online), s. 166–187, oraz Aneks źródłowy 2, s. 193–204.

Rozpoznanie

„Poliptyk toruński” jest jednym z najczęściej wymienianych i omawianych dzieł, jakie przetrwały z dziedzictwa średniowiecznego Torunia. Literatura naukowa na jego temat rozwijała się od czasów odkrycia dzieła przez Bernharda Schmida w 1907 r. (SCHMID 1907), wcześniej wzmiankowany przez Steinbrechta i Heisego; zajmowano się stylem, ikonografią całościową oraz programem ikonograficznym poszczególnych tablic, wśród których największe zainteresowania badawcze budziła kwatera z symbolicznym wyobrażeniem Trójcy św. Wykonaną na podstawie opisów nowożytnych i analizy ikonograficznej rekonstrukcję Schmida (zakładająca w pierwotnej postaci 8 skrzydeł i 36 scen narracyjnych) traktowano na ogół jako wiarygodną, choć badacze obserwowali różnice w chronologii i stylu wykonania poszczególnych tablic (dopatrywano się udziału czterech–pięciu malarzy, czynnych od 1360 do 1420 r.).

Najstarsze z kwater (związane z Inkarnacją i Dzieciństwem Chrystusa: I. Quinitas, Pokłon trzech króli i Ofiarowanie na awersie, Chrystofania NMP i Trzy Marie u Grobu oraz Wniebowstąpienie na rewersie; II. Zwiastowanie i Obrzezanie, Dwunastoletni Jezus w świątyni na awersie oraz Zesłanie Ducha św. i Koimesis na rewersie) datowano na ok. 1360 r., lub na ok. 1370 r. (LABUDA 2006BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009), jedynie w starszej literaturze przyjmowano dużo późniejsze datowanie całości ołtarza na lata 1380–1390 (Dexel 1919, Schmid 1931). Kwatery wiązano przeważnie z mistrzem z Vyššego Brodu, rzadziej z mistrzem Zaśnięcia Marii z Košatek (tak: CHMARZYŃSKI 1933 (1),) nie wykluczając wpływu późniejszej fazy z kręgu mistrza Teodoryka (tak: LABUDA 2006, BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009; DOMASŁOWSKI 2010 (1)).  SUCKALE 2001 sugerował możliwość ich importu z Pragi, podobnie LABUDA 2006 (dużo wcześniej import całości retabulum z Czech przyjmowała DEXEL 1919);  FRINTA 1992 przypisał je natomiast Mistrzowi Madonny Kłodzkiej, którego zidentyfikował jako przybysza południowej Italii. We wcześniejszej literaturze zakładano wykonanie dzieła w całości w warsztacie miejscowym (SCHMID 1931).

Pozostałe tablice (cykl pasyjny i sceny franciszkańskie) uważano za dzieła miejscowe. Za malowane lokalnie pod wpływem czeskim ok. 1380–90 (w „warsztacie klasztornym”) uchodzą „skrzydła”: I. Wejście Marii do świątyni i Św. Klara przed Najświętszym Sakramentem na awersie oraz cztery narracyjne sceny pasyjne (Modlitwa w Ogrójcu, Pojmanie Chrystusa, Cierniem koronowanie z adorującymi prorokami) na rewersie; II. Stygmatyzacja św. Franciszka i Św. Anna Samotrzeć na awersie, Ukrzyżowanie oraz Zdjęcie z krzyża i Złożenie do grobu na rewersie. Labuda 2006: punktem wyjścia stylu drugiego mistrza toruńskiego miał być styl mistrza Teodoryka z Pragi. Za powstałe na miejscu, ale nieco później (ok. 1400–1420 r.) w kręgu oddziaływań artystycznych sasko-turyńskich (od CHMARZYŃSKIego 1933 (1), s. 43-44 po DOMASŁOWSKIego 2010 (1) lub Konrada von Soest (SUCKALE 2001, s. 260) uchodzą: I. Mater Misericordiae, Św. Ludwik z Tuluzy na awersie, Chrystus przed Piłatem, Biczowanie na rewersie; II. Św. Antoni, Pieta na awersie, Niesienie krzyża, Omdlenie Marii na rewersie.

Niezależnie od chronologii wykonania, pod względem ikonograficznym, „poliptyk” był traktowany jako spójne dzieło myśli franciszkańskiej, adresowane do franciszkańskiego konwentu. Najwięcej uwagi poświęcono kwaterze Quinitas, która doczekała się osobnych opracowań monograficznych (DOBRZENIECKI 1964, DOBRZENIECKI 1968b, MICHNOWSKA 1961, ŁOŚ 1986); LABUDA 1998 przyjrzał się także osobno treściom ideowym sceny Chrystus nauczający w świątyni. Wielokrotnie przywoływano poszczególne sceny poliptyku jako przykłady ikonografii lub motywów w szerszych rozważaniach nad sztuką średniowiecza (np. KLIHM 1941, SCHORR 1946GĘBAROWICZ 1986, KAL 1986, SKUBISZEWSKI 1998, JAKUBEK-RACZKOWSKA 2014). 

___________________

Badania zabytkoznawczo-konserwatorskie i źródłowe, przeprowadzone przez J. Raczkowskiego (RACZKOWSKI 2016 (1), RACZKOWSKI 2016 (2)) wykazały, że „poliptyk toruński” stanowił konstrukt konserwatorski, wykonany wg idei Bernharda Schmida i pod jego ścisłym nadzorem. Poszczególne tablice, w różny sposób konstruowane  z osobnych paneli, nie stanowiły pierwotnie całości, lecz pochodzą najpewniej z różnych (co najmniej trzech) retabulów ołtarzowych.

W przypadku najstarszych tablic (1 i 2), która malowane były jednostronnie a utworzono je wtórnie z czterech osobnych kwater, nie można wykluczyć, że należały do italizującego retabulum malowanego (bez skrzydeł) lub były dekoracją przegrody chórowej. Ich datowanie można przesunąć na lata ok. 1350–1360, powstały w warsztacie czynnym najpewniej na miejscu, ale sprowadzonym z Pragi, lub przynajmniej tam wykształconym w kręgu Mistrzów z Vyssego Brodu u i z Kosatek. Są to najstarsze i najcenniejsze obrazy tablicowe, jakie przetrwały z dziedzictwa państwa zakonnego w Prusach. Dekoracje ich rewersów są natomiast neogotycką stylizacją z połowy XIX.

Pozostałe tablice pochodzą zasadniczo z ostatniej ćwierci XIV wieku. Stylistycznie na tle malarstwa państwa zakonnego wyróżniają się obustronne malowidła kwater na tablicach 3 i 4, bardzo dobrej klasy, najprawdopodobniej – czeskiej ręki (krąg Mistrza Emaus); ich tematyka (legendy franciszkańskich świętych i przedstawienia prezentacyjne, pokazujące wzorce pobożności) współgra z przeznaczeniem do wystroju świątyni franciszkańskiej. Tablice 5 i 6 ze scenami pasyjnymi na awersach i franciszkańskimi na rewersach również łączą się z duchowością franciszkańską. Obecne rewersy, zachowane w niezbyt dobrym stanie (z ubytkami warstwy malarskiej), wyszły z warsztatu toruńskiego i znajdują swoje stylowe analogie w malarstwie ściennym kamienic mieszczańskich. Sceny pasyjne natomiast, oparte na średniowiecznych kompozycjach ikonograficznych, malowane są bardzo słabo (badania w ramach Inwentarza wykazały użycie XIX-w. pigmentów, bieli cynkowej i sztucznej ultramaryna – XRF 2022), i można je chyba uznać za przemalowane lub wykreowane przez Fahlberga.

 

 

Dokumentacja historyczna

  • Herder-Institut w Marburgu, przed 1945: sygn. 92903, Św. Anna Samotrzeć >>; sygn. 92913, nn. (Sammlung Drost) Ofiarowanie >>; sygn. 92906, Mater Misericordiae>>; sygn. 92901 (Ukrzyżowanie)>>,   sygn. 92908, Chrystus przed Piłatem>>; sygn. 92907, Biczowanie>>; sygn. 92910, Dźwiganie krzyża>>; sygn. 92914, Zdjęcie z krzyża>>; sygn. 92912, Pieta>>; sygn. 92911, Zesłanie Ducha św. >>;  sygn. 92909, Zaśnięcie NMP>>
  • Instytut Sztuki PAN, przed 1945, sygn. 6087, 6088, 6091, 64826, 64827.
  • Dokumentacja stanu zachowania przed konserwacją-restauracją w 2013 r. – J. Raczkowski.

Dokumentacja badawcza

  • Dokumentacja w bliskiej podczerwieni, NIR, J. Raczkowski, 2022
  • Badania XRF, J. Raczkowski, 2022
  • Badania próbek, dok. UV oraz rentgenogramy – zob. RACZKOWSKI 2016a, aneksy.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

,

Literatura

NEY 1843, s. 146.

STEINBRECHT 1885, s. 39.

HEISE 1889, s. 285–286.

SCHMID 1907, passim.

SCHMID 1910, s. 38.

SCHMID 1913, passim.

SCHMID 1915, s. 451, 456.

HEUER 1916a, s. 66–70, 73–77, Taf. XI–XVII.

FüHRER 1917, s. 49–50.

DEXEL 1919, s. 1–3, Abb. 1–4.

SCHMID 1919a, s. 52–53.

EHRENBERG 1920, s. 67–70.

WORRINGER 1924, s. 132–137.

DIECEZJA CHEŁMIŃSKA 1928, s. 675.

SYDOW 1929, s. 99.

SCHMID 1931, s. 140.

MAKOWSKI 1932, s. 63–64.

CHMARZYŃSKI 1933 (2), s. 43–44.

WALICKI 1935, nr kat. 128–133, s. 39, tabl. LIV–LIX.

DOBROWOLSKI 1935, s. 218–219.

BRUTZER 1936, s. 47–51.

STANGE 1936, s. 80–84, Abb. 95–99.

KLIHM 1941, nr 145, s. 79.

SCHORR 1946, s. 29.

KALINOWSKI 1952, s. 231, il. 27.

DUTKIEWICZ 1953, s. 148.

KRUSZELNICKI 1957b, passim.

PIETRUSIŃSKI 1959, s. 281.

MICHNOWSKA 1961, passim.

DOBRZENIECKI 1964, passim.

DOBRZENIECKI 1965, s. 101.

DOBRZENIECKI 1966, passim.

NAWROCKI 1966, s. 61.

DOBRZENIECKI 1968 (1), s. 281, il. 1ab.

DOBRZENIECKI 1968 (2), passim.

KRUSZELNICKA 1968, s. 67–68.

DOBRZENIECKI 1969, s. 20, il. 5.

DOBRZENIECKI 1972, nr kat. 33, s. 100–117.

DOMASŁOWSKI 1980, s. 45.

EGGER 1982, passim.

KARŁOWSKA-KAMZOWA 1982, s. 27.

GĘBAROWICZ 1986, s. 31–32, il. 11.

KAL 1986, s. 67.

KARŁOWSKA-KAMZOWA 1986, s. 116.

ŁOŚ 1986, passim.

LABUDA 1990, s. 68–75.

RAMOTOWSKA 1991, s. 121.

FRINTA 1992, s. 92–94.

LABUDA 1993, s. 58–66.

WALCZAK 1993, s. 189.

SCHMIDT 1995, s. 29, Abb. 6.

LABUDA 1998, passim.

SKUBISZEWSKI 1998, s. 347–349.

CIECHOLEWSKI 2000, s. 170–171, il. s. 35–37.

RATKOWSKA 2000, passim.

ZDRAJKOWSKA 2004, passim.

SUCKALE 2001, s. 260.

LABUDA 2006, s. 407, Abb. V37–V38.

KLUCZWAJD 2005, s. 9, il. 3, s. 35.

KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2008, s. 165–166, il. 11–12.

BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 112–113.

KRANTZ-DOMASŁOWSKA 2009, s. 52–54, il. 11–12.

DOMASŁOWSKI 2010a, s. 149–151.

KUNZ 2011, s. 161.

JAKUBEK-RACZKOWSKA 2014, s. 177, 178, 291, 293, 294, il. 27, 57.

RACZKOWSKI 2016 (1), passim.

RACZKOWSKI 2016 (2), pasim.

RACZKOWSKI / FRANZEN 2016, s. 522.

RACZKOWSCY 2017, s. 106–107.

RACZKOWSCY / KOWALSKI 2017, s. 68, il. 83, 105, 108.

RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 41, il. 31.

,

Opracowania niepublikowane