Kwatery witrażowe ze św. Piotrem i św. Pawłem, warsztat toruński, przełom XIV i XV w. (MOT)

Św. Piotr: 56 × 41 cm; Św. Paweł: 67 × 60 cm

Lokalizacja: Muzeum Okręgowe w Toruniu, Galeria Sztuki Gotyckiej, eskpozycja stała; nr inw. MT/S/4642 i MT/S/4644, zob. >>

  • Szkło antyczne barwione w masie.

___________________________

  • Św. Piotr: Postać siedząca, ukazana w romboidalnym polu na czerwonym tle, ujęta en trois quarts, zwrócona w prawo; święty jako brodaty mężczyzna, odziany w błękitny płaszcz i żółtą tunikę, w prawej ręce trzyma masywny klucz w kolorze jaskrawo żółtym.
  • Św. Paweł: Postać siedząca, ukazana w romboidalnym polu na czerwonym tle, ujęta en troi quarts, zwrócona w lewo; święty jako brodaty łysiejący mężczyzna, odziany w zielony płaszcz i żółtą tunikę, w prawej ręce trzyma miecz skierowany ostrzem w górę.

____________

WPIS: © Monika Jakubek Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Kwatera witrażowa ze św. Piotrem, 
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Dziedzictwo rozproszone, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dość dobry.

Historia

Kwatery należały do szkleń korpusu nawowego, wprowadzonych na przełomie XIV i XV wieku, najpewniej podczas zakładania sklepień. Ich miejsce jest rekonstruowane w oknie zachodnim, w otoczeniu sceny Wniebowstąpienia, wraz z wizerunkami proroków (FRYCZ / KWIATKOWSKI 1977, s. 107).

Zachowane w sporych połaciach do XIX w., szklenia średniowieczne uległy w dużej części zniszczeniu w 1812 r. Ich pozostałości zostały usunięte podczas prac remontowych na przełomie XIX i XX w., kiedy wykonano nowe szklenia witrażowe. Witraże ze świętymi należały do grupy szkieł przekazanych do Muzeum Miejskiego w Toruniu.

Od 1956 w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu, eksponowane łącznie.

Rozpoznanie

Oba witraże, malowane tą samą ręką, zostały wykonane w dobrze zakorzenionej w Toruniu pod koniec XIV wieku stylistyce, nawiązującej do wzorów czeskich, głównie z kręgu Mistrza Teodoryka z Pragi (FRYCZ / KWIATKOWSKI 1977,  s. 113).

Dokumentacja historyczna

Dokumentacja badawcza

Mapa autentyczności. Zielone szrafowanie – szkła wstawione podczas prac konserwatorskich poprzedzających konserwacje w XX w., szare szrafowanie – szkła nieautentyczne. Oprac. i rys. Alicja Graczyk

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

HEISE 1889, s. 284–285.

SEMRAU 1892, s. 50–53.

KWIATKOWSKI 1963, s. 101, 111–112, 130–133.

FRYCZ / KWIATKOWSKI 1977, s. 107, 113.

KARŁOWSKA-KAMZOWA 1990, s. 62.

KALINOWSKI / MAŁKIEWICZ 1995, s. 135–136.

ARS SACRA 1993, nr kat. 7b, s. 37–38 (Katarzyna Kluczwajd).

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 101.

KALINOWSKI 2004, s. 209–210.

MAŁKIEWICZ 2004, s. 135–136.

KLUCZWAJD 2005, nr kat. 1b, s. 49.

RACZKOWSCY 2005, s. 6.

BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 125.

KLUCZWAJD 2010, s. 231.

GĄSIOROWSKI 2011, s. 78.

GRACZYK 2021, s. 324, il. 48, 49.

Opracowania niepublikowane